Varm modstand - Page 2

Re: Varm modstand [fancontroller de luxe]

Hej Casper

KF8%b sE5%dan een, hvis du finde den. Jeg kunne i sE5% fald godt tE6%nke =
mig at20%
vide, hvor du har kF8%bt:

Macpower's Digital Doc 5:
http://www.macpower.com.tw/products/peripherals/dd/dd5

Pris: 575,00 - Tidligere set hos:

Kontrolcenter for temperatur, strF8%m og kF8%ling i et kabinet. Styrer op=
20%
til 8 blE6%sere og 8 medfF8%lgende temperaturfF8%lere!:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product3D%100&page3D%1
http://www.macpoweronline.com/store/dd5s4.htm

mvh/Glenn

Re: Varm modstand [fancontroller de luxe]

Den er erstattet af Digital Doc 5+
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=MCMP011&Fane=COLD,COBL

Jeg var lige ved at købe den, men jeg fandt så et gennemgribende
review af den på nettet. Den kan IKKE styre blæsere !!!
Eller det vil sige følgende: Du kan programmere en temperatur for hver
af de 8 temperaturfølere. Hvis temperaturen når op over denne
indstilling, vil blæseren blive tændt for fuld skrue. Når temperaturen
så er faldet lidt, så slukker blæseren igen.

Fy for den lede. Er der noget der er værre at høre på end larmende
blæsere, så er det da larmende blæsere der hele tiden tænder og
slukker. Jeg var nærmest chokeret da jeg fandt ud af at den ikke
regulerer hastigheden  pĂĄ anden mĂĄde end tænd/sluk.

I stedet faldt jeg sĂĄ over en CoolerMaster Aerogate II, endda til en
billigere penge:
http://www.coolermaster.com og derefter Products -> Accessories ->
Function Panel -> Aerogate II (klik på den sølvfarvede, der står lidt
mere end til den sorte).

 Den har 4 følere, men regulerer ikke blæserne efter temperaturen
(desværre). Man kan kun manuelt indstille hastighederne på 4 blæsere
(trinløst), og bruge displayet til at udlæse temperaturer og
blæserhastigheder.
Men pas lige pĂĄ med prisen pĂĄ den. Jeg gav 369,- for min, men sĂĄ den
forleden i vinduet hos Brinck elektronik til 6-700 kr (kan ikke helt
huske om det var 600 eller 700).

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Varm modstand [fancontroller de luxe]
Køb sådan een, hvis du finde den. Jeg kunne i så fald godt tænke mig at
vide, hvor du har købt:

Macpower's Digital Doc 5:
http://www.macpower.com.tw/products/peripherals/dd/dd5

Pris: 575,00 - Tidligere set hos:

Kontrolcenter for temperatur, strøm og køling i et kabinet. Styrer op
til 8 blæsere og 8 medfølgende temperaturfølere!:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product10%0&page=1
http://www.macpoweronline.com/store/dd5s4.htm

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

naa, har ikke brug for sådan noget... har ikke brug for en blæser i det hele
taget :p Er kun for at leje med det, og lære lidt hen ad vejen.
Men 575 kroner kan du jo lave det billigere selv... mit system kræver de 16
modstande (egentligt kun 8 hvis jeg havde haft ½W modstande), blæseren og et
LPT interface kort-ting... det fĂĄs hos brinck for et par hundrede.
Mit næste projekt bliver nok at lave indput TIL computeren fra et termometer
af en art... det skal nok bliver sjovt ;)

Men ellers tak for forslaget da.

Re: Varm modstand
On Wed, 7 Jan 2004 14:05:11 +0100, "Casper Bang"

Brug modstande der kan tĂĄle rigelig effekt - fx 2 W.

Køb et modstandssortiment / rodekasse hos et elektronik firma - så du
ikke skal bestille en ny modstand via postDK for hvert nyt
eksperiment.

Hvis du sætter 2 modstande i serie er den resulterende modstand:
R1 + R2 (fx 10 Ohm + 30 Ohm = 40 Ohm)

Hvis du parallelforbinder 2 modstande er den resulterende modstand:
R1 * R2 / (R1 + R2) (fx 10 Ohm * 30 Ohm / 40 Ohm = 7,5 Ohm)

Alex

Re: Varm modstand

Har lige købt et sortiment med 750 modstande (e12), men det var ½W... Har
ret sjældent brug for nogen med så stor effekt, så tror det bedre kan svare
sig at paralelkoble et par stykker for at opnĂĄ samme resultat.

Det sidstnævne bruger jeg til min blæser :) 8 indgange med forskellige
styrker af modstande, alle koblet på samme blæser - og vupti jeg har en
blæser som kan styres i 256 niveauer, direkte fra computeren :D
Det skal lige nævnes at jeg endnu ikke har haft tid til at lodde det hele
sammen, men de par kombinationer jeg har testet med, virker perfekt :D

Site Timeline