Vertikal Horizontal

Hvad er forskellen på om en antenne er vertikal eller horizontal
polariseret? Hvad vil det sige?

Re: Vertikal Horizontal
Om dens montering er i vertikal (lodret) eller horizontal (vandret)
position.

m.v.h.
lasse madsen

Re: Vertikal Horizontal

Ok, mange tak, men hvad effekt har det om den er vertikal eller horizontal?

Re: Vertikal Horizontal

Så vidt jeg har forstået det, kan man ved at "polarisere" signalet sende
to ad gangen, pr. frekvens. Det bliver typisk udnyttet ved
satellit-kommunikation, da transpondere ude i rummet ikke er noget man
"bare lige" udvider.

/Thomas

Re: Vertikal Horizontal
Hej Julian,

En vandret antenne er retningsbestemt i det vandrette plan og dæmper
derfor stationer udenfor dens "akse".

En lodret antenne bruges når signalet kan kommer fra en vilkårlig retning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Her er jeg nødt til at korrigere dig Søren.

En vandret antenne kan godt være lodret _polariseret_. En yagi kan sidde med
direktorerne (er det ikke det pindene hedder?) vandret eller lodret, mens
hele antennen (bærepinden) er vandret.

/Bo.

Re: Vertikal Horizontal
Hej Bo,

Ak, min fejl at jeg forsøgte at holde det på det plan jeg regnede med at
Julian spurgte på ;)

Jeg talte om den enkleste antenne, en pisk og så får jeg tæv med den
*snøft* ;)

Hvis man ikke holder det på grundplanet (ikke Ground Plane ;) kan man jo
begive sig ud i det mest outrerede, men jeg tror ikke det ville have
gavnet Julian om jeg havde nævnt fx. en Cubical Quad der har begge
polariteter i et.

Og jo, hvis du snakker om en konventionel Yagi er der reflektoren, dipolen
og så et antal direktorer.

--
Venlig hilsen,
Søren

Altså skal vi virkelig gå ind og hente go'e gamle Rothammel?
Karsten H. Jensen

Re: Vertikal Horizontal

retning.
med

"bærepind" = bom

Yagi antenner anvendes både vandret og lodret. Flere TV lokal- eller
hjælpesendere sender lodret polariseret. Man må i så tilfælde _ikke_ montere
antennen, så masten går op mellem direktorerne, for så virker antennen kun
til masten.  I øvrigt gælder det også vandret polariserede antenner, men dem
monterer man jo også i toppen af masten eller på en udlægger. Antennen kan
være af den type, der monteres på masten bag ved reflektoren. Det er
fortrinsvis de mindre antenner, men de er sædvanligvis også tilstrækkelig
store til lokalsendere, når man bor i området.

Forskellen på lodret polariserede antenner versus vandret polariserede
antenner (samme type og antal elementer) regnes i øvrigt til ca. 20 dB.

I teorien (og også i praksis) rækker en vandret polariseret antenne længere
end en lodret polariseret - og længere end til horizonten, da vandret
polariserede signaler har en tilbøjelighed til at følge jordbanens krumning
et stykke længere derudaf.
Karsten H. Jensen

Re: Vertikal Horizontal

Er du nu helt sikker på det?

Hvis ikke masten må gå gennem en vandret yagi antenne, så er halvdelen
af verdens radioamatører galt på den.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Which version of the truth would you like to hear?

Re: Vertikal Horizontal
Hejsa

Kender du lodrette retningsbestemte antenner?
Ok, det gør jeg, og den modtager kun i den retning man peger den i mod, så
det er ikke en vilkårlig retning ;-)

/Hauge

Re: Vertikal Horizontal

Hi, forvirringen hersker... Det er nu heller ikke korrekt, at en Yagi kun
stråler i en retning, der er masser af "slopes" i praksis, som kan være ret
ubehagelig/uforudsigelige, tro mig, har prøvet ;o)

I teorien er en vertikal halvbølge-antenne rundstrålende, da dens udstråling
ligger på "langsiden" af antennen, hvilket så giver, at en horisontal
halvbølge udstråler lige meget på for og bagside, men er (næsten) totalt døv
i "enderne". Derfor forsøger man at "styre" udstrålingen med reflektor og
direktorer, blot med ovennævnte "skønhedsfejl" til følge.

Komplet uvidenskabelig forklaring, jeg ved det godt selv, men ellers skal
jeg til at finde nogle af mine gamle bøger frem og skrive en hel
doktorafhandling. ( Onde tunger vil nok udbryde: "som om det her ikke var
nok ", hehe.

MVH
Ebbe

Re: Vertikal Horizontal
Hejsa

Overhovedet ikke.

Har jeg også, men en speciel teknisk forklaring i denne her tråd, er nok
ikke helt smart, for jeg tror ikke det oprindelige spørgsmål ville kræve et
teknisk svar, derfor mit "samsurium" ;)

/Hauge

Re: Vertikal Horizontal

et

Korrekt, jeg tror osse det havde været bedre at henvende sig i
dk.fritid.hamradio, der skal nok være nogle der ka' huske VTS endnu, jeg ka'
sgutte ;o)

MVH
Ebbe

Re: Vertikal Horizontal
Hej Hauge,

Mee too.

Hvad er der så galt i at holde sig til en isotrop antenne ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fed ide', men hva' dælen ska' vi hænge den op i ? ;o)
MVH
Ebbe

Re: Vertikal Horizontal
Hej Ebbe,

Et usandsynlighedsfelt ;-P

--
Venlig hilsen,
Søren

Så grav den dog ned - grav den ned.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Vertikal Horizontal
Hej Hauge,

Se venligst mit svar til Bo :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Julian

Polarisationsretningen er de retning det elektriske felt svinger i.

Ser evt.:

http://da.wikipedia.org/wiki/Radioantenne

http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_%28electronics%29

mvh/Glenn