Vejecelle - Hvor købes den?

Til et lidt skørt projekt skal jeg bruge en stak vejeceller, som hver
skal kunne håndtere en vægt på op til et par kg.

Hvor hitter jeg sådan nogle?

Mvh
Claus

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Det var ikke meget.

Definer "en stak".

Definer præcision og prisområde.....

Hvad skal det bruges til ?
Som tidligere "vægtvogter" har jeg en del erfaring med vejeceller.

De fås i mange klasser og prislejer, alt fra løs stringgauges du selv
påklisterer et stykek jern/alu til komplette vejeceller med
temperaturkompensering og hved ved jeg.

Vejeceller i google giver dig en del af leverandørene.

HBM laver en del forskelligt, Revere Transducers gør også

http://www.vejeceller.dk /
http://www.jva.dk /
http://www.davi1.dk /
http://www.scanvaegt.dk /

Alternativt mener jeg også at RS har nogle.

Skal du lave nogle simple forsøg "for sjov", så mail, jeg har lidt
forskelligt på lager, du kunne nok få lov til at låne en enkelt.

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Så engang noget hjemmebyg i et blad. Spole og magnet fra en bas højttaler.
Strøm igennem spolen, så den hæver sig et bestemt stykke. Spolestrømmen
angiver dermed vægten.

-Søren.

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Samme princip bruges i "Precisa" vE6%gte. Er noget hysterisk pis at fE5%
til at virke ordentligt.

Det samme er kapacitiv vejning, som der brugtes i en del billige
vE6%gte, hvor man havde 2 plader der brugtes som kondensator i en
svingningskreds.

Vejeceller fra kF8%kkenvE6%gte er IMHO stadigvE6%k den letteste og billigste
mE5%de at gF8%re det pE5%.

Klaus

Re: Vejecelle - Projekt

Well projektet er som følger:

I mit køleskab har de normale varer stort set faste pladser så tanken
var at hive en sådan celle under mælkekartonen, juicen, osv. for herved
at få en indikation af hvor meget af de forskelige kølevarer der er på
lager. Signalerne hives over i én eller anden dims som er koblet på mit
LAN og som giver data til en webserver så jeg fra job kan se hvad jeg
skal købe på vej hjem.

Så de fancy udgaver med den store nøjagtighed er rent overkill.

Mvh
Claus

Re: Vejecelle - Projekt

Har du tænkt på at det vil være nærmest umuligt at holde køleskabet rent
hvis du gennemfører din ide?

Uanset hvilken vejeteknologi du bruger skal du regne med mindst 1000 kr pr
vejeenhed.

Hilsen Aksel

Re: Vejecelle - Projekt

GE5% efter "kF8%kkenvE6%gtlF8%sningen".

Klaus

Re: Vejecelle - Projekt

Hvad med kapacitativ aftastning i stedet for?

Det eneste du har brug for er vel 2-5 målepunkter pr karton.

Folie i en juice karton kan sikkert spolere den ide.

Re: Vejecelle - Projekt

Forutsatt at du bygger mekanikken selv, så kan selve veieenheten bygges
selv, meget enkelt og billig:

Fjær for å skape bevegelse
555 for å skape bærefrekvens for målingen
En spole + en liten ferittstav for å skape frekvens-variasjon som
målesignal.

Målesignalene går inn til en mikrokontroller, AVR, selvsakt :-)som også
komuniserer med omverdenen.

Du er tryggt under kr.1K pr.vekt.

HM

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Køb en køkkenvægt, pil indmaden ud og brug dette.
Det er så absolut den letteste og billigste måde at gøre det på.

Børge

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Vejeceller er dyre Typisk fra en tusse og op. Nu da du ikke skal veje med <
1% nøjagtighed er der andre metoder som bla pizo og trykfølsomme mtstande.

Har er leverandør i mine gamle papirer her.

Benny

Re: Vejecelle - Hvor købes den?

Ja!

Det skal du nok prøve at skrive igen. Jeg er ikke sikker på at jeg
forstår det.

Mvh
Claus

Site Timeline