Varmluftloddeting

Hey

Jeg har været heldig at få mig sådan en varmluft loddeting, (den var billig)

Tænkte det var da super når jeg sidder og bøvler med at skifte en SMD lysdiode ud med en alm loddekolpe.. men jeg ved ikke meget om hvordan man bruger sådan en maskine..

Nogle der kan give mig lidt gode råd med på vejen.. og måske også hvad man absolut ikke skal gøre med den..

//Brian

Reply to
LED

Har du set den her tutorial:

På side 4-5 stykker skriver de om varmluft og der er endda også video.

Flemming Frandsen

Perfekt.. og varmluft tingen er ovenikøbet magen til min :)

//Brian

Reply to
LED

... og min, vokal-kineser fabrikken må have haft travlt :)

Flemming Frandsen

Det må de have haft ja..

Jeg gav 500 for min med en kasse fyldt med smd ting og sager (rigtig mange komponenter) og en UV sletter til Eeprom hvad jeg så end lige skal bruge den til....

Syntes det var ok billigt

//Brian

Reply to
LED

LED skrev:

Til at slette eprommer med ;o)

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Er det en blæselampe eller en ovn ??

-det er svært at vejlede, når du ikke beskriver den nærnmere,

Efterhånden er der meget langt mellem dem med "soltag". De fleste er flash, der bare slettes i brænderen.

Hej Bo

Du læste hvis ikke hvad LED svarede Flemming ?

Bo Bjerre skrev:

har spritnye(læs ubrugte) 64/128/256 liggende da, det må vist kaldes vintage efterhånden, lissom 2n3055 med ægte motorola logo på he he

mvh Erik

Reply to
ER

ER skrev:

Men uanset hvad, så er soltagsversionen da sikrere, da de ikke bare lige bliver slettet fordi der går ged i softwaren..

Hehe, jeg fandt en flok fra 1966 da jeg rodede i det komponentlager jeg har fået hjem, er dog lidt i tvivl om det er moto-logo, men det er ikke tit man ser det.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge

En rigtig arbejdshest, har brugt utallige til strømforsyninger og Linsey Hood klasse A forstærkere. Men man skal passe på dem, lige netop 2N3055 var en af de første komponenter der er blevet forfalsket i stor stil, så et logo giver ingen sikkerhed.

Hej Max Max skrev:

Ja det var en af de mest brugte transistorer til "alt", men det er en transistor med meget flydende data.. Mindes at forstærkning kan variere fra 3-100 gange afhængig af datablade.

Rigtigt nok.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Hej Hauge

Ja, til klasse A forstærkerne udmålte vi dem med temlig meget strøm på for at parre dem, og mindst 1/3 del af dem kunne ikke bruges da de lå så spredt at man ikke munne finde en makker til dem.

Jo, men for sent. Jeg opfattede efterfølgende, at jeg havde "dummet" mig.

Hauge skrev:

Hmm plus et læs z80, 8080 og 8085 med tilhørende I/O kredse mv, gu ve hvorfor man gemmer dem.

Ren nostalgi

mvh Erik

Reply to
ER