Varmluftloddeting

Hey

Jeg har været heldig at få mig sådan en varmluft loddeting, (den var billig)

Tænkte det var da super når jeg sidder og bøvler med at skifte en SMD
lysdiode ud med en alm loddekolpe.. men jeg ved ikke meget om hvordan man
bruger sådan en maskine..

Nogle der kan give mig lidt gode råd med på vejen.. og måske også hvad man
absolut ikke skal gøre med den..

//Brian

Re: Varmluftloddeting

Har du set den her tutorial:
http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id36%

På side 4-5 stykker skriver de om varmluft og der er endda også video.

Re: Varmluftloddeting

Perfekt.. og varmluft tingen er ovenikøbet magen til min :)

//Brian

Re: Varmluftloddeting

... og min, vokal-kineser fabrikken må have haft travlt :)

Re: Varmluftloddeting

Det må de have haft ja..

Jeg gav 500 for min med en kasse fyldt med smd ting og sager (rigtig mange
komponenter) og en UV sletter til Eeprom hvad jeg så end lige skal bruge den
til....

Syntes det var ok billigt

//Brian

Re: Varmluftloddeting

Til at slette eprommer med ;o)

Mvh Hauge

Re: Varmluftloddeting

Efterhånden er der meget langt mellem dem med "soltag". De fleste er
flash, der bare slettes i brænderen.

Bo //

Re: Varmluftloddeting

har spritnye(læs ubrugte) 64/128/256 liggende da, det må vist kaldes
vintage efterhånden, lissom 2n3055 med ægte motorola logo på he he

mvh Erik

Re: Varmluftloddeting

Men uanset hvad, så er soltagsversionen da sikrere, da de ikke bare lige
bliver slettet fordi der går ged i softwaren..

 > lissom 2n3055 med ægte motorola logo på he he

Hehe, jeg fandt en flok fra 1966 da jeg rodede i det komponentlager jeg
har fået hjem, er dog lidt i tvivl om det er moto-logo, men det er ikke
tit man ser det.

Mvh Hauge

Re: Varmluftloddeting
Hej Hauge

En rigtig arbejdshest, har brugt utallige til strømforsyninger og
Linsey Hood klasse A forstærkere. Men man skal passe på dem,
lige netop 2N3055 var en af de første komponenter der er blevet
forfalsket i stor stil, så et logo giver ingen sikkerhed.

Re: Varmluftloddeting
Hej Max

Ja det var en af de mest brugte transistorer til "alt", men det er en
transistor med meget flydende data.. Mindes at forstærkning kan variere
fra 3-100 gange afhængig af datablade.

 > Men man skal passe på dem,

Rigtigt nok.

Mvh Hauge

Re: Varmluftloddeting
Hej Hauge

Ja, til klasse A forstærkerne udmålte vi dem med temlig meget
strøm på for at parre dem, og mindst 1/3 del af dem kunne ikke
bruges da de lå så spredt at man ikke munne finde en makker
til dem.

Re: Varmluftloddeting

Hmm plus et læs z80, 8080 og 8085 med tilhørende I/O kredse mv, gu ve
hvorfor man gemmer dem.

Ren nostalgi

mvh Erik

Re: Varmluftloddeting

Er det en blæselampe eller en ovn ??
-det er svært at vejlede, når du ikke beskriver den nærnmere,

Bo //

Re: Varmluftloddeting
Hej Bo

Du læste hvis ikke hvad LED svarede Flemming ?

Re: Varmluftloddeting

Jo, men for sent. Jeg opfattede efterfølgende, at jeg havde "dummet" mig.