Vandsensor

Hej alle

Jeg ville bygge mig en vandsensor og fandt frem til et smartkit, som kunne
det jeg ønskede
af det. Det skal bare holde en vandtank inden for et maksimum og minimum.

Kittet som jeg valgte var et
http://www.smartkit.gr/details2.php?lang=2&wh=6&searchttile10%80&thepid71 %

Men desværre virker det ikke helt som jeg ønsker, ligemeget hvilken føler
som er øverst, så trækker
relæet på printet, når væsken er væk fra den. Jeg synes jo at når
vandstanden kom under nedereste
føler så skulle relæet trække, for så at afbryde når den øvereste føler er
påvirket igen.

Jeg har lavet et scan af dokumentationen som var med kittet, det kan ses
her:
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2009-11/8285393c.jpg

på forhånd tak
Thomas

Re: Vandsensor

Sådan er det også i følge dokumentationen.

Har du samlet det rigtigt?

Er det en ren 12VDC du har til kredsløbet?

Re: Vandsensor

det skulle mene, har nu tjekket efter og testet så mange gange efterhånden,
har scannet printet...
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2009-11/9b5a6913.jpg

Der der stabaliseret strømforsyning som forsyning til den, der har jeg 12,04
v DC.
http://www.smartkit.gr/details2.php?lang=2&wh=6&searchttile10%61&thepid14%7

/Thomas

Re: Vandsensor

Har du mulighed for at gøre det i en højere opløsning?

Jeg kan knapt se farveringene på modstandene.

Alternativt lige fortælle hvilke farver ringene på modstandene har.

Den ser fin nok ud.

Re: Vandsensor
i 600 dpi,
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2009-11/82e9d041.jpg

R1 >brun, sort, blå
R2 >brun, sort, blå
R3 >brun, sort, gul
R4 >grøn, blå, gul
R5 >orange, orange, rød
R6 >brun, grå, brun

Havde de samme transistorer til at ligge i skuffen, har prøvet at skifte dem
uden held.
Samt dioden D1.

/Thomas

Re: Vandsensor
       1      0    5
 10M OHM

       1      0    5
 10M OHM

       1      0    4
100k OHM

       5     6    4
560kOhm

        3        3     0
3,3k OHM

       1     8    1
180 Ohm

Det er jo som "planlagt"

Men det skal siges at det er en underlig måde at bygge det på, der skal
bare være 110% styr på strømforstærkningen i transistorene, ellers vil
det aldrig virke......

Hvad har du af spændinger over R3 med hhv den ene og begge prober i
vand?

Re: Vandsensor
 > Hvad har du af spændinger over R3 med hhv den ene og begge prober i

pin 3 (bund føler) i vand    3,62v
pin 2 (top føler) i vand       3,23v
Begge i vand                     0,25v
Begge oppe                      5,00v

Re: Vandsensor

                    ^^^
[snip]
                    ^^^
[snip]
              ^^^

Kan du bestemme dig til om blå skal betyde 5 eller 6 ?
Min yderst rustne hukommelse stemmer for 6 :-)

Kai

Re: Vandsensor

6 selvfølgelig, ellers blev det jo heller ikke 10MOhm

Re: Vandsensor

        3        3     0

;-)

mvh
JBH

Re: Vandsensor

skal være 10K iflg diagram

skal være 10K iflg diagram

skal være 100K iflg diagram

ok iflg diagram

ok iflg diagram

ok iflg diagram

nej ikke iflg txt, men iflg angivne favekoder i stkliste.

har ikke lige set på hvad det måtte ændre ved virkemåde.

mvh Erik

Re: Vandsensor
Føøøj ser lige det er præcicionsmodstande, så der er 4 ringe for værdi +
1 for multiplier derfor de forskelle mellem txt og farvekode.
Så vi må ligehave farverne på ALLE 4(5) ringe. ser ud til at passe hvis
den manglende farve på multiplier passer.

mvh Erik

Re: Vandsensor
Nu vrøvler jeg ski da, 3 for værdi og 1 for multiplier.

Ber allernådigst om tilgivelse for det forhastede svar.

