Vaskemaskine, motor kører ikke

Prøver lige her, eller skal jeg over i el-gruppen?

Nå, det er min egen ellers så trofaste AEG LAVAMAT 6450. Det startede med
døren ikke kunne åbne. Det fik jeg den til ved at 'nuldre' lidt med
programvælgeren (drejeknappen). Ved næste vask idag, starter motoren ikke.
Så jeg nuldrede lidt mere med knappen, og så startede den centrifugering
mens knappen stod i vaskestilling (fik tromlen til at knalde på fordi den
var ude af balance). Så motoren kan altså godt køre, så jeg går ud fra det
ikke bare er kullene eller en evt. motorkondensator (motoren brummer heller
ikke).

Nogen der har et guldkorn? Eller ved hvor man kan finde et diagram?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Sandsynligvis defekt lågekontakt. Tromlen kan af sikkerhedshensyn da ikke
køre.

Det er oftest en bimetalfjeder og en PTC skive. Nogle gange også en lille
solenoid.  Prøv at skille det den forsigtigt ad og se om det er en dårlig
forbindelse.

At du kunne få motoren til at centrifugere med vand i i, tror jeg skyldes at
du er kommet i "servicemode"

Ps. Der findes videoer på YOUTUBE, om hvordan man med en skruetrækker jammer
lågekontakten så maskinen kan centrifugere osv. med åben låge..

mvh
JBH

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke
Og forresten.

En defekt PTC skive kan ind i mellem også ødelægge udgangen fra styringen.
Udgangen er ofte en lille triac i TO-92. Følg ledningerne fra lågekontakten
hen til styringen.

mvh
JBH

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Nu har jeg haft lågekontakten skilt af, der er en solenoid og en kontakt. Så
jeg rensede kontakten og prøvekørte. Prøvede først at stille den i enden af
programmet og åbne lågen. Det ville den først ikke, men efter et par forsøg
og drejen på knappen kunne den hver gang. Så startede jeg en vask, og nu
kører motoren skiftevis i hver retning som normalt. Men efter et par
retningsskift begyndte den at hugge, gik kortvarigt op i omdrejninger og ned
igen, som om den gik i centrifugere-mode. Så skyndte jeg mig at slukke.

Er der en triac-regulering der styrer hastigheden, som måske er halvsyg?
Eller kan det være program-'computeren' der har dårlige kontakter? Det er en
gammeldaws mekanisk med synkronmotor og kontakter.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Prøv lige at checke hvordan motorkullene har det.

mvh
JBH

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Har jeg lige gjort nu, men de er fine, stikker omkring 2cm ud af 'kulhusene'
når man skruer dem af. Og fin vandring og fjederkraft.

Men nu så jeg at der sidder en dims med to ledninger bagpå motoren som
ligner en tacho. Er der feedback på motorhastigheden? Så kunne der jo være
fejl på det, så der kommer 'jitter' på hastigheden. Jeg håber der er noget
sikkerhedshalløj der afbryder hvis den skulle finde på at centrifugere med
vand i, ellers flyver hele maskinen sq da rundt i lokalet... :-O

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Og vandet står ud af alle revner og sprækker af maskinen (Det gjorde det i
alt fald da jeg prøvede det i servicemode på en maskine jeg rodede med)

Jeg har ikke set den slags fejl før,  Formoder du har "Googlet" ?

 Umiddelbart ville jeg checke selve motorstyringen for løse forbindelser og
evt. dårlige lytter, selvom styringen nok er strømløs i slukket tilstand.
og  ja, dimsen i enden af motoren er en tacho.Den checker du naturligvis
også.

Dernæst det mekaniske program urværk som man jo kan tiltænke alt muligt, når
det bliver gammelt.....

mvh
JBH

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Damn... :-S

Har netop siddet og studeret styreprintet. Der er kun én enkelt lyt, og den
virker fint. :-/  Og ingen dårlige lodninger. Jeg har også taget urværket
ud, men har ikke skilt det ad, det ser ud til at være samlet med små
metaltappe der er trykket et par hakker i. Men jeg kan se en serie
bladfjedre der bliver trykket mod nogle lus på et print af kurvehjulene. Dem
kunne man selvfølgelig rense.

Synes tachoen lyder som det mest sandsynlige lige nu... jeg må vist ha'
motoren ud igen, doh. Eller kan jeg måle i den anden ende af ledningerne? Er
det bare sådan en 'dynamo-tacho' der består af en spole med en roterende
magnet i?

Jo, jeg har googlet lidt, men måske ikke nok. Ta'r lige en tørn til. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Nej, der var ingen af de 6 han havde med der passede. Men tachospolen bag på
dem var vist næsten den samme på dem alle sammen. Her er et par billeder af
moteren:
http://www.drivehq.com/file/DF.aspx/430271768.jpg?isGallery=&share=&shareID=0&fileID43%0271768&pay =
http://www.drivehq.com/file/DF.aspx/430271777.jpg?isGallery=&share=&shareID=0&fileID43%0271777&pay =

Og et af den gamle spole:
http://www.drivehq.com/file/DF.aspx/430271795.jpg?isGallery=&share=&shareID=0&fileID43%0271795&pay =

Den 'nye' spole vi satte i havde røde ledninger i stedet for gule. Kunne
farven tænkes at indikere spolens modstand? Den måler som sagt en del højere
modstand end de 6 andre, og er en smule ustabil i modstanden.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Sorry, de links virkede ikke, her er tre nye.
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/shareID6518622/fileID430281084/IMG_7701.jpg
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/shareID6518629/fileID430281538/IMG_7703.jpg
http://www.drivehq.com/file/df.aspx/shareID6518643/fileID430281712/IMG_7704.jpg

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Vaskemaskine, motor kører ikke

Jeg har målt på 4 motorer af dem jeg har har liggende

Gul:
1 87% ohm
217%0ohm
321%4ohm

Rød :
1 = 67ohm

Noget tyder på at du ikke kan bruge DC modstandsværdien til så meget :-/

mvh
JBH

[...]

Hm, nej det ser lidt tilfældigt ud det der. Jeg har dog i mellemtiden snuset
lidt rundt i servicemanualer fra andre modeller, og fundet nogle værdier der
ligner dine meget. Men ingen oppe på de omkring 250-260 ohm jeg målte på min
den gamle. Og jeg har kørt et par vaske med den spole med de røde ledninger,
hvor den kørte pænt og nydeligt. Så håbet på at den virker nu er da en lille
smule begrundet. :-)

Rigtig mange tak for hjælp og ulejlighed!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline