VGA til RGB spørgsmål

Hej i skuret.

Jeg vil gerne forbinde et sekundært PCI VGA grafikkort i min PC til en
gammel Barco videomonitor som har TTL RGB-indgang. Jeg har software til
Windows der kan låse grafikkortet til at generere et 15KHz/50Hz PAL
signal.
Jeg er så heldig at Barcoens RGB-indgang har seperat vertikal og
horisontal sync, ligesom VGA har. Her kommer mit spørgsmål:

Hvis jeg nu lavede et kabel der forbinder R, G, B, H sync og V sync på
de korrekte ben i begge ender, burde det så ikke bare fungere lige ud af
posen? Eller er der noget jeg har misforstået?

Tak for hjælpen.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Nej, det funker ikke umiddelbart...:

'sync er godtnok 'digitale signaler' (men jeg kender ikke timing & niveauer)

R, G og B er analoge signaler, hvor 'signalniveauet giver styrken af
farven'. De kan IKKE umiddelbart trække digitale TTL-indgange.

Prøv et EGA-kort til din monitor i stedet.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Prøv at tage et kig på det her link, og se om ikke det er noget der kan
hjælpe ?
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart /

Kunne forresten godt tænke mig at spørge om hvilket software du bruger til
at låse sync'erne med. PowerStrip ?

Aha, så kunne jeg da godt tænke mig at du forklarede hvorfor det så virker
herhjemme ved mig.

niveauer)

Hvis man ved at RGB og analoge signaler, MON så ikke at en evt RGB indgang i
et fjernsyn f.x. er lavet til at netop disse signaler er analoge ???

Ikke nødvendigt, se ovenstående link.

Mvh
Martin

Re: VGA til RGB spørgsmål

Jeg har kigget på den side, men jeg tænkte at det ville være nemmest at
bruge den dedikerede RGB indgang på min Barco fordi den både har H- og
V-sync. Men hvis den er digital så nytter det jo ikke noget.

Jeg havde tænkt på at købe det, ja.
Ellers er der en masse spændende ting og sager her:
http://advancemame.sourceforge.net/ ;-)

lol

Jamen der står faktisk TTL på min RGB indgang. Men det betyder da ikke
at den er digital, eller gør det?

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

At et RGB signal er TTL behøver ikke nødvendigvis betyde at det er digitalt.
At et signal er TTL-niveau betyder blot at min-max spændinger er
specificerede.

Det jeg mener er, at hvis et RGB signal er TTL-niveau betyder "bare" at for
at få et helt blåt billede, skal signalet på B-niveau'et blot være 5v.

Udover det, har jeg ikke kendskab til noget der er gået i stykker ved at man
prøver sig lidt frem :-)
Og om det er SCART eller RGB, er vist blot et spørgsmål om hvilke(t) stik
der skal loddes for enden af kablet fra VGA-udgangen på PC'en.

Tager lige et kig på det. Synes at PowerStrip er lidt fumle-agtigt..

Kig ovenfor :)

Mvh
Martin

Re: VGA til RGB spørgsmål

Nej, i højeste grad ikke.

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Med RGB mente jeg nu bare selve RGB signalet.
Der kan jo også føres RGB signaler til et fjernsyn via SCART-stikket.
(Hvilket er det jeg gør i dette øjeblik faktisk)

Mvh
Martin

Re: VGA til RGB spørgsmål

Men ved RGB (tv og ikke montor) ligger sync som et seperart singal på
composite signalet. Her kører man med sync som niveauet "sortere end
sort. På en TTL monitor kommer sync signalet som en 5 volt puls på
sync ledningen.

At et grafikkort kan sættes op til at lave RGB til fjernsyn med
speciele drivere er ikke noget nyt fænomen, her simulerer man (TV)RGB
singlaet med grafikkortet.

Re: VGA til RGB spørgsmål

Jamen.. Min Barco skærm har både V- og H-sync på RGB indgangen. Er det
så en digital indgang? Der er også et ben der er mærket CS - composite
sync går jeg ud fra - og et der er mærket HL. Hvad tror du det kan være?

Men hvis jeg kan få et grafikkort til at generere 15,625 Hz/50Hz, og
køre noget software der kan konfigurere kortet til at generere
opløsninger med PAL frekvenser, så er det vel ikke nogen simulering?

Hele 'TTL niveau'-tingen er ret forvirrende, VGA genererer h-sync,
v-sync, r, g og b i TTL niveau, ikke? Og Barcoens RGB indgang er mærket
"TTL input". Burde det så ikke virke?

