Varmekabler til lavspænding - Page 2

Re: Varmekabler til lavspænding

Nu har jeg snakket lidt mere med ham der skal lave projektet. Han vil støbe
kablet ned i beton, så det behøver ikke at kunne tåle at ligge i jord. De 6
arealer ligger med et par meters mellemrum, så det vil nok være mest
praktisk med 6 parallelle kabler på hver 6 ohm. Og så noget kraftigt kabel
som strømtilførsel fra møllen. Så man skal finde noget kabel der giver ca. 6
ohm ved en længde der passende kan dække en kvart til en halv kvadratmeter.
Vel fra 5 til 20 meter eller noget i den stil. Kablerne kunne selvfølgelig
stadig godt sættes i serie, så hver kabel skulle være på ca. 0.17 ohm. Her
var kyllingenet måske en mulighed, men der skal jo så laves
forbindelsessteder til mange punkter langs kanten af nettet i hver ende, for
at fordele strømmen.

Hmm, støbe jern-armering i beton'en, og sætte strøm til det...  :-)

Jeg bruger selv det der ståltråd til havebrug med grøn plastic omkring, som
bundvarme til mine slanger. En rulle på 30 meter måler ca. 8 ohm, det kunne
måske faktisk godt bruges. Det er forresten også en billig måde at få en
dummy-load til store forstærkere, smid sådan en rulle i en balje vand, og
man kan sikkert nemt afsætte 1000W i den. Den koster 30 kroner i Silvan.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Er sådanne nogle dyr immune overfor elektromagnetiske felter?? Bliver de
ikke påvirket på samme måde som nogle mennesker (tilsyneladende) gør??

/C

Re: Varmekabler til lavspænding

Det tror jeg ikke, de bliver nærmest altid holdt i terrarier som er fyldt
med diverse vekselstrømsdrevne ting.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Hvad med galvanisk korridering hvis betonen er fugtig?

Benny Andersen

Re: Varmekabler til lavspænding

Jahh, måske... men er det ikke kun ved jævnstrøm og hvis to forskellige
metaller har kontakt? Vindmøllen giver vekselstrøm. Meeen jo, kan godt være
det er bedst det er isoleret.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Hov,

Vekselstrøm??

Skal dimsen (vindmøllegeneratoren)  så ikke magnetiseres??

Altså, hvis det bare er sådan en asynkron kortslutningsmotor får du ikke
meget energi ud ved blot at rotere rotoren.

/Claus

Re: Varmekabler til lavspænding

Den er med permanentmagneter, går jeg ud fra. Sikkert bygget li'som de der
sparke-røv brushless motorer til f.eks. modelfly.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Hmm. ved nærmere eftertanke er der jo ikke den store forskel på sådan en
lille vindmølle og et modelfly ;-)

MVh. Uffe Ravn

Re: Varmekabler til lavspænding

LOL, nej hvis man lægger den ned og udstyrer den med et passende batteri og
lidt styring, ku' den sikkert blive en fin helikopter!  ;-P

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

Nej, vindmøllebladene er skåret den modsatte vej.

Erling

Re: Varmekabler til lavspænding
Hejsa

Jeg har selv lagt alm. blød monteringsledning (0.18 kvadrat mener jeg, det
man normalt bruger til småelektronik) ned i fliseklæb under fliserne på
badeværelset, og brug det i 10 år til gulvvarme, og det fungerer ganske
fint. Har også brugt det under laminatparketgulv, og der fungerer det også
lige så godt, tapet fast på dampspærren.

Mvh Hauge

Re: Varmekabler til lavspænding

Lyder slet ikke dårligt! Ved du hvor stor modstand det har per meter? Så
vidt jeg kan regne ud er den godt 0.5 ohm per meter, det er faktisk meget
passende. Det er godt nok lidt tyndt og spinkelt, så man skal nok være
forsigtig under støbningen, men når det først er på plads skal det nok
holde. Så er det bare hvordan man får tilsluttet en tykkere ledning, det er
nok bedst med en form for tilslutningsdåse så man kan udskifte
forsyningsledningen hvis den skulle blive skadet. Det ville være lidt
'nitten' hvis man bare samlede dem inde i støbningen og lod den komme ud af
siden på betonblokken, og den så knækkede helt inde ved beton'en.  :-/  Man
ved jo aldrig hvad der kan ske i sådan et 'udendørs-scenario', når der skal
graves og lignende.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Varmekabler til lavspænding

øhhh... jeg vil da være mere øm over for den ledning der ligger i betonen...
hvad hvis du kommer til at brænde den over eller lign, betonen revner etc.
etc

Rasmus

Re: Varmekabler til lavspænding

Det ville selvfølgelig også være en 'katastrofe'. Men den bliver svær at
brænde over med den varmekontakt den får til beton'en. Det skulle da lige
være pga. lyn eller hvis man satte 230V på. Hvis støbningen er laver
ordentligt revner den vel heller ikke lige, det er jo kun en flade på en
kvart til en halv kvadratmeter. Hvis bare den er 5cm tyk, er den så ikke
mindst lige så stærk som en fortorvsflise?

Findes der sådan nogle tilslutningsboxe til indestøbning, med vandtæt låg
med gennemføring til ledning, til udendørs brug?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline