Varm stikkontakt

Hej ng,

Jeg har en elektrisk kontakt på et af værelserne som bliver lidt varm en
gang i mellem. Det underlige er at det er en kontakt for en loftslampe, og
tit bliver den varm selv når lampen ikke er tændt. Det er kun en gang i
mellem dern bliver varm, og det går som regel over efter en stund tid.

Er det noget at være nervøs over? Burde jeg kontakte en elektriker?

/Jacob

Re: Varm stikkontakt
Den Sun, 12 Feb 2006 18:25:06 +0100, "Jacob Rohde"

Det tyder på en løs forbindelse. Faseledningen er sikkert ført videre
til en stikkontakt.

Ja og ja.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Any spelling mistakes are due to line noise only!

Re: Varm stikkontakt

Meget muligt. Der sidder nemlig to stikkontakter umiddelbart nedeunder. Kan
jeg selv skifte det?

/Jacob

Re: Varm stikkontakt

Sikkert, men det må du vidst ikke ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Varm stikkontakt

Jo, man må gerne selv udskifte stikkontakter uden jord i eksisterende
installationer.

Re: Varm stikkontakt

Og skulle der være jord i stikkontakterne må du også, hvis der er
installeret HPFIrelæ

Mvh. Uffe Ravn

Re: Varm stikkontakt

Ja, HPFI- eller HFI-afbryder og forudsat at der ikke er krav om højere
kapslingsklasse end IP20.
Så fik vi vist det hele med :o)

Re: Varm stikkontakt

Korrekt, min eneste undskyldning var vist, at der stod det var en
stikkontakt på et værelse.

Den reddede jeg da næsten ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Varm stikkontakt

Kunne være et BADEværelse, der er en IPx0 vist ikke helt nok :-)

mvh

Jan Rasmussen - ikke ordkløver af natur, men stor fan af IP-tests

Re: Varm stikkontakt

*Douh* 1-0 til dig.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Varm stikkontakt

Men må man også selv skifte ledningen imellem de forskellige kontakter
over hinanden?
- hvis der er en løs forbindelse kan det jo være en ledning der er ved
at knække.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk /

Re: Varm stikkontakt

Det vil næppe være nødvendigt at trække en ny ledning. Ledninger knækker
ikke inde midt på ;o)
Hvis ledningen er ved at knække er det på det sted hvor den er afisoleret i
enden. Normalt er ledningerne så lange at man fint kan afisolere et nyt
stykke op til flere gange uden problemer. En anden sandsynlig fejlmulighed
er en dårlig samling, som andre allerede har påpeget.

Og nej, man på ikke trække nye ledninger (i praksis er der næppe nogen, der
vil holde sig tilbage fra at udskifte en ledning mellem 2 dåser, der sidder
lige over hinanden).

Re: Varm stikkontakt

Du må faktisk godt, hvis du altså ved hvad du har med at gøre, men siden du
spørger gør du det nok ikke.

No offence, men stærkstrøm er en alvorlig sag.

Ring efter en der har forstand på det.

Mvh. Uffé Ravn

Re: Varm stikkontakt

Du har ret. Jeg ved ikke nok om sådanne installationer til at jeg tør kaste
mig ud i en decideret reparation/modifikation. Jeg får fat på en fagmand og
indtil da flytter jeg alle apparaterne over i en anden fase så afbryderen
ikke bliver varm mere.

Tak for alle jeres svar.

Re: Varm stikkontakt

Lyder meget usundt

Ja og ja, (hvis du ikek selv vil skifte den)

Ellers prøv dk.teknik.el.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Varm stikkontakt

Ja, der er god grund til at få den afbryder set efter snarest. Det er
måske og i værste fald et spørgsmål om tid før den starter en brand.

Det kan være en løs eller dårlig forbindelse i afbryderen eller i
tilslutningerne til faseledningen.
Hvis faseledningen er sløjfet ind i afbryderen og løber videre skal der
være ordentlig forbingelse, især hvis der er en anden storforbruger på
fasen så strømmen skal igennem forbindelsen i afbryderen.
I de gamle afbrydere samlede man ledningerne i et hul og skruede dem
sammen men i de nye typer stikker man ledningen ind under en clips så
der er et metalstykke i afbryderen der bærer strømmen.

Har du bemærket en sammenhæng med brugen af et komfur, vaskemaskine der
kører, microovn, brødrister, elkeddel etc ?

/Lars

Re: Varm stikkontakt

Det begynder at give mening. Stikkontakterne nede under kontakten til
loftslampen giver strøm til forskellige ting ude i køkkenet. Herunder en
opvaskemaskine.

Jeg tror at jeg hellere må få fat i en elektriker. Indtil da flytter jeg
stikkene i de to stikkontakter over i en anden kontakt som har sin helt egen
fase. Er det ikke en idé?

/Jacob

Re: Varm stikkontakt

Overvej om ikke du vil gøre det permanent...

    Sonofon, er de bare inkompetente ?