Varmemodstand ?

Har pillet blæsermodstanden af bilen, blæseren kører kun på højeste
hastighed ud af 4 valgmuligheder.

På modstanden er brugt en slags tråd med (næsten ) lige mange viklinger men
3 forskellige tykkelser.

Planen er at bytte de 3 tråde, med 3 faste keramiske modstande (håber det
holder bedre) men.....
1)  Trådene viser stort set det samme ohmsk, mellem 0,6 og 0,8 ohm, kan det
passe ?
2)  Ændrer de resistens ved belastning ? altså når der bliver hevet ampere
igennem ?
3)  Forestiller mig de er lidt i retning af en glødetråd (uden glød) men
modsatndsmæssigt ?
     Jeg kender ikke materialet men det minder lidt om fjederstål......

Håber nogen har et tip til hvordan jeg finder de rigtige modstandsværdier,
på forhånd tak for hjælpen.

Henning

Re: Varmemodstand ?

enten konstantantråd eller manganin.

Nej, de ændrer ikke modstand

Den tykke er den, der bruges ved den største strøm/hastighed. Den lidt
tyndere ligger i serie med den, og er tyndere fordi strømmen er mindre,
når begge er seriekoblet og så fremdeles...

Køb en ny hos en hugger. Det er billigere og lettere...

Bo //

Re: Varmemodstand ?

Hvilket tyder på en overbrændt modstand.

Vær opmærksom på at det er en hules masse effekt der afsættes der....

Kan du ohme alle 3 ?

Ja = modstand er OK og der er andetsteds fejlen ligger.

Men nu du spørger i elektronikgruppen, ja så bygger du en elektrisk PWM
regulering til din blæser....

Re: Varmemodstand ?
From: "Klaus D. Mikkelsen"  .....og andre...

Tak for hjælpen, hvilket så leder til næste spørgsmål længere nede i
teksten...

Ja jeg er klar over det med effekten, sikkert derfor modstanden sidder i
selve luftkanalen og "køler sig selv" hvis man kan sige det sådan :-)

Jeg kan måle de 2, den sidste er rent fysisk knækket, tæt ved
monterings-lodningen / kabelsko.

1) Bliver tråden så varm at en "almindelig" lodning vil smelte ? der sidder
noget på de 2 tykkeste tråde, men det ligner ikke tin ? (måske for at holde
afstand mellem viklingerne ? )

2) Går det an at fjerne den "halve vikling" der er knækket fra resten, eller
er det at gøre ondt værre.

Mvh Henning

Re: Varmemodstand ?

Og det er sådan en ordentlig fanden på 1½-2 cm i diameter.

Det mener jeg ikke at den gør.

Det kan du også gøre. Det vil mindske modstanden i viklingen og dermed
effekttabet der skal afsættes i modstanden.

Re: Varmemodstand ?

Og hæve laveste omdrejninger næppe rørbart, så det betyder intet.

Erling

Re: Varmemodstand ?

Hej HK

Du kan garanteret købe en ny færdig blæserregulator i "T.
Hansen"-lignende forretning.

/Glenn

Site Timeline