Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Har vE6%ret vE6%k et stykke tid sE5% beklager det sene svar.

Til Klaus (og andre) kan jeg oplyse at det jeg F8%nsker er at emulere et
formodet strF8%mforbrug fra et device jeg ikke ved om jeg vil bygge. SE5%
jeg vil prF8%ve at tE6%re batteriet med det kendte strF8%mtrE6%ksforlF8%b o=
g se
hvordan afladningen forlF8%ber.

Der F8%nsker jeg at kunne variere strF8%mtrE6%kket fra 3.7V batteriet
imellem ca. 30 mA og 150 mA, i sE5% smE5% spring som nu ville vE6%re muligt=
.
Ville gerne kunne styre forlF8%bet fra en microcontroller, men mangler
lidt input til det driverkredslF8%b der skal til, afkodning af
afladningskurven og microcontroller delen har jeg styr pE5%, men den
variable modstand der skal kunne styre digitalt og alligevel kunne
klare 30-150 mA er jeg lidt gE5%et i stE5% med.

Er der nogen der har en idE9% til hvordan jeg kommer videre?

Mange Hilsner

-----------------------
Tidligere skrift:

Jeg er i gang med en opstilling hvor jeg F8%nsker at styre strF8%mtrE6%kket
fra et 3.7V Batteri via en Microcontroller.

Momentant skal der kunne trE6%kkes ca. 150 mA.

Jeg havde tE6%nkt at gF8%re dette med et digitalt potentiometer, men det
kan man jo ikke lige sE5%dan umiddelbart/kan de ikke tE5%le.

Er der nogen der har nogle ideE9%r til hvorledes dette kunne gribes an?

Mange hilsner

    Besvar    Svar til forfatter    Videresend

Log ind, fF8%r du kan sende indlE6%g.
For at sende et indlE6%g skal du fF8%rst tilmelde dig gruppen.
Opdater dit kaldenavn pE5% siden Abonnementsindstillinger, fF8%r du
sender.
Du har ikke den krE6%vede tilladelse til at sende.

Klaus D. Mikkelsen    Se profil
  Flere valgmuligheder 18 Aug., 17:10

Nyhedsgrupper: dk.teknik.elektronik
Dato: Mon, 18 Aug 2008 17:10:40 +0200
Lokalt: Ma. 18 Aug. 2008 17:10
Emne: Re: Digi pot til et par hundrede milliampere?
Besvar | Svar til forfatter | Videresend | Udskriv | Individuelt
indlE6%g | Vis oprindelig | Rapporter dette indlE6%g | Find indlE6%g fra
denne forfatter
snipped-for-privacy@hotmail.com skriver:

FortE6%l lige, hvad du skal bruge det til.

   Modeltog, internet, gratis spambekE6%mpelse, elektronik og andet:
Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Okay

Du F8%nsker at "kortslutte" batteriet i stF8%rre eller mindre grad :-)

Groft sagt skal du styre en transistor mere eller mindre on.
Eksempelvis en NPN hvor du ved hjE6%lp af spE6%ndingen ind pE5% basis kan
styre, hvor meget den leder. Men vil du lave feedback pE5% strF8%mtrE6%kket
og regulere prE6%cist vha uP'en, eller skal det blot vE6%re i en rE6%kke
trin?

FE5%r du noget ud af denne?
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3464

Klaus

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
---klip---
FÃ¥r du noget ud af denne?
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3464

Klaus

-----------

Det viste kredsløb er en konstantstrømsgenerator, som i stedet for at aflade
vil oplade batteriet!

Mvh Kurt

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Okay, du ikke det rette ud af det.

Batteriet skal være forsyning og load eten en direkte kortslutning,
eller en modstand pÃ¥  33 ohm

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Sådan kan man nok gøre, men det er ikke logisk, da man så ikke kan aflade
batteriet under den spænding, som IC-erne kan fungere ved.
Desuden står der jo under diagrammet, at det er en konstantstrømsgenerator!

Mvh Kurt

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Hvi sman ønsker at aflede batteriet med en konstant strøm, skal det
netop gøres med en - tada... konstantstrømsgenerator...

