Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Er der nogen der kan anbefale mig et godt prog. der er nemt at sætte sig ind
samt er godt og er til at anskaffe for en billig penge ?

Mvh
allan

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

ind

Jeg er ret glad for Eagle, men der er en begrænsning på printstørrelsen på
de gratis og billige versioner.
Hvis du skal have lavet dobbelsidet print, så check lige Olimex, de laver
dem ret billigt.

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Kan det ikke klares fra arbejde, posthus eller bibliotek? Et modem med
faxsoftware kan også bruges.

Enig

Eller køb non-profit versionen til 1250 kr

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning
Har hentet det ned, kikker på det nu - så må vi se om jeg kan finde ud af
det - der findes ikke en guide på dansk ?
Mvh
Allan

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

[Eagle]

Nej, men du kan spørge her i gruppen.

Her er et par tips:

Lav først diagrammet. Når det er færdigt så åbner du printlayout delen og
lader Eagle oprette alle komponenter ud fra diagrammet (Herefter SKAL du
altid have både diagram og printlayout åben).

Når du søger efter komponenter, så brug * foran og bagved navnet.

Husk altid at komponenter både indeholder et symbol og en pakning. Når du
tegner diagram, så skal du vælge den pakning du senere ønsker at bruge på
dit print.

Modstande og kondensatorer finder du i RCL.
En normal modstand hedder "r-eu_0207/10", det betyder Ø2 (2.5) længde 7,
hulafstand 10mm.

Forbindelser mellem komponenter tegnes med "net", brug ikke "wire".

Hvis du vil have en ramme på dit diagram, så søg efter "a4*", der er flere
muligheder.

"Invoke" bruges, hvis en komponent er i flere dele (f.eks. dobbelt OpAmp og
Power pinde).

Alle forbindelser med samme navn hænger sammen!!!!

Udfyldte arealer på printet laves med "Polygon" og derefter "Name", tryk på
"Ratsnest" for at se resultatet.

Copy/paste hedder i Eagle Cut/Paste

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Hvorfor skal man ikke bruge "wire" ?

Henrik

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Net vælger automatisk det rigtige lag og den har nogle indbyggede
hjælpefunktioner (sætter dots i når det er nødvendigt).

Men det er muligt at bruge "wire", hvis der tegnes i det rigtige lag og du
selv sætter dots i knudepunkter.

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Ok. Det kan måske forklare hvorfor jeg har lidt problemer med at placere SMD
komponenter på kobbersiden af et ensidet print med leadede komponenter. Det
skal jeg lige have prøvet af.....

Henrik

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

SMD
Det

Ikke forstået, jeg snakker om diagramtegningsdelen?

Du ved selvfølgelig at du skal bruge "mirror" for at flytte SMD til
loddesiden?

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

">

Ja, og jeg sidder tydeligvist og snorksover, beklager.

Men ikke desto mindre er du istand til at svare på det jeg spurgte om(eller
tænkte på at ville spørge om!)
Takker. Var ikke klar over at mirror kunne flytte smd til loddesiden.

Mvh
Henrik

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning

Prøv at se: http://www.demotech.dk /

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning
Hej Flemming

Du kan jo abonnere på en faxtjeneste via internettet, du E-mailer og så
sendes dit mail vidre som fax.

Mvh Max

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning
Hej Allan

ind

Hvis du ikke har brug for at overføre data til printproducenter, så er
CIRCAD fra
www.holophase.com bare suveræn.

Mvh Max

Re: Vedr. Diagramtegning samt Printudlægning
Takker HKJ, samt Max for de gode svare - nu er der noget at begynde med -
jeg vender tilbage når der dukker nye spørgsmal op..
Mvh
Allan

Site Timeline