variabel lysstyrke på lysstofrør.. ti l akvarie :)

Well, håber ikke det falder uden for jeres emne for tror ærligt talt jeg
  kan få mere hjælp herinde end på akvarium gruppen.

For ik så længe tilbage fik en mand en smart ide med at lave en box til
indbygning i lysamature til akvarier, så man kunne indstille den til at
tænde lyset langsomt op (som f.eks sol opgang) og igen lukke det
langsomt ned igen.. lige som en nedgang, derud over var der en dreje
knap så man kunne skue op og ned for lysstyrken som det passede en.
Dette tog han patent på og solgte så rettighederne til eldorado som i
dag sælger disse sunriser systemer til en halv bondegård.

I sidste uge var jeg nede i den lokale akvarieklub hvor jeg hørte lidt
om de klub aftener de havde haft, hvor bla. opfinderen af dette system
var der en dag for at hjælpe dem med at bygge deres amature om til netop
at kunne dette. Og det er så her jeg begyndte at tænke, når de kan så
kan jeg også.

Jeg har mere eller mindre ikke en klap forstand på noget der har med el
at gøre, og det jeg ved er meget begrænset, så jeg har virkelig brug for
hjælp, men det hele afhænger også så meget af prisen på det hele.

I første omgang vil jeg bare gerne have sådan at jeg kan skue lysstyrken
op og ned, hvis ikke trinløst så i 3 variabler, lav, mellem og fuld.

Hvis det kunne lykkes mig kan jeg altid udbygge det :). Men så er det så
nu, at jeg bliver nød til at få hjælp fra jer med det hele, eller
ihvertfald bare noget at komme i gang på, hvad vil det kræve at ombygge
et alm. dobbelt lysamatur med tænd og sluk knap, til et med variabel
lysstyrke..

På forhånd mange tak :)

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)
Hej Daniel

Hvis du kan købe lysrør med tændstribe i den farve du ønsker,
ja så kan du bruge en ganske almindelig lysdæmper til opgaven
og solop- og nedgangs imitatoren burde heller ikke være noget
problem.

Mvh Max

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

Hej Max

Gider du lige forklare det med tændstriben?

Mvh. Uffe Ravn

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)
Hej Uffe

De kaldes også lysstofrør til direkte start, de kan starte uden
glimttænder og kan køre med en almindelig triac lysdæmper.

Mvh Max

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

Hvordan er tændstriben udført?

Mvh.Uffe Ravn

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)
Hej Uffe

Det er en "staniolstribe" 8-10 mm. bred i hele rørets længde.

Mvh Max

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

Heh, sådan en har jeg lavet, bruger den hos min kongeboa.  :-)  Der er godt
nok ikke nogen indstilling til lysstyrken når den er tændt, men det er ikke
svært at indføre. Det er bygget uden processor eller digitalteknik, en
rimelig simpelt analog transistoropstilling der ikke koster mange basseører
i komponenter. Den bruger et kontakt-ur til den absolutte timing, og en
elektronisk ballast med 1-10V styreingang, til lysrørene. Den har indbygget
triac-lysdæmper til almindelige glødepærer.

http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

På "min" modelbane har vi en masse lysstofrør, ganske almindelig med en
elektronisk ballast der kan regulere lysstyrke. I stedet for den normale
ballast og glimtænde, forgår det hele elektronisk. Der er så en analog
indgang med 0-10 volt input. 0 volt er fuld styrke, 10 volt er slukket
(resten er ind i mellem).
Ballasten koster nogle kr, men fås i forskellige størrelser og er super
nemme at interface.

Pænt pynt i stuen:

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

For mange år siden eksterimenterede jeg med triac-styring af lysstofrør
- i mit tilfælde også til akvarie.

Man tager en almindelig triac-regulering - med eller uden
hysterese-kompensation i tidskonstanten - og sætter en
glødestrøms-transformator i parallel med regulatoren sådan at når
effekten i rørene reguleres ned reguleres glødestrømmen op. Jeg brugte
6V pr glødetråd i lysrørerne.

Fra flere sider er der foreslået en regulerbar elektronisk ballast. Det
lyder som en god ide men jeg har dog ikke andre erfaringer end at den
kan støje så radiomodtagelse på mellem og kortbølge er umulig.. (men det
er vist kun radioamatører der opfattter det som et problem ;) )

/Lars

Re: variabel lysstyrke på lysstofrør.. til akvarie :)

De støjer ikke mere end den switch mode converter, der sidder i en PC,
for så kan de ikke CE mærkes.