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
Kurt G har bragt dette til verden:

En konstantstrømsgenerator kan da fint anvendes til afladning af et
batteri...

Birger

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
Hvis der skal indsættes et batteri i den viste konstruktion må det være i
stedet for LOAD og så kan den kun oplades.

Efter min opfattelse!  :-)

Mvh Kurt

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Hej Kurt

Du kunne jo tænke på hvad der sker hvis kortslutter "load" og bryder
forbindelsen mellem Rsense og Vcc. Herefter sætter du akkumulatoren til
Rsense øverst.

hilsen

Glenn

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Det har jeg svært ved at se, hvordan skal fungere!
Hvis du sætter batteriet i serie med Rsense med "+" til Vcc og "-" til
Rsense's øverste terminal, vil der i det øjeblik, der går en strøm, ske en
opladning af batteriet.
Hvis du vil aflade batteriet med denne konstruktion, skal du anbringe det i
stedet for LOAD med "+" til stel og "-" til teansistoren P. Og så kan du
ricikere at 'overaflade' batteriet, så det ødelægges!

Mvh Kurt

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
Hejsa,

Der ønsker jeg at kunne variere strømtrækket fra 3.7V batteriet
imellem ca. 30 mA og 150 mA, i så små spring som nu ville være muligt.
Ville gerne kunne styre forløbet fra en microcontroller, men mangler
lidt input til det driverkredsløb der skal til, afkodning af
afladningskurven og microcontroller delen har jeg styr på, men den
variable modstand der skal kunne styre digitalt og alligevel kunne
klare 30-150 mA er jeg lidt gået i stå med.

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kommer videre?

..

To ideer lige fra hoften:

*En MOSFET kan styres i det lineære område; Alt efter gatespændingen
'trykker' du mere eller mindre på den halvlederbaserede modstand.

* En serieforbindelse af en spole og en mosfet som switch. Dertil en
modstand parallelt med mosfetten. Strømmen midles med spolen og mosfettens
modulation, og energien dumpes i modstanden.

Begge kredsløb kræver nok et reguleringskredsløb med feedback...;->

/Claus

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
___klip___
[...]

----------------
Du kan jo også lave en konstantstrømsgenerator med en OPAMP (LM339), et par
modstande og en transistor.
Så kan du få et strømtræk, som er proportionalt med den spænding, som du
styrer kredsløbet med.
Jeg har ikke lige et link til et diagram, men kan finde det, hvis det har
interesse!

Mvh Kurt

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
Hej

Hvids du har en extern CPU på en extern 5 volt PSU så kan du styrre
strøtrække på dit batteri på denne måde

4-8 NPN transistorer der alle er forbundet emiter til GND
4-8 modstande på f.eks 1k for bundet til din CPU's udgange

Modstande er så f.eks 100, 200, 400, 800, etc ohm

4-8 modstande afhængigt af hvor meget opløsning du ønsker forbundet sammen
på den ene side til plus på batteriet
og på den anden til kollector på transistorene

Nu kan du så tænde / skulukke for de enkete transistorer fra din CPU og lave
det stømforbrug du ønsker

Hvis du vælger en CPU med A/D indgand og har en seriel 232 til en PC kan du
også ment måle batteriet og sende data til PC'en og lave en aflade kurve

Wiljan

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

http://bbsorensen.dk/test1/kg.jpg

Batteriet til venstre, inputs fra controlleren til højre.
Dimsen vil virke ned til 1.1V.
Q1 tager effekten - Q2 regulerer.
Der vil falde Vbat - 0,7 over Q1 - eller 3V. Ved 150 mA er det 450mW.
Øvrige transistorer tændes on/off fra controller (diagram mangler
basemodstande...)
strømmen vil for hver transistor (Q3-Q5) være ca. 0,3V / R
Den effektive afladning vil være summe for de modstande hvor
transistoren er on...
Og du kan selvfølgelig tilføje eller fjerne led, som du har lyst/brug.

