Velleman Byggesæt - K8055

Hejsa

Jeg har kigget lidt på mulighederne for at styre eksempelvis lys og varme
fra en PC, såvel som opsamling af data (temperatur, lys osv.). Der findes en
række færdige - men også dyre - løsninger til formålet, så jeg har i stedet
fundet frem til dette herlige board:
http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id35%1346 . Er der nogen der har
kendskab til nogle færdige løsninger, der kan tilsluttes dette eller
tilsvarende boards input og output porte, således at man ikke selv skal i
gang med lodekolben? Her tænker jeg eksempelvis på tænd/sluk af 220V,
termometer, termostater osv.

Hilsen Thomas

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Du skal huske at du ikke må rode med 230v installationer med mindre du er
installatør/elektrikker.

Først og fremmest hvor mange ting skal du styre?

Mvh.
Rune Christensen

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Det var blandt andet derfor, at jeg spurgte efter nogle færdige løsninger
:o)

Som minimum kunne jeg godt tænke mig at opsamle temperaturer fra forskellige
rum, samt have mulighed for at tænde og slukke for en række apparater og
belysning (+ lysdæmpning). Grunden til at jeg nævnte lysfølere og
termostater, var mere for at forsøge at være lidt fremsynende og derved være
fri for at skulle udskifte hele molevitten, hvis man på et tidspunkt vil
udvide med nye ting.

Hilsen Thomas

Re: Velleman Byggesæt - K8055
Kan vel næppe formuleres på den måde.

Nu skrev Thomas jo heller ikke at han ville rode med hans hus-installation,
men blot at han gerne ville købe/lave et apparat der kunne tænde/slukke for
230V.

Der er ikke noget krav om at man skal være uddannet til noget specielt for
at
lave et sådant apparat, men er det noget man vil sælge eller lave for andre
skal
det leve op til de rette normer for denne apparattype og mærkes herefter.

Mvh
Gert K.

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Hej Thomas
hvis det skal være lovligt, og opfylde stærkstrøms reglementet, er der kun
en mulighed, nemlig at få en elektriker til at installere en IHC styring,
beklager men sådan er den barske virklighed.
/Carsten

Re: Velleman Byggesæt - K8055

OK DRENGE SÅ ER DET VIST   " OT: " FRA NU AF.

Re: Velleman Byggesæt - K8055
Hej martin

At råbe er da vidst mest OT.

Mvh Max

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Hejsa,

PE5% trods af at jeg ikke er elektrikker, sE5% ved jeg nu at det ikke er
helt rigtig.
Et oplagt alternativ til IHC er f.eks. SmartHouse, det kan stort set
det samme som IHC + varme styring.
Alternativt kan man jo ogsE5% vE6%lge en PLC i en eller anden udformning,
og sE5% selv programere den.
MEN uanset hvilken lF8%sning man vE6%lger sE5% er det selvfF8%lgelig stadig
en elektrikker der skal installere hele molevitten.

Hilsen SOG

Re: Velleman Byggesæt - K8055
en
stedet

For "færdige" løsninger kig f.eks. hos Danbit: www.danbit.dk/

De har f.eks. denne til USB: www.danbit.dk/produkter/0607.phtml

Mvh
Gert K.

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Det er vældig fint at relæerne kan klare 250 VAC 6 A, men med den opbygning
"dimsen" har er det næppe lovligt

Re: Velleman Byggesæt - K8055

Efter hvad jeg kan læse mig frem til, er produktet du linker til blot et
alternativ til Velleman USB sættet. Det jeg er på udkig efter, er færdige
enheder, som jeg kan tilslutte til det antal I/O porte der sidder i de
forskellige kort.

Hilsen Thomas

Re: Velleman Byggesæt - K8055

du kunne kigge på noget "home automation" software ala HomeSeer 2.0 som ved
hjælp af et plugin kan arbejde sammen med det Velleman byggesæt

Om HomeSeer
http://www.homeseer.com/automation_basics.htm

plugin: K8055
http://board.homeseer.com/showthread.php?t10%4505

Hjemmebygge og styring af 220V ting skal du passe maget på at det du laver
er både sikkert og over holder lovgivning. !!

Jeg vil forslå dig at kigge på IHC som der også er et plugin til HomeSeer
2.0
http://ihcsoftwarekit.sourceforge.net/

Thomas Bøjstrup Johansen

Re: Velleman Byggesæt - K8055
Hejsa

Tak for de mange gode svar.

Jeg mangler dog stadig lidt et svar på mit oprindelige spørgsmål. Findes der
nogle færdige løsninger til tilslutning til portene på Velleman byggesættet?
Jeg er godt klar over, at man kan købe IHC osv., men ideen skulle være selv
at lege lidt med det, inden jeg beslutter mig for om det er noget jeg skal
have eller ej.

Eller for at være meget specifik: Findes der eksempelvis et termometer som
kan tilsluttes en port i velleman byggesættes, som jeg herefter vil kunne
tilgå via PC ved at udvikle noget software mod velleman activex eller hvad
det nu man kan hente til at styre produktet.

Hilsen Thomas

Site Timeline