VFD display - fejl i spændingsgenerator?

Hejsa,

Sidder med en radio, hvori der sidder et VFD display, som hyler i
højtaleren, når der modtages på radioen.

At det kun sker, når den modtager signal vil jeg mene er fordi, at LF
forstærkeren mutes, når radioen ikke modtager noget.

Fejlen optræder på den måde, at når der er maximalt lys i displayet,
er der lidt at høre i højtaleren, når der er medium lys i displayet
hyler det lidt mere, når der er minimum  lys i displayet, hyler det så
lidt mindre og når displayet er slukket, er der intet at høre.

Ud over hyletonen, er der også en svag susen.

Umiddelbart virker det ikke som om, at der er noget at høre i den
anden ende, når jeg sender på radioen.

Tanken går på, at der fejl i spændingsgeneratoren til displayet.

Kan se der sidder en lille trafo på bagsiden af det print displayet er
loddet på, og kunne forestille mig at det er i forbindelse med den, at
fejlen ligger.

Men har ikke det store indblik i den slags, så måske nogne af jer
kunne give et par hints til, hvor sådan en fejl typisk vil kunne
ligge?

Radioen er en Motorola Spectra model DA7KX+067W, som er en VHF
mobilstation.

Har lagt et par fotos af displayprintet her, hvis det kan være til
nogen hjælp.

http://qth.dk/amateur/display/IMG_0030.jpg
http://qth.dk/amateur/display/IMG_0033.jpg

Håber i har et par gode ide'er til, hvordan man kan tune hyletonen
væk. :-)

--
Mvh.
Alex T.

Ved du om andre med samme radio lider af samme "fejl" ?

Eller "bare" trætte lyter i en strømforsyning. Eller dårlige
stelpunkter.

Er det lyset, eller er den ene kodensator bulet lidt op ?

Re: VFD display - fejl i spændingsgenerator?
On Tue, 15 Feb 2005 20:50:35 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja, ved at flere af den slags radioer har samme fejl, også Spectra'er,
men om det er lige nøjagtig samme model nummer som min, det ved jeg
ikke.

Dvs. at det godt kunne være inde i selve radioen, ikke nødvendigvis på
display-printet?

Det har jeg nemlig også spekuleret på, for jeg har et andet
display-print (samt hele fronten på radioen), og samme fejl opstår,
hvis jeg sætter det på.

Det første jeg bare tænkte på, var det med selve forsyningen til
displayet.

Det må være lyset, har lige haft displayet af radioen igen, og den
kondensator ser helt flad ud på toppen.
(Den nedderste af de to sølvfarvede til venstre på printet?)

--
Mvh.
Alex T.
Re: VFD display - fejl i spændingsgenerator?

Okay

Jep

Jo, men det kan nemt støje baglæns ind i radio'en

Okay

Jep.

Re: VFD display - fejl i spændingsgenerator?
Hej Klaus,

Tak for info, jeg må finde nogle kondensatorer og igang med lodderen.
-)

--
Mvh.
Alex T.
Re: VFD display - fejl i spændingsgenerator?

Velbekom

Er du ejer af et oscilloskop ?

Re: VFD display - fejl i spændingsgenerator?
On Wed, 16 Feb 2005 06:18:05 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Nej, desværre ikke.

Men kender flere som har et, så tror ikke det bliver noget problem.
:-)

Har haft loddet benene fra til indgangen på LF forstærkeren, og så
forsvandt hyletonen, så det tyder på at det ikke er i selve
forstærkerkredsløbet fejlen ligger.

--
Mvh.
Alex T.