Vedligeholdeseopladning af Ni-CD og Ni-MH, hvordan.

Hej.
Min oplader til min lygte er gået til de evige røgskyer.

Hvordan oplader jeg nemmest Ni-CD + Ni-MH batterier ?
Jeg er klar over +-dV detektering, men det er ikke i min boldgade.

Kan man reltivt nemt flikke en sammen, som noget vedligeholdeses opladning ?
Jeg kender ikke strømmene, er det noget med 1/10C de kan de klare
'uendeligt'
eller kan jeg køre hårdere på ?
Er der forskel på opladning ved Ni-CD vs. Ni-MH  jfr. ovenstående ?

Hvis vi antager 1/10C så skal jeg kunne vælge mellem 240 mA og 360 mA.
Er det ikke noget med en LM317 kan hjælpe med det ?
Det er til 3 serieforbundne celler altså 3,6V
Evt. et lille diagram.

Venligst, Bo Andersen.

N.B.
Måske noget forbruger-elektronik kunne klare det, men den eneste jeg lige
umiddelbart
har kunne finde er en Ansmann til 350,- (Den eneste der kunne klare 3
celler, dem der kan klare
et 'lige' antal celler får man jo nærmest smidt i nakken)
Måske nogle RC-opladere, men prisen her er endnu vildere.

Site Timeline