Vaskemaskinsmotor?

Bror min trenger en motor til en båndsag, for hobbybruk. Båndsagen skal
ha "variabel" hastighet, 1 - 20.

Vi tenker oss disse mulighetene:

Ny trefasemotor med frekvensomformer.
     Det blir forholdsvis dyrt.

Standardmotor med mekaniske gerar.
     Det blir forholdsvis svært mye arbeid.

Vi tenker også på å bruke deler fra en vaskemaskin. Motoren der ser ut
til å ha et hastighetsvariasjonsområde som kan være passende. Dette
reiser noen spørsmål.

Hvilke typer motor er der her snakk om?
Hvilke prinsipper brukes til hastighetskontrollen?
Hva med tilgang til manualer for vaskemaskiner, såpass at deler og
koplinger kan identifiseres?

Jeg undersøkte printet til en tilfeldig styring. Printet var merket:
"AKO" og "AEG Type EE101". Fra det printet gikk der ut 7 lederer til
motoren: To ledere kom fra en vekselkontakten på et rele.  Tri andee fra
to vekselkontakter på et annet rele. Det gir meg misstanke at det her er
snakk om en to eller tre hastighetsmotor.  I så fall, er en slik motor
vellegnet til oppgaven, og størrelsen er passende.

Printet inneholt også en mikrokontroller og to triakker. Programverket
var et gammeldags mekanisk, - sa han.

Håper på noen innspill som kan lede til løsning av oppgaven.

HM

Re: Vaskemaskinsmotor?
Hvorfor poster du spørgsmål om vaskemaskinemotorer i dk.teknik.elektronik?
Du ved udemærket at det er den forkerte gruppe og du havde tilmed allerede
postet samme spørgsmål i den rigtige gruppe, som er dk.teknik.el, 3 minutter
tidligere.

Re: Vaskemaskinsmotor?

Grensen mellom elektro og elektronikk er i mange tilfeller flytende. I
dette tilfellet er selve motoren klart et elektrospørsmål, men
vaskemaskinen har et print med elektronikk som berører motoren. Dersom
motoren er en ren flerhastighetsmotor er saken klar, ren elektro, men
dersom hastighets reguleringen gjøres "elktronisk", er /det/ en
elektronikksak.

Når motorslaget er fastlagt, blir det neste spørsmålet noe om
elektronisk hastighetsregulering, og det /er/ et elektronikspørsmål.

Egentelig ønsket jeg x-posting i de to gruppene, men leseren mon kan
ikke / er ikke oppsatt til å sende til to forskjellige news serverer.