variabel lysstyrke på lysstofrør.. ti l akvarie :)

Well, håber ikke det falder uden for jeres emne for tror ærligt talt jeg kan få mere hjælp herinde end på akvarium gruppen.

For ik så længe tilbage fik en mand en smart ide med at lave en box til indbygning i lysamature til akvarier, så man kunne indstille den til at tænde lyset langsomt op (som f.eks sol opgang) og igen lukke det langsomt ned igen.. lige som en nedgang, derud over var der en dreje knap så man kunne skue op og ned for lysstyrken som det passede en. Dette tog han patent på og solgte så rettighederne til eldorado som i dag sælger disse sunriser systemer til en halv bondegård.

I sidste uge var jeg nede i den lokale akvarieklub hvor jeg hørte lidt om de klub aftener de havde haft, hvor bla. opfinderen af dette system var der en dag for at hjælpe dem med at bygge deres amature om til netop at kunne dette. Og det er så her jeg begyndte at tænke, når de kan så kan jeg også.

Jeg har mere eller mindre ikke en klap forstand på noget der har med el at gøre, og det jeg ved er meget begrænset, så jeg har virkelig brug for hjælp, men det hele afhænger også så meget af prisen på det hele.

I første omgang vil jeg bare gerne have sådan at jeg kan skue lysstyrken op og ned, hvis ikke trinløst så i 3 variabler, lav, mellem og fuld.

Hvis det kunne lykkes mig kan jeg altid udbygge det :). Men så er det så nu, at jeg bliver nød til at få hjælp fra jer med det hele, eller ihvertfald bare noget at komme i gang på, hvad vil det kræve at ombygge et alm. dobbelt lysamatur med tænd og sluk knap, til et med variabel lysstyrke..

På forhånd mange tak :)

Reply to
Daniel W Johansen

Hej Daniel

Hvis du kan købe lysrør med tændstribe i den farve du ønsker, ja så kan du bruge en ganske almindelig lysdæmper til opgaven og solop- og nedgangs imitatoren burde heller ikke være noget problem.

Heh, sådan en har jeg lavet, bruger den hos min kongeboa. :-) Der er godt nok ikke nogen indstilling til lysstyrken når den er tændt, men det er ikke svært at indføre. Det er bygget uden processor eller digitalteknik, en rimelig simpelt analog transistoropstilling der ikke koster mange basseører i komponenter. Den bruger et kontakt-ur til den absolutte timing, og en elektronisk ballast med 1-10V styreingang, til lysrørene. Den har indbygget triac-lysdæmper til almindelige glødepærer.

Ulrik Smed
Aarhus, Denmark
Reply to
Ulrik Smed

Hej Max

Gider du lige forklare det med tændstriben?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

De kaldes også lysstofrør til direkte start, de kan starte uden glimttænder og kan køre med en almindelig triac lysdæmper.

Hvordan er tændstriben udført?

Mvh.Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej Uffe

Det er en "staniolstribe" 8-10 mm. bred i hele rørets længde.

Daniel W Johansen skriver:

På "min" modelbane har vi en masse lysstofrør, ganske almindelig med en elektronisk ballast der kan regulere lysstyrke. I stedet for den normale ballast og glimtænde, forgår det hele elektronisk. Der er så en analog indgang med 0-10 volt input. 0 volt er fuld styrke, 10 volt er slukket (resten er ind i mellem). Ballasten koster nogle kr, men fås i forskellige størrelser og er super nemme at interface.

Pænt pynt i stuen:

For mange år siden eksterimenterede jeg med triac-styring af lysstofrør

- i mit tilfælde også til akvarie.

Man tager en almindelig triac-regulering - med eller uden hysterese-kompensation i tidskonstanten - og sætter en glødestrøms-transformator i parallel med regulatoren sådan at når effekten i rørene reguleres ned reguleres glødestrømmen op. Jeg brugte

6V pr glødetråd i lysrørerne.

Fra flere sider er der foreslået en regulerbar elektronisk ballast. Det lyder som en god ide men jeg har dog ikke andre erfaringer end at den kan støje så radiomodtagelse på mellem og kortbølge er umulig.. (men det er vist kun radioamatører der opfattter det som et problem ;) )

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

De støjer ikke mere end den switch mode converter, der sidder i en PC, for så kan de ikke CE mærkes.