Birger

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
kket

Mange tak for de gode svar.
Jeg har dog et par spF8%rgsmE5%l til jer hver:

Klaus ved http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3464 fE5%r jeg en
Ishunt som jeg ogsE5% skal tage hF8%jde for bliver trukket fra batteriet
og derved skal have AD konverteret spE6%ndingen over Rs og kompensere
for denne ved regulering af det digitale potentiometer sE5% det samlede
strF8%mtrE6%k fra batteriet Ishunt+Iset bliver 150mA?
Men da Iset afhE6%nger af Vin, vil strF8%mmen sE5% ikke variere som
batterispE6%ndingen falder?

Birger din ide er rigtig god men i det at jeg er begrE6%nset af fE5% step
tE6%nker jeg at en form for konstantstrF8%msgenerator ville vE6%re mere
velegnet...men vil strF8%mmen igennem Q3-Q5 ikke variere efterhE5%nden som
batterispE6%ndingen falder?

Kurt du skrev at du havde et forslag til et diagram hvor strF8%mtrE6%kket
var proportionalt med det spE6%nding jeg styrede kredslF8%bet med - vil
det sige at jeg ved at styre indgangen pE5% OPAMP'en eksempelvis med en
DAC forbundet til microcontrolleren, ville kunne styre den konstante
strF8%m der ville trE6%kkes fra batteriet?

Ok jeg kan mE5%ske godt se at det er et generelt problem at hvis
batterispE6%ndingen falder vil afladestrF8%mmen generelt ogsE5% falde? Med
mindre jeg pE5% en mE5%de kan fF8%de afladekredslF8%bet fra en anden
strF8%mkilde?

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
Den 27-08-2008, skrev snipped-for-privacy@hotmail.com:

Ikke hvis du sørger for at de kommer rigtigt on... (styring fra
processor).
Q1 og Q2 udgør en konstantstrømsgenerator.
Basen på Q2 vil være på 0,7 V, uafhængigt af batterispændingen.
Afladestrømmen vil derfor være 0,7V divideret med den modstand der er
derfra til stel eller minus på batteriet.
Under normale omstændigheder, kan man sætte en modstand - 70ohm giver
f.eks 10 mA. Ohm's lov.

Q3-Q5 gør det muligt at styre strømmen.
Man skal bare tage højde for Uce for transistoren. Den er normalt
omkring 0,4V - ellers se datablad for anvendt transistor - og der er så
kun 0,3V til modstanden.
Vil du have f.eks 30mA skal den altså være 10ohm.
Vil du have 60mA skal den være 5ohm. ( 0,3V*60mA = 18mW så afsat effekt
burde ikke udgøre et problem - heller ikke for transistoren 0,4V*60mA =
24mW).
Kombiner til de strømme du ønsker at aflade med.
F.eks. 10, 5 og 5 ohm.
Så vil du kunne aflade med 30, 60, 90, 120 og 150 mA, alt afhængig af
hvilke og hvor mange af Q3-Q5 du tænder for via controlleren.

Birger

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Hej Birger.

Ahh...nu kan jeg se hvad du mener.

Ganske smart opbygning, hvad gF8%r Q1 egentlig?
Jeg kan se at hvis der ligger 0,7V pE5% basen af Q2 sE5% vil der ligge
0,7V hF8%jere pE5% basen af Q1 - derved er den altid ON. Er den til for at
hvis man unlod den ville basen pE5% Q2 prF8%ve at tvinge
spE6%ndingsforsyningen ned i spE6%ndingen sE5% at sige...eller hvad ville
der egentlig ske hvis man undlod den? Eller hvad er egentlig dens
hovedfunktion er vel nok mere det jeg egentlig spF8%rger om :-) ?

Mange Hilsner

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
snipped-for-privacy@hotmail.com frembragte:

Q1 er den variable modstand, som bestemmer strømmen - og som tager det
meste af den afsatte effekt.
Q2 vil rigtigt nok holde 0,7V på basen - hvilket svarer til en bestemt
strøm gennem modstanden fra basen til minus.
Stiger denne spænding (fordi strømmen stiger), vil Q2 gå mere on, og
fjerne basestrøm fra Q1, som vil sænke belasningen på batteriet.
Falder den (hvis strømmen falder - hvilket kunne være fordi
batterispændingen falder..), vil Q2 gå mere off => mere basestrøm til
Q1 => øger belastningen.

