Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Hejsa,

jeg har snart ikke mere rent tøj (o;

Jeg håber, at der er nogen som kan hjælpe mig. Min Zanussi ZF1040 ville ikke
varme vandet op, så jeg har prøvet forskellige ting. Alle bløde slanger har
jeg afmonteret og renset dem for slam og kalk. Lige ved vandpumpen (vil jeg
tro det er?) nedersen i maskinen, hvor blandt andet afløbsslangen sidder,
var maskinen totalt stoppet. Alt dette er nu løst.

Nu er problemet, at vaskemaskinen ikke stopper med at tage vand, efter jeg
har samlet den igen. Er der nogen der har nogle ideer?

/Brian

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?
Med stopper mener jeg, at vandet hele tiden tages ind i maskinen og løber ud
igen via overlæbsventilen.

/Brian

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Den føler der skal mærke om der er vand nok, er stoppet med lort eller
du har afmonteret ledningerne.

Overvej news:dk.teknik.el. De er klogere på stærkstøm end os
"batterielektrikere" her.

Pænt pynt i stuen:

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Godt råd. Osse selv om nogle af os er til store batterier...

Bo //

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?
Hejsa,

tak for Jeres svar. Jeg har dobbelt postet i news:dk.teknik.el.(o;

Jeg ringede til en af mine bekendte, som er elektriker og spurgte om jeg
måtte låne hans vaskemaskine for en kort stund. Han bor lige om hjørnet. Det
måtte jeg gerne. Det viste sig, at de lige havde købt ny vaskemaskine og
skulle smide den gamle ud, som de stadigvæk havde. Deres gamle vaskemaskine
virker stadigvæk. Gues what. Jeg fik den foræret (o; Elektrikeren sagde, at
det kunne være pressostaten. Han inspicerede slangerne, men de var stadigvæk
bløde.Problemet kunne dog godt være at slangerne var stoppet til, men ellers
var pressostaten beskadiget.

Han hjalp mig med at få vaskemaskinen hjem.

Så jeg har både fået vaske tøj og fået en brugt vaskemaskine. For det
kivtterede jeg med en god flaske vin (o;

Jeg håber de gode takter fortsætter, så vinder jeg måske i lotto i morgen.

/Brian

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

ellers

Først: Tillykke med din "nye" maskine, man har jo lov at være heldig :o)

Og så: Hvis du får lyst til at rode lidt, så pil pressostaten ud, den sidder
bag på tromlen i nogenlunde samme højde som varmelegemet bare i modsat side
(som regel til højre).
Der kan sidde noget skidt derinde som forhindrer at målingen af vandstanden
kan udføres.
Eftersom du allerede har været igang med at skille maskinen ad, så virker
det ikke som om du har noget imod at eksperimentere, så af med skidtet og
tjek om der sidder noget.
Omend ikke andet så kan du da gøre den så meget istand at du kan få en lille
skilling for den (og evt. donere en ekstra flaske vin til din redningsmand).

Mvh
Benjamin

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Hej Benjamin,

tak for din opmundrende mail (o;

Jeg må indrømme at jeg er et kvaj! Min egen vaskemaskine havde et problem
med at opvarme vandet! Og, der var en slange der var fuldstændig stoppet
til, mens de øvrige blot blev tømt for ubetydelige mængder kalk. Det nye
problem der opstod ved, at vandet bare fossede ud af afløbsslangen er en
kvajeret fra min side.

Den donerede vaskemaskine jeg fik, havde nøjagtigt samme problem. Vandet
fossede også bare ud af afløbsslagen, når maskinen tog vand ind i tromlen
(her undlader jeg at skrive, hvad jeg havde lyst til at gøre ved
vaskemaskinen *s*). Efter en god gang hjernevridning, tænkte jeg: "at det er
simpelthen umuligt, at to vaskemaskiner fejler det samme", opdagede jeg
nogle clips på bagsiden af vaskemaskinen. Sjovt nok, så det ud som om at
afløbsslangen kunne sættes på dem. Ca. 2 sekunder senere tænkte jeg: "Ahhhh,
hævert princippet!". Lad det briske eller bære tænkte jeg og tog
afløbsslangen op fra gulvafløbet. Enten ville vandet blive blæst ud eller
også ville det stoppe. Vandet stoppede med at løbe ud af afløbsslangen og
ca. 5 sekunder efter stoppede vaskemaskinen med at indtage vand og vasken
gik i gang. Jubiiiiiiiii!

