Vedr. teleslynge / telespole

(Håber det er rette sted at spørge.)

Jeg bruger en telespole til at optage på en lille digital diktafon (hvor der
ligger en teleslynge i salen).

Desværre er signalet meget svagt og skal forstærkes 15-25 db for at blive
kraftigt nok (bruger Audacity til det) og så er der en hel del støj på som
også skal fjernes for at optagelsen er rar at høre på.

Spørgsmålet er: Er der forskel på kvaliteten af disse telespoler? Kan man
evt. købe en der kan justeres i signaludgang (skal kunne køre på batteri)?
Hvor køber man bedst sådan en hvor folkene ved noget når jeg stiller "dumme"
spørgsmål?

Jeg er godt klar over at der er stor forskel på teleslynger og hvor man
sidder, men det har jeg desværre ingen indflydelse på.

Med venlig hilsen
Kjeld

Re: Vedr. teleslynge / telespole

der

Jeg har ikke rodet meget med teleslynger og pickupper. Men hvad med, at
reducere støjen og øge dynamikområdet, ved at isætte en forforstærker mellem
pickup og optager?
Det er aldrig smart, at optage et svagt signal og efterfølgende "sminke" på
resultaterne.

Hilsen
Lars

Re: Vedr. teleslynge / telespole

Det var også noget af det jeg tænkte på, hvis der findes en telespole man
kan skrue på, eller noget i den retning. Findes der evt. et apparat der kan
sættes imellem de to? Dog skal det være batteridrevet da der i situationen
ikke er adgang til stikkontakt.

Med venlig hilsen
Kjeld

Re: Vedr. teleslynge / telespole

Ja. Du går i brinck's elektronik (hvis du bor i København) og køber en
telespole og et lille byggesæt bestående af en forforstærker. Sørg lige for
at få en lille forstærker der kan klare den høje impedans som telespolen
har - i praksis er det nok ikke noget problem, men kender dog ikke lige hvad
brinck har af byggesæt.

Denne lille forstærker sammen med spolen putter du i en kasse med et
potmeter og en tænd og sluk knap ned til et 9v batteri. Sådan en lille
forsærker bruger så lidt strøm så du har rigeligt levetid i den. Og så et
stik over til din optager så har du en fin lille teleslyngeoptager.

Peter

Re: Vedr. teleslynge / telespole

Tak for tippet - jeg skal vist en tur i Frederiksborggade en dag.
Jeg ved ikke rigtig om jeg kan finde ud af selv at lave sådan en du
beskriver, men det lyder spændende.

Med venlig hilsen
Kjeld

Re: Vedr. teleslynge / telespole

der
"dumme"

Overvej at vikle en bedre spole.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Vedr. teleslynge / telespole

Det kan jeg nok ikke finde ud af ;-) men findes de i forskellige kvaliteter?

Med venlig hilsen
Kjeld

Re: Vedr. teleslynge / telespole

Kan du vinde garn?

Jeps, vindingsantallet kan være for lavt, og den indre modstand kan være for
høj.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline