Varm modstand

Hej,

Jeg er ret ny til elektronik, så håber i kan hjælpe lidt :)

Jeg prøver at styre hastigheden på en 12V blæser vha. modstande. Ved 12V bruger den 0.14A.

Anyway, hvis jeg smider en 120 Ohms modstand på 1/4W på dæmper den hastigheden ned til et minimum (det regnede jeg også med). Modstanden bliver bare MEGET varm efter få sekunder... Skal jeg havr "større" modstande som kan klare mere end de 1/4 watt, eller betyder varmen intet? Den er så varm så man ikke har lyst til at holde på den.

Håber i kan hjælpe mig lidt :) Vil helst ikke brænde hytten ned.

¨Casper
Reply to
Casper Bang

Du presser også citronen lidt

lad os antage at blæseren opfører sig som en ideel modstand så vil den være ca. 85ohm -> 12V=R*014A.

Sættes den i serie med de 120ohm kommer den til at trække en strøm på 0,06A.

12V= 205ohm * I

Effekten der bliver afsat i din 120Ohm modstand er derfor 0.43Watt P=0.06A^2*120ohm

Enten skal du have en større modstand, hvilket selvfølgelig sætter farten op, eller også skal du have fat i en modstand der kan tåle lidt mere effekt

0.5W (måske 2 i parallel og 2 i serie)

-- \Lars "Casper Bang" skrev i en meddelelse news:bth0e7$if4$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

bliver

Reply to
Lars

Hvis jeg havde brugt den modstand på den blæser i længere tid af gangen, hvad ville resultatet være? Smelter modstanden, eller hvad er det "normale"?

være

0,06A.

Ok, det var nogle gode udregningsmetoder jeg fik der. Tak :)

Den er jeg ikke med på... en større modstand vil vel sætte farten på blæseren NED.

Hvis jeg sætter 2 240 Ohms paralelt, vil det så hjælpe på varmen? Det koster en hel del at få tilsendt modstande, så det ville være smartere hvis jeg bare kunne koble dem jeg har sammen på en eller anden snedig måde.

Men tak for hjælpen!

Reply to
Casper Bang

Casper Bang skriver:

Den brænder over !

Nej, fysisk større modstand, en ½ watts

Ja, så er der jo 2 stk 1/4 watts modstande til at afsætte effekten i.

Man bruger ikke modstande til sådan noget !

Transistorer og aktiv regulering !

"normale"?

ok så :)

Hvor varm må en modstand sådan cirkus blive før end man skal blive nervøs? Er "håndvarm" en passende temperatur, eller må den ikke stige mærkbart? Mine modstande skal jo lukkes inde i en kasse af en art på et tidspunkt, så jeg vil helst ikke have at de giver problemer. Med 2 mostande er temperaturen godt varm, men ikke mere end man godt kan holde om dem uden at brænde sig. Er det er OK temperatur?

Reply to
Casper Bang

Istedet for modstande kan du også bruge dioder, hver diode trækker 0.6-0.7 volt fra spændingen. En fordel ved dioder er at blæseren har lettere ved at starte.

Brug den type dioder der hedder 1N400x hvor x kan være fra 1 til 7. De bliver ikke varme, du kan sagtens køre flere blæsere i parallel på de samme dioder (De kan holde til 1A).

Reply to
HKJ

samme

Ja ok, men igen er problemet at få fat i delene... det koster omkring 40 kroner i porte hver gang (der er ikke nogen forhandlere i næstved og omegn). Det eneste jeg har af dioder er zener dioder og lysdioder. Vil tro at en lysdiode kunne bruges, men mon ikke det bliver lige lovligt lyst?

Jeg har 8 udgange som jeg vil sætte forskellige modstande på, og paralelkoble til blæseren. Derved kan jeg styre blæseren i 256 forskellige niveauer. Jeg ved ikke om dioder vil virke på samme måde hvis de paralelkobles

Reply to
Casper Bang

Casper Bang skriver:

Så længe at du kan holde dine fingre på dem, skal du ikke være nervøs

Nej, bare der er ventillation nok omkring dem, er det ikke noget problem

Ikke helt med samme emne, men tæt på. Er selve modstanden strømførende? Med det mener jeg selve modstanden (med farvekoden)... giver det problemer hvis de rører hinanden? Der kan jo godt blive lidt småt med pladsen når man nu ikke selv har grejet til at lave printplader (og derfor skal arbejde med at lode det hele fast til søm :p).

Jaja, jeg ved godt at det ikke er prof, men så længe det virker ;) Hvis jeg kan smide det på et sømbræt kan jeg også klare det på en printplade ;)

Reply to
Casper Bang

ja, det er jo ikke helt så sjovt som 256 trin ;)

Reply to
Casper Bang

Det afhænger af modstandstypen, nogle må bliver 300 grader.

Men de almindelige små modstande har en maks temperatur omkring 150 grader. Men jeg vil ikke køre dem så varmt, det nedsætter deres levetid og betyder også at modstandsværdien kan ændre sig.

Generelt med elektronikkomponenter, hvis du kan holde om dem, så er de ikke for varme.

Reply to
HKJ

Du kunne koble flere eller færre dioder ind, men du vil kun få 8 (9) trin.

Reply to
HKJ

ha

ja, det troede jeg også jeg havde gjort, men fandt ud af at det var et fumble board... hvilket egentligt er genialt til at teste sådan noget med! Næste gang jeg bestiller kommer der lidt hulprint med på listen. Godt at det ikke er ledende; så behøver jeg ikke være så nervøs for kortslutning :p

Reply to
Casper Bang

Med

hvis

grejet

jeg

Nej det er ikke ledende, til sådan noget småt noget kunne du da også bare ha købt noget hulprint, det bruger jeg meget til småting :)

Brian

Reply to
Brian Lund

Med

hvis

De er faktisk isoleret så de kan holde til over 200 volt på ydersiden.

Her er et link til et modstands datablad (Hvis du har lyst til at læse mere om dem):

Det ligger i Adobe acrobat format, som er standard til alle elektronik datablade.

Reply to
HKJ

"Lars" skrev i en meddelelse news:bth37q$b3k$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Skal vi ikke lige for god ordens skyld sige at en større formodstand sætter spændingen og dermed farten på blæseren NED ?

/peter

bliver

eller

lde p=E5

Hej Casper

K=F8b s=E5dan een, hvis du finde den. Jeg kunne i s=E5 fald godt t=E6nke = mig at=20 vide, hvor du har k=F8bt:

Macpower's Digital Doc 5:

Pris: 575,00 - Tidligere set hos:

Kontrolcenter for temperatur, str=F8m og k=F8ling i et kabinet. Styrer op= =20 til 8 bl=E6sere og 8 medf=F8lgende temperaturf=F8lere!:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Klip

Temperaturen hvor man brænder sig er til ca. 60 grd. C. Så du kan lade den blive mere end håndvarm.!

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hej

Ja, men ikke mere end 80 grader, højere temperatur betyder at den begynder at brænde printet langsomt op.

Det afhænger af printet. "Normalt" FR4 glasfiberprint kan klare 100 - 110 grd. uden problemer.

Normalt (ofte) hæver man effektmodstande op så de ikke har berøring med printet. Dvs. giver benene et buk. De kan købes med buk på benene.

Selfølgelig vil der dog stadig være en vis opvarming via benene. Men 150 grd. på modstanden vil dermed ikke være et problem.? - Er bare et gæt.!

Man kan få specialprint til højere temperaturer.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen