Varsitor VS. VDR

Spørgsmål nr. 1
Hvad er forskellen på en varistor og en VDR??
Hvornår bruger man den ene i forhold til den anden??

Spørgsmål nr. 2
hvis jeg fx tænder og slukker for en 1 faset 230V/3A motor vha en triac
(600v), er det så nødvendig at beskytte den med overspænding, når motoren
slukkes??
i så fald hvordan og med hvad??

Mvh Thomas

Re: Varsitor VS. VDR

Udtrykkene bruges begge for det samme.

Navnet afhænger vist af hvad man er vant til. Jeg bruger selv udtrykket
"MOV".  (Metal Oxid Varistor. F. eks. fra Epcos.)

http://www.epcos.com/web/produkt_katalog/html/products_e.html

Application note:
http://www.littelfuse.com/PDFs/AppNotes/an9768.pdf
http://www.elektronik-kompendium.de/sites/bau/0208032.htm

Du behøver ikke beskytte motoren. Den er meget robust.

Triac'en kan/må ikke beskyttes med en varistor mod transienter der
optræder med nettets frekvens, da den ikke er konstrueret til konstant
belastning. Men nedbrydes. Brug istedet et RC-led.

En varistor skal dimensioneres så den ikke trækker strøm ved den normalt
optrædende spænding.

(Jeg kan ikke lige henvise til et link med diagramforslag. Men prøv at
kigge på application notes hos dem der producerer triacs.)

Mvh. Jørgen

Re: Varsitor VS. VDR

Det er heller ikke det jeg vil. Jeg kunne bare forstille mig når triac'en
holder op med at lede, at motoren induksere en så stor spænding at triac'en
dør! For hvis det er tilfældet ville jeg sætte en VDR parallelt med
triac'en....?!?

Hvad betyder fx "1mA @ 350V" i forbindelse med en VDR??

Mvh Thomas

Re: Varsitor VS. VDR

Klip

Jeg kunne bare forstille mig når triac'en

Triac'en holder først op med at lede når strømmen er 0. Eller tæt på. Få
mA. Tilsvarende en tyristor. Du kan ikke styre slukningen.

Søg på nettet og find nogen der laver det samme som du vil.

Det betyder formentlig at der trækkes 1mA ved 350V. Formentlig 350V AC
RMS. Oftest er varistorer specificeret ved AC spænding. - Mener jeg.!

Grafen i databladet over strøm/spænding er iøvrigt delt i 2.
Dvs. der ændres fra den ene til den anden del ved 1 eller 10mA. Jeg
husker det ikke lige.) (sikkert 1mA som du nævner)

Ved den lave spænding følger strøm/spændingskarakteristikken max.
tolerancebåndet for strøm, højere oppe følges det modsatte: Tolerancen
for min. strøm.

Fordi: 1)At undgå opvarming ved lav spænding, og 2)at kunne se hvor
meget strøm der _min._ trækkes fra nettet ved en given spændning.  (Det
sidste for at kunne trække strøm når der kommer en spændingspuls)

Kig evt. her. (Måske kan du der finde kredsløb med triac's. jeg har ikke
checket det)

http://www.4qdtec.com/index.html
http://www.powerdesigner.com /
http://www.electronics-tutorials.com/index.htm