varmefølsom modstand

Hej NG

Jeg søger efter en rigtig god varmefølsom modstand.
En af dem hvor modstanden stiger til  ca 8-9 K  ved varme.
Den skal bruges til et udendørs termometer på en bil.
De billige jeg har prøvet holder kun 2-3 måneder, ( de begynder at vise for
varmt ) er der nogen der kan anbefale en bedre udgave ?

--
Mvh Hans C Jensen

Re: varmefølsom modstand

for

ved det er lidt off topic, men hvorfor ikke pruge en PT100 den kan sættes
igennem karoseriet et sted så ledningen kommer direkte ind.. evt i en lomme
af en slags...

Kasper

Re: varmefølsom modstand
Eller, tag en af de billige og dyp den i araldit (eller ..dat) så bliver den
mere vejrbestandig.

/carsten

Re: varmefølsom modstand

for
Der findes noget, der hedder Thermistorer til brug for sådanne opgaver.

Det forudsætter imidlertid en indikator (instrument) med indbygget
linearisering for omtalte thermistor-føler.

Calle, der har up-to-date viden på området, vil sikkert kunne råde dig, hvis
han følger gruppen her.
Karsten H. Jensen

Re: varmefølsom modstand
Hej Hans,

Og "varme" dækker over hvor mange grader ?
Hvad regner du med at modstanden skal være ved... Ahem... Kulde ?

Ved du hvad det er der tager livet af dem, fysisk nedslidning eller
elektrisk overbelastning ?

Hvad forbinder du modstanden til ? (hvis det er et færdiglavet thermometer
kan du ikke bare skifte modstanden ud med en der har "ca. 8..9kOhm ved
varme" og forvente at du får en korrekt aflæsning (mildt sagt).

NTC-modstande kan fås i metalhus (aluminium, messing, rustfrit stål etc.),
så hvis det blot handler om at den bliver "sandblæst" til døde af vejsnavs
kunne det være en løsning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for de gode svar,  jeg bruger den til et eftermonteret dual termometer
med mange funktioner som klima styring ,is alrm osv. som denne :

http://www.camping-explorer.com/pages/website.asp?articleGuid15%36&subjectGuid57%9&lan56%9
Jeg har skiftet den et par gange til de alm NTC modstande   men de holder
nok ikke til rystelserne på en bil, måske skal de støbe ind  for at de
virker i længre tid.
Måle området er -20  til 50 grader

Mvh Hans

Re: varmefølsom modstand

Indstøbt på den rigtige måde i et metalhus, holder de til kampvogne og andet
larm. Jeg tror ikke at selve modstanden skades af rystelser. Så skulle alt
andet også gå i stykker. Er det en almindelig bil ??

Bo //

Re: varmefølsom modstand
Hej Hans,

OK.

En isalarm bør vel retteligt måle _vejmaterialets_ temperatur (frem for
luftens) og også tage højde for luftfugtighed og vindhastighed ?

Hvor længe holdt den der fulgte med og fejlede den på samme måde (med
samme symptomer) som de øvrige ?

Er de typer du har brugt til udskiftning blot en "dråbe" eller skive med
ben og hvordan monterer du dem ?

Hvordan sikrer du dig at den viser korrekt temperatur ?
NTC-modstande (selv fra samme produktionsbatch) skal udvælges for at kunne
anvendes til udskiftning uden omkalibrering, hvis nøjagtigheden skal
holdes.
Tager man blot en der er "nogenlunde samme værdi" bliver udlæsningerne
helt i skoven.
Det betyder ikke noget for _funktionen_ af en thermostat, udover at
skiftepunktet flyttes i forhold til temperaturen, men hvis man skal kunne
regne med at fx. 25°C også _er_ 25°C går det ikke.

Det ville jeg bedre tro om de fejlede helt afbrudt, for det største
problem ved at bruge en "løs" NTC der, må være at benene efterhånden
knækker helt tæt på "huset" eller lige indenfor.

Det er nok en god idé allerførst at finde fejlårsagen (for ikke at gøre et
større arbejde forgæves).
Hvis du indstøber en NTC får du en langsommere reaktion. Hvor meget
langsommere kan du dog selv gøre en del ved med lidt omtanke.

For bedste resultat:
- Vælg en så fysiskt lille NTC som muligt (den har mindre inerti).
- Brug så tyndt materiale til "indpakningen" som muligt så længe det kan
holde til påvirkningerne.
- Brug noget der ikke levner overflødig luft mellem NTC og indpakning.
- Udfyld det luft der er omkring NTC'en med epoxy (Araldit ell. lignende)
iblandet filspåner af aluminiumsspåner.
- Vælg det rette materiale; rustfrit stål er stærkt, men aluminium har
bedre varmeoverførsel (= hurtigere respons).
- Sørg for aflastning af tilledningerne.
- Tænk på opspændingsmetode.

Hvis du bruger et (tyndvægget) rør kan det evt. laves sådan:

     | Tilslutningsledning.

    /|\
   / | \  RTV-silikone i resten af hulrummet omkring
  |  |  | ledningen til aflastning for vibrationer og vejrlig.
  <  |  >
  <  |  > Gevind til montering.
  <  |  >
  |  *  | Tillodning af ledning.
  |  |  |
  |__|__| Epoxy med alu-smulder hertil.
  |  |  |
  | (_) | NTC
  |  |  |
  |  +--| Den ene tilledning loddet til røret (Stel).
   -----

Så glem alt om blot tilnærmelsesvis nøjagtighed med en selvvalgt NTC.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg bruger de dråbe formede modstande.
Jeg er klar over at nøjagtigheden ikke er stor, men den er god nok til
bilbrug   hvor der er fart vind og andre faktorer.
Der er jo 2 følerer på mit termometer og den som jeg bruger inde i kabinen
til at styre mit aircon har aldrig fejlet noget.
Så det er jo nok de ydre påvirkninger fugt, monteringssted bag nr. pladen
osv   der har skylden til den korte levetid.
Men jeg vil prøve at lave en føler efter din opskrift   den ser ud til at
være beskyttet godt.

Godt Nytår

Hans

Re: varmefølsom modstand
Hej Hans,

Velbekomme :)

OK, det ved du bedst.

Det tyder på det.

Et eller andet sted har jeg nogle indkapslede NTC'er (i aluminiumshus med
en 3mm gevindstuds) og jeg mener at modstanden ligger omkring 12..15k ved
25°C, jeg ved ikke, lige på stedet, hvor høj temperaturen skal være før de
når ned på de 8..9k du forespurgte og de har trådenderne direkte ud af
epoxy'en (så de skal i givet fald aflastes der med fx. en klat silikone og
lidt krympeflex).
Men hvis dine eksperimenter driller (eller du ikke gider det mas), er du
velkommen til at droppe mig en mail, så kan jeg prøve at grave en frem og
sende dig hvis de kan bruges (gider dog ikke før til næste år ;)

Tak og i lige måde :)

--
Venlig hilsen,
Søren