Vandsensor

Jeg er ved at bygge en 1.7m u-båd som jeg gerne vil sikre mod at "drukne".
Derfor vil jeg bygge et kredsløb som giver alarm hvis der skulle trænge vand
ind i trykbeholderen.
Er der nogen som har et foreslag til en sensor som kan registrere vand og
helst i meget små mængder?

--
Tom

Re: Vandsensor

To elektroder ned i det dybeste sted på skroget. Vand vil kortslutte
sensoren.

Re: Vandsensor
Men husk at måle med vekselstrøm ellers får en elevøvelse i galvanisk tæring
;-)

/carsten

Re: Vandsensor

tæring

Hey, vil du ikke uddybe det? Og hvordan måler man med vekselstrøm?

Hvis vandet ikke er ledende nok, synes jeg at have set noget med, at man
tager et kaffefilter, og lægger i mættet saltvand, tager det op, og lader
det tørre bagefter. Læg det mellem elektroderne, så er det med til bedre at
lede strømmen, når det bliver fugtigt - teoretisk set i alt fald... :-)

Mvh
Jesper

Re: Vandsensor

Når man sender en strøm gennem vandet dissocierer(st?) man vandet, og
opnår at sende alle de positive ioner til den ene elektrode og alle de
negative ioner til den anden elektrode. Dette gør at elektroderne
ganske hurtigt korroderer.  Ved at bruge vekselstrøm, vil de frie
positive og negative ioner parre sig til uladede molekyler istedet for
at korrodere dine elektroder.  [NB: der tager forbehold for de
nøjagtige fine ord i afsnittet; det er /for/ mange år siden jeg havde
fysik og kemi i skolen til at jeg kan huske det...]

Mht måling, så er der stort set ligesom du ville måle med jævnstrøm.
Du måler spændingsfaldet over en load-modstand, evt med en
dobbelt-diodebro for at ensrette det. Hvis der ikke er nogen spænding
over loaden, er det fordi der ikke er kortslutning (vand) mellem
elektroderne.

--Kai

Re: Vandsensor

Enten en generator (555 type) en kondensator i serie og mål på om der er
signal efter sensoren. eller mål med DC, men mål skiftevis den ene og den
anden vej, kan gøres med en 4066 switch

Svjh havde elektor en "potteplantevandingsindikator" for en del år siden (
10?)

Det vil nok hurtigt suge fugt fra den omgivende luft og så tærer dine
tilledninger nok hurtigt (hvis du bruger kobber), det vil være surt hvis
ledningerne er væk den dag du får brug for sensoren ;-)

Ellers har Q-prox nogen kapacitive sensorer der vil kunne bruges

--
/carsten

Re: Vandsensor

Forhåbentligt lige meget, da der helst ikke skal være vand der.....

Re: Vandsensor
Der skal nu nok være lidt fugt/kondens og galvaniske tæringer har det med at
optræde på de steder hvor det er mest ubelejligt ;-(
--
/carsten

Re: Vandsensor
vand

Jeg har godt nok ikke lige noget at tilføje, men...

Jeg går selv og spekulerer lidt på at bygge et modelskib, men jeg mangler
ting som skibsskrue, servomotorer, motor/gearing og sådan...

Kender du en forretning hvor man kan købe sådan noget, gerne på nettet (en
dansk butik altså, jeg har set masser af udenlandske), for svjv er der ikke
noget lokalt her, ved Haderslev...

Brian

Re: Vandsensor

http://www.dinohobby.dk /
http://www.holte-modelhobby.dk /
http://www.ic.t-tac.dk /
http://www.leif-o-hobby.dk /
http://www.odensemodelhobby.dk

Jeg er helt sikker på at der er nogen af de ovenstående vil være dig
behjælpelig med at sende det til dig hvis du kontakter dem.

- Lars

Re: Vandsensor

ikke

www.teknikken.dk

Han vil helt sikkert også være dig behjælpelig.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Vandsensor

vand

Hej Tom
Husk på kondensvand vil der komme en del af, så vand undgår du ikke helt.

Flemming

Re: Vandsensor
vand

Fik en simpel idé, hvad med en flyde-sensor?

Brian

Re: Vandsensor

"drukne".
og

Du kan bruke ein PTC, motstand, når temperatuere øker, øker
motstandsverdien. Kople den opp slik at uten vann, går der så mye strøm i
den at du får egenoppvarming, = høy motstand. Ved vann blir PTCen avkjølt.
Det fungerer bra, dersom du finer ein passende PTC.

HM

Re: Vandsensor

vand

Et lille print med 'fingre' der fletter ind i hinanden.
Laker printet og monter det i bunden af trykskroget.
Mål på kapaciteten og du kan detektere små mængder vand.

Hvordan virker en regn-sensor på en bil?
Du ved, den der aut. starter viskerne.

Ellers var det måske en mulighed med en fugtigheds føler?
Evt monteret meget lavt i trykskroget.

--
mvh Uffe

Re: Vandsensor
Typisk optisk, ved at se om lyset spredes pga dråber på forruden

/carsten

Re: Vandsensor

God ide, det vil jeg da lige lave nogle forsøg med i saltvand og ferskvand
for at se om det kan lede strømmen en anelse.

--
Tom

Site Timeline