Varmeluft-lodning

Hej!

Jeg skal forsøge at genopfriske lodningerne på grafikkortchippen (BGA, og der
kommer kun billede på hvis man trykker på den :)) i en Macintosh G3 bærbar, og
har en varmluftstation til rådighed. Hvor varm luft må jeg bruge til formålet,
og i hvor lang tid skal/må jeg varme?

Nogen der har praktisk erfaring med det og kan vejlede?

Kan man iøvrigt (nemt) aflive en IC'er ved for megen varme?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Varmeluft-lodning

BGA bliver normalt bliver loddet ved at man putter hele printet ind i en
ovn ved op til 450 grader i flere minutter, så der vil gå noget tid
inden IC'en dør, men de andre komponenter omkring den og printet selv
vil være meget nemme at skade.

Jeg ville nok lave et skjold (alufolie og pap måske) omkring IC'en så
printet og andre komponenter ikke bliver varmet for voldsomt op.

Re: Varmeluft-lodning

pap og 450 grader er ikke en god kompination.

Hvis Kim kan finde et sted, hvor de har mulighed for lokal IR undervarme
på printet er det en rigtig god ide.

Bo //

Re: Varmeluft-lodning

Alufolie på pap?

Jesper Poulsen

Re: Varmeluft-lodning
Mon ikke det er 450 grader Fahrenheit.
Så er det "kun" 230 grader Celcius.

De gange jeg har laver SMD montering i en alm ovn har jeg brugt 150
grader i ca 3 minutter, så 225 grader indtil tinnet smelter, derefter 30
sekunder for at "være sikker".

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Varmeluft-lodning

Jo ganske sikkert:)

Re: Varmeluft-lodning

Blyfri tin kan ikke nøjes med 230°C.

Jesper Poulsen

Re: Varmeluft-lodning

Nææ, ok.
Jeg bruger rigtigt nok blyfri, men den billige ovn (Linea's miniovn fra
Kvickly ) til 250,- jeg bruger er ikke så præsis, ej heller pejse
termometeret jeg satte ved siden af ;-)

Jeg satte til sidst blot "fuld drøn på", indtil pastaen smeltede, og
holdt så temperaturen deromkruing i 30 sekunder. Og det blev ganske
flot, nu jeg selv skal sige det ;-)

--
Christen Fihl
http://oz1aab.Fihl.net /

Re: Varmeluft-lodning
Ja
Du er nød til at se på databladet, for at se hvilken temp. og varighed den
kan tåle.
--
Hilsen Madsen

Re: Varmeluft-lodning

Jeg har forsøgt det en gang på en bærbar's bundkort, uden held . Har også
prøvet om jeg kunne re-balle en BGA, vha en præcis skabelon og tinpasta. Det
havde jeg heller ikke held af.. Måske det var selve printet (en
gennemplettering  f.eks. ) som var dårlig
En gang har jeg haft held med at reparere et  et pcmcia netkort med en løs
forbindelse ved simpelthen at sende printet gennem IR reflow ovnen nede på
arbejdet.

Njaa, generelt tåler de fleste halvledere en del varme. Problemet med de nye
halvledere, er nærmere opbevaring og håndtering. En stor flad ic f.eks kan
indeholde så megen fugt, hvis den ikke har været opbevaret korrekt  at den
flækker  hvis man umiddelbart varmer den op til loddetemperatur.

mvh
JBH

Re: Varmeluft-lodning

Og netop derfor opbevares de jo ofte i ovne (ihvertfald et døgns tid mener
jeg det er inden montering)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Man pakker dem slet ikke ud af vaccumpakningen før de skal bruges, da
loddebarheden  (i disse Rhos)  tider ellers ødelægges af  luftens ilt.
Åbnede pakker opbevares i nitrogenskab og skal bruges hurtigst muligt. Selv
vaccumpakkede og forseglede komponenter har en begrænset holdbarhed.
Ovnen bruges mig bekendt, kun hvis der er risiko for kredsene har trukket
fugt.

mvh
JBH

Re: Varmeluft-lodning

Hvis det "kun" drejer sig om efterlodning, og det er med "gammeldags"
loddetin med bly, skulle du kunne smelte tinnet ved ca. 250-300°C med varm
luft. Der findes små varmluftkanoner med små dysser beregnet til formålet.
Hvis du kan lave en tilstrækkelig lille dysse til moreren's hårtører.

Du kan også anvende en gammeldags Weller med en lang 8'er spids. Det drejer
sig om at få tilstrækkelig varme ned så hurtigt som muligt, det kun er den
aktuelle lodning, der skal loddes om.

Hvis lodningen er grynet, er den sikkert en "kold" lodning, og det kan være,
at det er tilstrækkeligt lige at smelte tinnet op igen, hvis der er lidt
flussmiddel tilbage. Ellers tilføres så lidt tin som muligt bare for at få
flussmidlet. Bedste tykkelse for tinnet bør være 0,5 mm, da de i den tynde
udgave og dermed mindre masser smelter hurtigere end f.eks. 0,75 mm. men det
er nok det der er standard de fleste steder.

Er der også mulighed for at lægge printet plan flade, der er 80° C., vil det
lette processen noget.

Det vil også være smart med godt lys og evt. en luplampe.

Karsten H. (7870)
Re: Varmeluft-lodning
Hej!

Det er en BGA kreds ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Varmeluft-lodning

Anyway, hvis man har passeret de 40 er luplampen et must på alt andet end
leadede komponenter ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Varmeluft-lodning
Hej Uffe

Ja, men til en BGA kreds hjælper vidst kun røngten :)

Re: Varmeluft-lodning

Det lyder som et job for......................................Supermand ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Varmeluft-lodning
Hej Uffe

Ja, røngten- og varmesyn kombineret med kuldeånde
må gøre ham til den perfekte servicemand til BGA. :)

Re: Varmeluft-lodning

Der skal en MEGET stærk lup til at se igennem en BGA og ned til dens balls

Bo //

Re: Varmeluft-lodning

Aner ikke, hvad BGA kreds er, men det er åbenbart noget med nosser i.

Karsten H. (7870)