Re: Vandsensor
ER skreiv:

Jeg også smaker på øllet av og til ;-)

Re: Vandsensor
Hej

Det er også sådan konstruktionen virker, i hvert fald udfra diagrammet..
Uanset hvilken sensor der *ikke* rører vandet mere, så vil R1 eller R2
trække transistoren mod +, så denne trækker. Da både TR1 og TR2's
"udgang" (emitter) går til samme punkt, så vil de hver især trække TR3 on..
Ellers vil jeg mene konstruktionen kræver meget præcise forstærkninger i
transistorene.

Mvh Hauge

Re: Vandsensor

ja den er meget sjov..
men jeg tror ikke du har forstE5%et hvad de skriver..
sE5%vidt jeg lE6%ser :
 1 fF8%lerne sidder ikke i samme hF8%jde..
2  nE5%r begge fF8%lere er med vand pE5% 3D% stellet
sE5% slipper relE6%et.
3 nE5%r begge fF8%lere er uden vand 3D% ledende ,
sE5% trE6%kker relE6%et.

sE5% pumpen kF8%rer indtil begge er under vand.
sE5% synker vandet ,og nE5%r begge er i luft, sE5% starter pumpen igen.

Se har alsE5% lavet det sE5%dan at den basemodstand og forstE6%rkningen i
een transistor giver en strF8%m der ikke giver Vcuttin for den fE6%lles
transistor, men nE5%r begge leder ,skal de give strF8%m nok til at
spE6%ndingen pE5%  R 3 er hF8%j nok til at trE6%kke transistoren..
det er sE5%dan jeg forstE5%r det..og det er vist en noget mF8%lE6%dt
konstruktion..
er jeg forkert pE5% den ??
alex

Re: Vandsensor
2&wh3D%6&searchttile3D%1080&thep...

 jeg er forhastet.. undskyld for du siger jo det samme.. jeg opfattede
det forkert..
konstruktionen er sE5% baseret pE5% R6 og  R4 som giver en smule spE6%nding
pE5% TR3 emitteren og forhindrer at relE6% trE6%kker nE5%r en fF8%ler er i
luft..og relE6%ets holdestrF8%m som er mindre ved trukket mE5% vE6%re hvad =
man
udnytter nE5%r den fF8%rste transistor bliver stellet
er det rigtigt ?
alex

Re: Vandsensor

Underlig konstruktion. De 2 "indgangstransistorer"s basis (indgange) skal
begge være lagt til stel/GND for  ikke at forspænde den næste transistor.
Hvad kan man bruge det til ?

Hvis du vil bruge konstruktionen til at holde et niveau indenfor et område
kan du "snyde" og lade konstruktionen bide sig selv i halen, hvis du lader
relæ'et trække den øverste sensor til stel når væsken når den øverste
elektrode. Så er begge indgange lagt til GND indtil nederste sensor også er
væskefri. (Om du så skal bruge et relæ med dobbelt kontaktsæt eller du kan
bruge den omvendte relæ-udgang/funktion direkte ellerbtil at trække endnu et
relæ, er op til dig.

Men konstruktion er alligevel noget juks. Måleelektroderne vil blive ædt op.
Man skal bruge vekselspænding eller berøringsfri aftastning (isolerede
elektroder) til den slags.

lidt inspiration :
http://freecircuitdiagram.com/2008/11/25/lm1830-single-chip-water-level-sensor-circuit-basically-a-conductive-liquid-level-sensor /

mvh
JBH

Re: Vandsensor
Hvis det ikke kan lade sig gøre, at få det til at virke på denne måde, er
der
så nogen som har et bud hvordan man gør?
Virkemåden som der er behov for, er jo stadig denne samme..
Evt. et link til diagram..

mvh
Thomas

Re: Vandsensor

Hos lavpris-el har jeg kF8%bt en lille niveaufF8%ler med en svF8%mmer og en
reedkontakt, strF8%m og vE6%ske kommer ikke i forbindelse med hinanden.
Jeg bruger kun en til overvE5%gning af maks niveau, skal manhave noget
emd start/stop mE5% der to til, og lidt simpel styring.

I Smartkit byggesE6%ttet er der for mange faktorer der virker ind til at
man kan vE6%re sikker pE5% at det altid vil virke som tiltE6%nkt.

Hilsen Kim

Site Timeline