Undskyld hvis jeg bliver ved med at spørge om det samme, men det er
altså fordi jeg ikke fatter en brik. :-)

Hvis bare der var nogen der havde en service manual til en Barco DCD
2740 Quad MKII.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Godt. Jeg havde også fået fortalt at det skulle være noget i den
retning. Men det_kan_altså stadig også betyde at min RGB indgang er
digital og at jeg ikke kan bruge den til formålet? (jeg skal bare lige
have det slået fast med syvtommersøm :-)

Jeg håber også at billedet på Barcoen bare begynder at rulle hvis den
ikke kan synce til signalet. Det bliver for trættende at skulle slukke
og tænde hele tiden når man skal justere...

Ja, men ikke helt, for SCART indgangen på Barcoen har nemlig ikke
seperat H og V sync.

Der er også noget (simplere og gratis) der hedder NVRefreshtool jeg tror
kan bruges, men det kører selvfølgelig kun med Nvidia-kort.

Der skulle også ligge noget software her, men jeg ved ikke om det kun
virker med den kreds på illustrationen:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html
Appropos spændende læsning, så tager den her gennemgang altså prisen:
http://easymamecab.mameworld.net/html/monitor1.htm

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Jamen det er jo en TTL RGB indgang. Der står TTL på den. Og VGA er jo
analogt, ikke?

Undskyld hvis jeg spørger dumt men jeg vil bare gerne være helt sikker.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
analogt, ikke?

Hovsa, det gik vist lidt for hurtigt. Jeg prøver lige igen:

Mener du at min TTL RGB indgang er digital? Hvis det er rigtigt, hvad
betyder det så når der her bliver sagt at VGA sync-signalet har
TTL-niveau? http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Ja, TTL signaler er pr. definition digitale. Der er så 2 tilladte niveauer:
"1" eller "0" på hver ledning.

Klip fra http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html :
 "RGB signals ouput from VGA card is already standard 0.7Vpp to 75 ohm load"
 "VGA sync signals are TTL level signals"

 0.7Vpp to 75 ohm load er ABSOLUT IKKE kompatible med dine "TTL indgange",
medens dine syncsignalerne lader sig konvertere iflg
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html

Du skal lokalisere en "Analog VGA til TTL RGB - converter" for at få andet
end sync-signalerne 'oversat'. Glem det.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: VGA til RGB spørgsmål

/snip

Okay, så på VGA er H- og V-sync digitale, men R,G og B værdierne er
analoge?
Lidt har jeg da forstået, ser det ud til.

Hvorfor siger du nu at sync-signalerne skal konverteres, hvis de
allerede er digitale...?!

Aldrig!! Jeg kan ikke give op nu. ;-)

Det ser ud til at være mit held at Barcoen også har SCART stik. Gad vide
om jeg kan forbinde VGA H- og V-sync til H- og V-sync på min TTL RGB
indgang og så R, G og B til SCART-stikket...

Tak Villy, du har været en stor hjælp.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Det skal du heller ikke, brug den link som Martin gav dig i starten, den
virker fint.
R, G og B direkte til R, G og B i scart, læsg H og V-sync sammen direkte,
til composite-sync i scart, så er du kørende, ikke noget specielt avanceret.

Er ikke helt på den måde jeg ville sige det ;)

/Hauge

Re: VGA til RGB spørgsmål

Siger du at man bare kan sno H og V sync ledningerne sammen og lodde dem
på c-sync?
Men hvorfor så alt dette besvær:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/circuit.html

Arh, han har da hjulpet men måske ikke på en særlig opmuntrende måde!

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !

Re: VGA til RGB spørgsmål

Er det overhovedet besværet værd ?
Det er trods alt en datamonitor du har med at gøre.......

Re: VGA til RGB spørgsmål
Hejsa

Alt er besværet værd, man smider jo ikke bare ting ud, bare fordi det er en
....-dims, vel?

/Hauge

Re: VGA til RGB spørgsmål

Jeg omformulerer mig lige:

Er det besværet værd at omkonvertere til det ene og det andet. Det er en
monitor, prøv at klask den på gerafikkortet og se om det virker.

Gør det ikke det, må vi fikse et hurtigt lille kredsløb der kan lave
sync om til TTL niveau.

Re: VGA til RGB spørgsmål

Nemlig.

Åhhhh...!

;-))

Hvis det ellers passer hvad "sure" Villy siger, så er Sync ikke noget
problem, idet VGA H og V sync er TTL og min RGB indgang opererer ved TTL
niveau og har H og V sync.

-Sune

--
Check out my band: www.secondnature.dk !