Varmeluft-lodning - Page 2

Re: Varmeluft-lodning
OK: en komponent, med mange "ben". Forbindelserne til komponenten sker
på undersiden i et BGA= Ball Grid Array. Du kender sikkert en moderne
processor til en PC. Den er en PGA, Pin Grid Array. Hvis Du hiver benene
af og i stedet anbringer meget små tindkugler (balls) på undersiden har
Du komponenten. Den stilles på et mønster af loddeøer, som IKKE kan ses,
når den er monteret. Herefter varme Du det hele op, så "the balls" smelter.

Kan kun inspiceres med röntgen

Bo //

Re: Varmeluft-lodning

Ups, beklager min uvidenhed, og tak for forklaringen. Det er trods alt
noget, jeg ikke har beskæftiget mig med. Så kan jeg bedre se nødvendigheden
af en forvarmning af af printet - og så velsagtens passe på, at kredsen
begynder at flyde på tinkuglerne, der vil opstå når trykket på hver ø bliver
mindre - Ikke aquaplaning men tinplaning.:-), hvis jeg har forstået det ret.

Karsten H. (7870)
Re: Varmeluft-lodning
Hej Karsten

BGA står for Ball Grid Array, tilledningerne til BGA kreds er et gitter af
punkter på undersiden, man lodder det ved hjælp af små tinkugler der
smeltes mellem print og IC.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_grid_array

Re: Varmeluft-lodning

--og så oven i købet noget, man har set til hverdag bare ved at have en
stang ram i hænderne. Bo gav en dejlig, præcis forklaring.

Karsten H. (7870)
Re: Varmeluft-lodning

Det tabte du godt nok mig..:-(

Karsten H. (7870)
Re: Varmeluft-lodning
On Sat, 29 Sep 2007 16:47:56 +0200, Kim Voss Schrader

Ja.

Som fusk: Undervarme med varmluftblæser, sprøjt flussmiddel ind under
kredsen, brug en billig varmluftstation fra oven.
Det er muligt, men min succesrate har været lav >30%

Nej, printet og omgivende stumper dør typisk først. Du kan også
risikere at kredse dør pga. fugt, det kan ikke fordampe lige så
hurtigt som du varmer den op.

Den rigtige måde er 1 uge i klimaskab og derefter
http://www.martin-smt.de/en_p_p_avp096h.php - vi har sådan en.

Re: Varmeluft-lodning

Har ikke ret gode erfaringer med kvaliteten på selve maskinen, den vi havde
på mit forrige job, var i pendul fart mellem martin og firmaet, straks den
ene fejl blev rettet kom der en ny :S

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Tak for interessen i mit varmluftprojekt :)

Jeg har nu erfaret, at det faktisk drejer sig om en grafikkort chip + to
ramkredse. Disse er imidlertid loddet fast på et lille print som igen er
loddet fast på hovedprintet. Begge forbindelser er så vidt jeg kan se BGA.

Håber (fa'me) problemet ligger under kredsene, og ikke mellem de to
printplader :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Varmeluft-lodning

Hvis du vil ofre et par tusind, kan du jo få hjælp hos Zoma.
En loddeovn kan du finde i bygning 348, ved du nok.

/Bo.

Re: Varmeluft-lodning
Hej!

Så er vi ved at være ovre den bærbares handelsværdi ;-)

Jep :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Varmeluft-lodning

Fejlen ligger under hele din assembly.

De to RAM'er og grafikkchippen er underlimet, så de bevæger sig ikke ud
af flækken.

Det KAN altså repareres!

Et billed til de uvidende:
http://geektechnique.org/images/1213t.jpg

Problemet er ikke at varme kredsen op så den reflower, problemet er ikk
at skade de omkringliggende komponenter og det der sidder på den
modsatte side!

// Per.

Re: Varmeluft-lodning
Hej!

Ok

Ja, det kan jeg se.

Ja, de er skisme ikke så selektive sådan nogen varmeluftstationer.

Skal jeg stadig varme på oversiden, og så sørge for at undersidens stumper
bliver siddende? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Varmeluft-lodning
Hej!

Det lader skisme til at missionen var en success. Jeg fik noget tyndtflydende
fluss ind under kredsen og varmede den med 400 grader varm luft i to minutter.
Nu tænder maskinen hver gang og der er fint billede på Ibook'en :)

Tak for hjælpen!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline