VFD Displays - lidt spørgsmål...

Hejsa

Jeg sidder med et PC-projekt hvor jeg ønsker at smide et VFD display i!
...desværre er jeg rendt ind i en række uafklarede spørgsmål. Jeg håber
I bærer over med mig da nogle af dem sikkert er ret indlysende... ;-)

Mit drømmedisplay er:
A) Tilsluttet via USB.
B) Det er blåhvid skrift på sort baggrund som de fleste Hifi-
    komponenter har.
C) Det er grafisk (og svarer til 4x40 karakterer) men jeg kan
    alternativt klare mig med 4x40 non-grafisk eller til nød 2x20.
D) Det husker hvad jeg skriver til det - sådan at alt bliver stående
    til jeg skriver noget nyt.

Nu kommer alle spørgsmålene så:

1) Hvor kan disse displays købes _uden_ at koste de ~2000 kr som de
fleste danske forhandlere tager (farnell)?

2) Jeg har hørt man sætter et filter foran displayet - i form af en
gennemsigtig forplade - for at ændre farven til den blåhvide jeg ønsker.
Er der standarder der beskriver hvad jeg skal købe og hvilken type
display jeg skal placere bag filteret? (for at få min blåhvide farve)

3) De fleste displays leveres uden et PC interface men med et optional
RS232 interface - findes der slet ikke nogle optional USB interfaces?
Evt. en RS232-port der tilsuttes via et USB-stik?

4) Jeg ønsker rene standardkomponenter jeg kan sætte sammen med stik og
plugge i en port på PC'en og gå i gang med at bruge det (det er opgaven
med at skrive ting på displayet der er i fokus, ikke at få det sluttet
til). Jeg ønsker altså ikke et display hvor jeg skal igang med at
opbygge styringskredsløb, strømforsyning etc.

5) Er der en speciel standard af displays jeg skal gå efter for at få
opfyldt alle ovenstående krav?

Glæder mig til at høre fra jer :-)

Vh,
Claus

Re: VFD Displays - lidt spørgsmål...

Hvorfor SKAL det være USB - hvad er der galt med RS-232 ? For mig er et
PC interface netop RS-232 - det har eksisteret i mange år, er nemt at
måle på, nemt at programmere (det skal du vel også tænke lidt på ?)

Jørn

Re: VFD Displays - lidt spørgsmål...

Displayet skal monteres i et kabinet. Motherboardet har 2 serielporte -
den ene (intern) bruger jeg til min IR-modtager (som jeg dog måske kan
overføre til USB) den anden (ekstern) styrer min AV-receiver. En
USB-serielport kan monteres på interne usb-porte.

Målet er altså at nøjes med internt kabeltræk.

Der findes masser af færdige kabinetter med displays som tilsluttes via
parallel. Det uskønne er blot at pallelstikket forbindes på bagsiden af
PC'en hvorefter man fører kablet ind gennem hullet til et ubrugt PCI-slot.

Hvis der kun findes RS232 displays er det ok - så finder jeg nok en måde
at forbinde det il en intern USB-port på.

Vh,
Claus

Re: VFD Displays - lidt spørgsmål...

Er der slet ikke nogle der kender nogle af svarene?

Vh,
Claus

Re: VFD Displays - lidt spørgsmål...
Displays kan kF8%bes mange steder fra ingen penge til du-bliver-fattig.

Husk pE5% at et filter ogsE5% dE6%mper lyset, det er bedre at finde det
rigtige display og undgE5% filtre.

Enten brug en RS232 port eller anvend en PIC/AVR controller til mellem
led mellem dit display og USB'en. (kan sikkert kF8%bes fE6%rdigt).

4) SE5% har du et problem :-).

Ja, men de har enten parallel forbindelse eller RS232 :-), som sagt
under punkt 4, You go a problem.... Dog kan fE6%rdige lF8%sninger kF8%bes,
hvis du gider betale.

Re: VFD Displays - lidt spørgsmål...

OK, tak for godt svar. Findes der en guide for ikke-elektronik folk (jeg
ved dog godt hvilken ende af loddekolben man holder i) som beskriver de
nødvendige steps til at lave en færdig løsning?

Vh,
Claus

--
Diskussionen af OTD'en til oprettelse af HTPC nyhedsgruppe er i gang:
<http://groups.google.dk/group/dk.admin/browse_thread/thread/2f93a45629bb5b14/b271f515d8f59602