Q1 er er belastningen, mens Q2 er reguleringen.

Q1 og Q2 udgør tilsammen en strømgenerator, som giver en konstant
afladning af batteriet, uanset spændingen (indenfor visse grænser,
naturligvis) - ned til 1,4V.

Både Q1 og Q2 vil arbejde i det aktive område - de er hverken helt ON
eller OFF, kan man sige, men balancerer, så batteriet aflades med en
strøm der svarer til, at der er 0,7V på Q2's base, og alstså bestemt af
modstanden til minus. Forstil dig at Q3-Q5 og deres modstand erstattes
af en enkelt modstand.
Q3-Q5 er der kun for at du kan regulere modstanden der måler strømmen
via Q2's base. Og i modsætning til Q1 og Q2, skl de være enten helt OFF
eller helt ON. Ellers vil de konkurere med Q2 om at regulere strømmen..

Håber det er forståeligt :-Z

Birger

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2

Jo tak det var meget forstE5%eligt :-)

Jeg har nu bygget kredslF8%bet, men nu er der opstE5%et nye problemer...

Specs har E6%ndret sig fra de max. 150 mA til 725 mA!

Jeg skal kunne trE6%kke enten 10 mA eller 725 mA to yderligheder.
Jeg har prF8%vet at tweake kredslF8%bet, men kan ikke hive meget mere end
100 mA ud af en transistor...sE5% enten skal jeg have en del
transistorer eller ogsE5% er der noget jeg overser. Jeg har sat en ca.
1,4k modstand imellem Q1's base og power, men denne modstand burde vel
ikke E6%ndre pE5% hvor meget der trE6%kkes...?

SE5% ved ikke om deet kan skyldes at jeg ikke fE5%r holdt Q3-Q5 ordentligt
ON...jeg har blot fF8%rt dem direkte til udgangen pE5% microcontrolleren
og spE6%ndingen lyder pE5% ca. 0.9V Vbe for eksempelvis Q3 nE5%r jeg trE6%k=
ker
udgangen hF8%j. Ved ikke om det er lidt mE6%rkeligt...den burde vel
egentlig vE6%re 0,7V pga. dioden.

HE5%ber du kan give mig lidt hjE6%lp atter en gang...

Mange Hilsner

Re: Variabel modstand styret af uC til et par hundrede milliampere? - Version 2
snipped-for-privacy@gmail.com udtrykte præcist:

Jeg skal da gerne prøve :D

Modstanden mellem Q1 og power, skal kunne levere basestrøm nok til at
Q1 kan trække den strøm du ønsker.
Altså 725mA divideret med hFE (DC). Regnes med hFE10%0, skal den kunne
levere 7,5mA. Om den kan det, er så et spørgsmål om batterispændingen.
Og hvis den ikke kan, vil det betyde at der ikke trækkes så meget som
du ønsker.
Med 1,4K svarer det til at din batterispænding skal være > 2,4V (Der
skal være 1,4V på Q1's base + spændingen over modstanden).
Evt. kan man forbinde den til en ekstern forsyning (hvis du har noget
fra controlleren f.eks.), det vil også forbedre funktionen noget,
specielt ved lave spændinger.

Pas på at Q1 kan tåle den afsatte effekt.
Umiddelbart er der max. 3V over den, og med 725mA giver det 2,175W - og
det er nok i overkanten til småsignal..

Med 0.9V på baserne, er transistorerne i hvert fald ON!
Du skal nok sætte en modstand i serie med hver af baserne - igen skal
der blot leveres basestrøm, så de hver især kan trække den nødvendige
strøm. Uden basemodstande risikerer du, at brænde dem af.
Hvor stor er UCE på Q3-Q5? Den bør ligge på omkring 0.4V, når
transistoren er ON.

Birger

Site Timeline