Variabel Strømforsyning - Diagram søges - Page 2

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Hej.
Det her må da lige være sagen.
http://www.elecfree.com/circuit/power-supply/power-supply-regulatable-0-28v-20amp-by-lm317-and-2n3055 /
Mvh Lars

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges
Hej Lars

Nej, den har ingen ordentlig strømbegrænser og det ser heller
ikke ud til at den kan regulere helt til 0V, begge dele er et must
for en ordentlig PSU. Ligeledes ville noget temperaturovervågning
nok også være på sin plads.

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges
De tre dioder D7-D9 ser ud til at vE6%re beregnet til at tage de ca 1.2
volt som LM317 giver som minimum udgangsspE6%nding, derfor vil jeg tro
at den kan gE5% ned til 0 volt.  StrF8%mbegrE6%nseren er noget tvivlsom og
voldsom stabil er den heller ikke. Man kunne nok have implementeret
den 317 lidt bedre pE5% bekostning af strF8%mbegrE6%nseren som nE6%ppe er
noget vE6%rd alligevel, og de 0 volt startspE6%nding.

En kraftig strF8%mforsyning er nu helt god at have. Jeg har en gammel
"AXA" der kan give 24V 25A og det har den ogsE5% gjort ved enkelte
lejligheder. Den har 8 stk 2N3055 siddende i noget der minder om
topsykket til en mindre MC, de er blE6%serkF8%lede, og for at begrE6%nse
effektafsE6%tningen i transistorerne er transformatoren pE5% primE6%rsiden
reguleret med en variotransformer som er lavet sE5% den ikke kan skrues
helt i nul.

Det er nemmere/"billigere" at afsE6%tte effekt i en modstand end i
transistorer, man kune evt lave noget med en komparator og et relE6% der
kobler seriemodstande ind fF8%r reguleringen nE5%r man arbejder ved lave
spE6%ndinger.

Hilsen Kim

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges

Jeg bryder mig absolut heller ikke om det potentiometer der sidder i
"bunden" af LM317'eren. Hvis det bliver dårligt og afbryder vil
strømforsyningen lukke fuld spænding ud.

/Lars

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Kig i databladet for LM338.
(http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/nationalsemiconductor/DS009060.PDF )
På side 9 er der en meget simpel konstruktion som kan levere 15A. Minimum
udgangsspænding er dog 1,25 Volt - og ikke 0 Volt.Men det burde du jo
sagtens kunne leve med.
Men - du skal regne med nogle ekstrem store køleplader. Det er utrolig meget
varme der bliver afsat.

database 4404 (20090907) __________

http://www.eset.com

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Her er også noget du kan bruge.
http://www.spaennare.se/psupply.html

Konstruktionen kan ændres, hvis du vil kunne regulere ned til 0V. Kig i
databladet for LM723. Deri er også nævnt, hvordan man laver regulering af mx
strøm osv.

database 4404 (20090907) __________

http://www.eset.com

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges
Hejsa,

Et diagram kan jeg ikke hjælpe med, men et par gode ideer til konstruktionen
skal lyde:

* En serieregulator er et no-go. Du kan ikke styre det termisk, og
virkningsgraden på strømforsyningen vil høre til i 1950'erne. Du får 113%
sikkert brug for softstarter ved brug af denne topologi.

* Du kan lave en konventionel ensretning af de 24Vac, herefter
'grovregulere' spændingen i en Buck-konverter; Buckkonverteren er her en
preregulator. Postregulatoren kan være en konventionel serieregulator.
Fordelen ved denne konstruktion er væsentligt lavere tab i serieleementet
(typisk 2-3V).

* En alternativ løsning er at preregulatoren udføres som en fase-snit
styring på transformerens primære side, og postregulatoren er en
konventionel serieregulator (på sekundær side). Ulempen er nødvendigheden af
temmelig meget kapacitet til 100Hz udglatning samt alt det der
isolationsbarrierer-fnidder der er nødvendig ved primær preregulator.
Fordelen ved denne type preregulator er så at den også kan anvendes til
softstart af strømforsyningen.

/Claus

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram sø ges

(LOL - en auto-pære (forlygte antager jeg) bruger 4 - 5 Ampere når den
lyser men har en flere gange større startstrøm når der tændes for den.)

Eleverne de Tekniske skolers elektroniklinie byggede i 70'erne og
80'erne en strømforsyning med et ganske udmærket styreprint der kan
scaleres op til dine ønsker og behov. Hvis du er interesseret har jeg
vist stadig et sæt indscannede tegninger liggende engang fik tilsendt
som jeg kan sende videre til dig. (Jeg havde fundet et par
strømforsyninger og styreprint som jeg kunne genkende på genbrugsstationen.)

Ellers er min opfordring at du må en tur på nærmeste tekniske bibliotek
eller den nærmeste EDR-afdeling. Giver det ikke pote må vi så prøve at
føde dig med links til konstruktioner du kan blive inspireret af.

Før i tiden var diverse tidsskrifter fulde af konstruktionsartikler og
ikke mindst radioamatørerne bygger/bruger strømforsyninger i den
vægtklasse, dog mest til 13,8V.

I både Ny Elektronik, Populær Elektronik, Populær Radio & TV og Elektor
fra 1980'erne bragte en del konstruktioner hvoraf nogle kunne scaleres
op i din "vægtklasse" - Det samme gjorde Eksperimenterende
radioamatørers foreningsblad OZ. (OZ1AKD's kraftværk 1990'erne) I den
Amerikanske håndbog fra American Amateur Relay League - Det amerikanske
modstykke til EDR - er der hvert år et skønt udvalg af
bygselv-strømforsyninger.

Andre har også skrevet det men altså, du skal nok bruge en kæmpe
køleplade eller køletunnel til sådan en strømforsyning. Ellers kan du
prøve om du kan få fat i nogle billige Pentium-4 kølere og montere en
serietransistor på hver af dem og sørge dor at der kan komme luft til
dem - de fleste kan bortlede mellem 50 og 80 Watt varme fra en CPU, godt
hjulpet af blæseren.

Indrømmet, jeg ville nok købe en stor Maas switchmode strømforsyning
eller en mindre laboratorie strømforsyning hvis jeg en dag fik brug for
en mere.

/Lars

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Jeg fik en fin gearmotor som jeg bare ikke kunne lade ligge i en
skuffe.. sE5% nu har jeg brugt en masse timer pE5% en lille selvkF8%rende
grE6%sklipper...sku have lagt motoren  i en skuffe :)

claus har lige beskrevet hvordan det gF8%res .. og der er ikke en anden
lF8%sning der er rimelig .
citat
"* Du kan lave en konventionel ensretning af de 24Vac, herefter
'grovregulere' spE6%ndingen i en Buck-konverter; Buckkonverteren er her
en
preregulator. Postregulatoren kan vE6%re en konventionel
serieregulator.
Fordelen ved denne konstruktion er vE6%sentligt lavere tab i
serieleementet "
(typisk 2-3V).
/Claus

alex

Re: Variabel Strømforsyning - Diagram søges

Prøv  www.dsel.dk  Under elektronik - power supply
ligger der diagram til en 20A strømforsyning.
Har selv bygget den med en trafo magen til din.
God fornøjelse.

Site Timeline