Nu skal det siges, at jeg har overtaget vaskemaskinen i forbindelse med et
huskøb. Og, det er min første vaskemaskine, så jeg har aldrig læst en
brugsvejledning til sådan een (har altid benyttet mig af vaskeri). Den
tidligere ejer havde bundet afløbslangen op i en snor, da slangen ikke var
lang nok til at kunne clipses hele vejen rundet på vaskemaskinen og så
samtidig nå afløbet. Denne lille detalje havde jeg glemt alt om, da jeg
havde renset slangerne for snavs og skulle test vaskemaskinen.

Om min egen vil begynde at virke og varme vand ved jeg ikke. Men det finder
jeg ud af i aften efter arbejde. Så afmontere jeg den donerede vaskemaskine
og sætter min egen til med løftet afløbsslange.

Af skade bliver man klog *s*.

/Brian

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

er
"Ahhhh,

Hehehe!
Jeg skulle lige til at nævne det, for jeg har selv haft en servicetekniker
kaldt ud, pga. samme problem.
Det viste sig at det var fordi jeg havde sat afløbsslangen direkte ned i
afløbet i gulvet.
Ham der havde monteret den fra firmaet havde sat den i en holder på kanten
af badekarret.
Jeg følte mig lidt dum, men det var også min første vaskemaskine...

Kåre

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Det, vi andre kalder forbandede kar...

Bo //

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

forbandede :)

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Et udtryk der opstår når ens 2000 liter akvarium har tømt sig selv via
luftslangen, fordi en eller anden fik anbragt luftpumpen under akvariet, og
pumpen gik i stå mens man var på ferie.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Det var edderbankemig et stort akvarium. Jeg synes at mit på 860 liter er
stort..

Martin

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

Overdrivelse fremmer vandskaden.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?

[klip]
Vandet
Jeg mener at huske at man i "gamle dage" _altid_ skulle montere
afløbsslangen hævet, da pumpen ikke kunne tåle at køre uden vand. I min
fars hus er der i gulvet indstøbt et lodret rør til samme formål.

[klip]

Tomas

Re: Vaskemaskine stopper ikke med at tage vand ind?
Hejsa,

nu virker min gamle vaskemaskine (o; Min vaskemaskine har to presostater.
Det var en slange og hullet hvor slangen monteres i vaskemaskinen der var
stoppet til.

Jeg har dog nogle spørgsmål afledt af min vaskemaskine reparation. Jeg håber
nogle af Jer kyndige kan svare mig:

1. Når presostaten måler vandstanden gør den det så ved luft? Altså, når
vandstanden i trumlen stiger, så skubbes luften via rørerne ind i
presostaten? Dette ville jo være smart, for så skal presostaten jo ikke
afkaldes (o;
2. Hvis min antagelse i etteren er korrekt. Hvad ville der så ske, hvis der
kom vand ind i presostaten?
3. Kunne man afkorte slangerne til presostaterne 1 - 2 cm og på den måde
mindske vandforbruges i vaskemaskinen?
4. Hvorfor har min vaskemaskine 2 presostater? Slangerne er lige store og
presostaterne ser helt ens ud. Kunne det være en slags sikringsmekanisme?
Vandet i min vaskemaskine stoppede godt nok, ved kun den ene virkede. Men,
som sikring, så skal begge presostater give et positivt resultat for korrekt
vandstand, før varmelegmet tændes?
5. Ved nogen, hvor meget vand en Zanussi ZF1040 bruger i vand pr. vask?

/Brian

Site Timeline