vedligeholdelsesladning

Jeg har hver vinter 1-5 bly-akkumolatorer stående, som ikke bliver
brugt i længere tid. Det er fra MC, båd, havetraktor osv.
De holder desværre ikke sålænge og en del af forklaringen skulle være
at de ikke har godt af at stå uden at blive ladet på.
Jeg har en lille alm. dum hjemmelader, som jeg nogengange husker at
sætte på i et par timer, men da det er en manuel funktion, hvor jeg
skal huske at slukke for det igen er det noget skrammel.

Findes der et godt lille byggesæt, der kan klare
vedligeholdelsesladningen igennem hele vinteren?

Eller skal jeg tænke helt anderledes?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: vedligeholdelsesladning

Hvad med et tænd/sluk-ur?

--
Martin Højriis Kristensen

Re: vedligeholdelsesladning

Det har jeg overvejet, men jeg har hørt og læst mange forskellige ting
om bly-akk. og de bryder sig vist ikke om at få for meget strøm og
heller ikke at undvære. Derfor vil noget eleketronik, der måler på
tilstanden og lader efter behov nok være bedre.
Jeg har fundet en lille lader til MC-batterier hos louis.de.
Så tænkte jeg at lave en lille omskifter, der skifter mellem 5
udgange, en gang om dagen, så vil hvert batteri blive ladet hver 5.
dag og det er sikkert godt nok.

Så et lille kredsløb, der kan rotere mellem 5 relæer ved en puls fra
en timer, der trigger en gang i døgnet.
Antallet af udgange er ikke kritisk, det kan også være 4 eller måske
7.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: vedligeholdelsesladning

Dette er ikke byggesæt men stadig en løsning:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId92%175
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId92%177
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId88%163

Rune

Re: vedligeholdelsesladning
Bruk den laderen du har, forbind hvert batteri via en seriemotstand, så kan
alle stå til lading kontinuerlig. Motstandsverdiene må du måle deg frem til
(ved fullladet batt.) Hvilken strøm som er nødvendig vil selvsagt variere
med batteritypen, men i området 10-50 mA ligger det nok. En slik lav lading
tåler batteriet kontinuerlig. Mål tilstanden på batteriene iblant, og øk
strømmen om nødvendig

Re: vedligeholdelsesladning

Jeg har en til MC´en og bruger den også til små Gel batterier,
og har ikke haft problemer med den, og så er den lydløs :-)

Den indbyggede blæser larmer som en hårtørrer på steroider,
den er virkelig irriterende at høre på :-(
Men kan man ignorere larmen, er den efter min mening en fin lader
det er lykkedes mig et par gange at køre batteriet på havetraktoren
total tør for strøm, og det lader den op igen uden problemer.

Re: vedligeholdelsesladning
elektor laved i 2005 en konstruktion der afladed batteri med pulser så de
bedre skulle kunde holde vinteren over uden at gå i stykker
vh. lars

Re: vedligeholdelsesladning

Tænk anderledes. Det, der er brug for, er en vedligeholdelsesladning.
Afhængig af akku'ernes størrelse vil 20 - 100 mA være passende.

Da der er tale om en vedligeholdelsladning, skal den stå permanent på, så
tænd/sluk funktion eller pulslader er i de nævnte tilfælde slet ikke
nødvendige. Det bedste, du kan gøre for at kontrollere ladestanden er sat
bruge en syrevægt. De består i al sin korthed af et rør med en gummibold og
en flyder. Man suger lidt af væsken op i røret og aflæser flyderen der
stiger til vejrs med syrens koncentration. Ud over en vægttabel er der 3
farvemærker: rød, gul og grøn. I dit tilfælde vil det være OK, hvis den står
på grænsen mellem gul og grøn.

Men som skrevet: Sørg for, at strømmen til vedligeholdelsesladningen ikke
overstiger 20-100 mA. Denne strøm skal blot kompensere for akku'ens
selvafladning, når den ikke er i brug igennem længere tid.

Hvis du ikke allerede har det, må du nok inverstere i et af de billigere
instrumenter i f.eks. jem & fix eller lign.. (under 100 kr.) Det er alt
rigeligeligt til formålet.

En smart måde at styre ladestrømmen med vil være en pære måske 12 V/10 W.
Det vil i gennemsnit være ca. 84 mA. afhængig af behovet for
vedligeholdelsesladningen.
Karsten H. Jensen

Re: vedligeholdelsesladning

Hvad med LM317 og en modstand, så denne er koblet som strømgenerator?
Dem har jeg en del liggende af og jeg kan også finde en PSU, der kan
levere 15V 1A og så skulle det vel være en smal sag at bygge op til 10
udgange på, der leverer en passende strøm.

Men hvordan finder jeg frem til hvilken strøm der er passende til
hvert batteri?
Et lille 10Ah skal vel ikke have samme mængde strøm som et stort
160Ah?
Og hvor finder jeg formlen for modstanden, der skal styre LM317?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: vedligeholdelsesladning
Løsningen med en rekke konstantstrømsregulatorer er meget elegant, men jeg
mener det er "å skyte spurv med kanoner"
Løsningen med seriemotsander på en enkel strøforsyning som jeg foreslår over
her, mener jeg forstatt er den beste og enkleste.
Motstandsverdiene må riktignok finnes ved utprøving, men det er ikke noe
stort problem?
Fordelene er: Det er ikke konstantstrømlading, det er en max-strøm-lading,
strømmen vil synke etterhvert som batteriet blir helt fulladet.
Her er det ingen ting som kan gå i stykker og lage katastrofe. Du må
selvsagt passe på riktig polaritet, det er det hele.
Løsningen er billig, og driftsikker, og blir brukt i mange industrielle
sammenheng.
PS det er en fordel om strømforsyningen leverer høyere spenning enn 12 v (fx
24-34 volt) da blir det lettere å velge ut motstander, og å lage
paralellkoblinger for å få til rett strøm.
Hva som er riktig strøm til et ukjent batteri? Start med et fulladet
batteri, sett vedlikeholdslading til 5-10 mA, og sjekk batteriet etter en
tid, hvis det er fulladet, så reduser strømmen litt, eller omvendt.
At denne metoden er lite temperaturavhengig kan også være av betydning hvis
batteriene står i en kald garasje

Re: vedligeholdelsesladning

Det er vel det samme der vil ske, hvis jeg lader med en konstant
spænding?
- lade batteriet fuldt op, vente en time på at det er faldet til ro,
måle spændingen og sætte det til den samme spænding som det har nu.
Så kan batteriet selv tage den mængde strøm det har brug for.
Evt. kombineret med en lille alarm, der slukker og giver signal, hvis
der hives mere end 200mA strøm ud på batteriet.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: vedligeholdelsesladning

Man skal tage højde for akku'ens indre modstand, der ændrer sig med
ladekapasitet. Det er heller ikke ensartet for alle brugte akku'er, da den
mængde aflejrede blysulfat også ændrer sig med alderen og har indflydelse på
akku'ens indre modstand.

Som af andre foreslået brug f.eks. en seriemodstand - evt. flere og en
omskifter - og så et amperemeter.

Da det drejer sig om en vedligeholdelsesladning, kan akku'er af forskellig
størrelse kobles i serie - _ikke_  parallel og samlet hver trække en strøm
på 0,2 til 0,5 A. Ved vedligeholdelsesladning skal man sørge for en
tilstrækkelig høj spænding, så der samlet trækkes nævnte strøm.

Men hvis der bare én celle, der i en af akku'erne er faldet sammen, så glem
alt om ladning på alle måder. Kobl den ud af kredsløbet, reguler til
strømmen igen ligger inen for det ønskede - og så kør den gamle akku til
skrotpladsen.
Karsten H. Jensen

Re: vedligeholdelsesladning

Tjah, men det vil så kræve en forsyningsspænding på mere end 60 volt
for 5 akku'er. Det har jeg ikke lige noget der kan levere.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: vedligeholdelsesladning

Så sæt nogle færre i serie ad gangen - evt. brug to ladere etc. u kan bruge
en enkelt trafo. Til vedligeholdelsesladning behøver den ikke at være så
stor. Sæt en enkelt krafidiode (til 1 krone og firs) og du det kører for
dig. En akku lades udmærket med en pulserende jævnstrøm.

Det vigtigste er stadig din modstandsdekade og et amperemeter (fast
indkoblet). Men den, jeg skrev tidligere, med en passende pære i serie er
stadig gangbar. Der kan du evt. prøve fra den samme trafo/lader sætte
akku'er sammen i hver sin seriekæde og med hver sin  pære, så, sulle din
spænding sikkert være høj nok. Husk på, der er fasktisk ikke nogen særlig
belastning - ved vedligeholdelsladning.

Du kan også gå med livrem og seler og sætte en passende sikring både på
primær og de 2/flere sekundærkredse. Jeg ville nok sætte en sikring i
primæren på trafoen.

Men som skrevet, så er der så mange måder at gøre det på. Det er blot ikke
nødvendigt at gå over åen efter vand.
Karsten H. Jensen

Re: vedligeholdelsesladning

Jeg kom lige i tanke om muligheden for at få fat i en UPS eller et eller
andet med en nødstrøms-akku i. Der sidder en vedligeholdelslader.
Karsten H. Jensen

Re: vedligeholdelsesladning

"Leonard"

Der findes automatiske ladere som kan være koblet paa hele tiden. Jeg har
selv en af fabrikat Ctec. Jeg oplader mine batterier fuldt enkeltvis og
parallelkobler derefter alle og lader Ctec'en klare resten. Der er en lille
risiko: Hvis et batteri er daarlig, kan det trække de andre med sig, saa vær
sikker paa at de alle er i god stand.

Aage

Re: vedligeholdelsesladning
Nå vet jeg ikke hva denne Ctec laderen er for noe, men paralell-lading av
forskjellige akkumulatorer, med forskjellige egenskaper, er ingen god idé.

Re: vedligeholdelsesladning

"Ståle , Nøtterøy"

Det er ogsaa derfor jeg har en lille advarsel med. Men jeg har selv gode
erfaringer med metoden.

Aage

Re: vedligeholdelsesladning

Øhh. Er det mig, der er helt galt afmarcheret, men holdes blybatterier ikke
vedlige med en konstant spænding?
Rigtigt, NiMH og NiCd holdes typisk vedlige med konstant strøm, men de er
også nogle helt andre fætre med deres negative delta-v.

Så vidt jeg husker skal den vist være 13,7 v for 12 v batterier. Klart at
strømmen skal begrænses, så der ved fladt batteri ikke går en større strøm
end batteriet kan tåle.

Og vil man ikke lade der være strøm på hele tiden (hvilket de fint burde
klare), sætter man jo som andre foreslår et tænd/sluk-ur på, så der lades en
time eller to om dagen (første dag hele dagen så de lige toppes op).

Mvh
Morten

Site Timeline