Vand sensor

Er der nogen der ved hvor man kan finde et diagram over en vand sensor.
Jeg skal bruge den til at kunne give en alarm hvis der kommer vand.
Den må ikke reagere på fugt da den skal side i et badeværelse.

mvh Tue

Re: Vand sensor
Tue faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

En flyder bundet på et drejepotentiometer?
To søm med ca. 1 mm i mellem (kræver dog et hvis saltinhold i vandet)?

Jeg tror du skal være lidt mere præcis :)

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Kloning af Poul Nyrup er ikke Sci-Fi - Det er perverst!"
Re: Vand sensor
OK da.

Den skal detektere hvis der kommer vand på gulvet under mit SPA badekar, da
det er muret inde.

mvh Tue

Re: Vand sensor

Et ventillationshul/inspektionsluge vil gøre underværker.

Ellers er de 2 søm en ret god mulighed.

Re: Vand sensor
Se her:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/fishpond.html
http://hans-w.com/humidity.htm

...Jeg havde nogle flere links, men kan ikke finde disse.
Du kan evt. lave en søgning på nettet, med teksten U-boat, model, water leak
alarm........det vil sikkert bringe noget mere frem - der er en sådan alarm
i enhver model U-båd.

Held og lykke

Søren

da

Re: Vand sensor

da

Hej Tue,

Der er vel et afløb under det kar, sådan som loven foreskriver?
Hvis der er det, kan det jo egenligt være lidt svært at detektere om
der ligger vand på gulvet.

Normalt vil den slags utætheder der kommer fra en whirlpool/spa være i
så små mængder at det vil være meget svært at detektere med de angivne
anordninger. Eller også vil utætheden være så stor at du ikke kan undgå
at observere vandmangel i karret.

Mvh
Gert K.

Re: Vand sensor
GK faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Nu ved jeg tilfældigvis af andres bitre erfaring at de afløb kan stoppe til.
Og det er altså ikke nogen man kigger ned til hvert år :(

Netop i ovenstående situation er det rart. Personligt ville jeg dog nok
vælge den noget simplere løsning med et sladrehul men sådan er vi så
forskellige :)

[...]

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"You idiot! You where supposed to think that - not say it!"
Re: Vand sensor
Henrik Bøgh kiggede op fra lagnet og fik skrevet:

til.

Altid godt at kunne høste af andres erfaringer :-) , jeg må så kunne
konstatere
at afløbet er lavet forkert.
Hvad har afløbet været stoppet til af?

Et sladrehul, og hvordan fungere det så, et hul man kigger ind af helt nede
ved gulvet for at se om der ligger lidt vand på gulvet?
Jeg går stærkt ud fra at vi taler om en standvands-spa, hvis det er
tilfældet
kan jeg slet ikke forstå Tue's problem.

Men nu har jeg selvfølgelig ikke set hans installation og derfor er det
klart
at det er svært at udtale sig om i detaljer, men en ting er sikkert, hvis
hans
installation er lavet efter gældende foreskrifter, behøver han ikke være
nervøs for evt. utætheder.

Mvh
Gert K. (Der de sidste 10 år har arbejdet med SPA og boblebade)

Re: Vand sensor
GK faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Om afløbet var lavet forkert skal jeg ikke kunne sige. Faktisk ved jeg
heller ikke hvad det var stoppet af, men mon ikke hår, hudrester o.l. har
været et godt bud?

Jeg ville lave et lille hul (ca. 1-1½ mm i diameter) ca. ½-1 mm over bunden.
Hvis der så er vand på bunden inde under spa'et vil der være en lille smule
vand udenfor også.

[...]

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"One woman's Titanic is another woman's Love Boat"
Re: Vand sensor
Badekarets afløb er tilsluttet et afløb i gulvet under karet, men der er
ikke lavet en afløbsrist, så vandet kan ikke løbe væk.
Det er lavet af et VVS firma så jeg går da ud fra det er lavet efter lovens
krav.

Et sladrehul, og hvordan fungere det så, et hul man kigger ind af helt
bunden.
smule

Jeg har også tænkt mig at lave et sladrehul men det skal gå ind til et rum
vi har lavet for enden af karet hvor der er strømtilslutning til karet og
pumpe til gulvvarme o. lign.
Det rum er nemt at komme til men for at slippe for at tjekke engang imellem
syntes jeg det ville være smart med en alarm.

Tue

bunden.
smule

Re: Vand sensor
Tue skrev i en meddelelse:

Hej Tue.

lovens
Ja, det burde man vel også kunne, men det er stadig til undren for mig hvis
der ikke
er nogen form for afløbsrist.

imellem
Jeg kan godt se idéen i at have en form for elektronisk alarm, dog mener jeg
at et afløb placeret det rigtige sted er langt at foretrække.

Efter det du skriver skriver, forstår jeg det sådan at der er et seperat
teknikrum,
hvor pumpe, blæser og styretavle er placeret, er der heller ikke her nogen
form
for gulvafløb?

Normalt er det meget sjældent at der kommer utætheder ved dyser og
limninger,
der hvor der typisk ses utætheder efter en årrække er i pumpens pakdåse, og
en sjælden gang imellem går impelleren (pumpehjulet) hvis det sker, kommer
der
temmelig meget vand ud ved pumpens aksel. Denne fejl sker typisk under
opstart
pga. start momentet, dette kan jo også ske når du ikke er hjemme, da jeg går
ud
fra at pumpen af og til starter op for at filtrerer vandet.

Mvh
Gert K.

Re: Vand sensor
Hej Tue

imellem

Du spare intet ved at bygge en alarm, istedet for at checke om der er
vand på gulvet, ja så bliver du nødt til at checke alarmen. Og regn
med at uanset hvor meget du checker den alarm , ja så fejler
den når du har brug for den, sådan er livet.

Mvh Max

Re: Vand sensor
Henrik Bøgh skrev i en meddelelse:

Hej Henrik,

Vi snakker Spa ikke? Eller snakker vi boblebadekar hvor man lukker vandet ud
efter at have været i bad?
For snakker vi indmuret spa, tænker jeg på et afløb under spa'en og der
kommer
der vel næppe hår o.l. i.

bunden.
smule

Inde i badeværelset, gennem indmuringen?

Mvh
Gert K.

Re: Vand sensor
GK faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Se nu begynder det at blive avanceret. Min ven som havde problemt kaldte det
et spabad.

Det gør der nok ikke nej. Jeg ved ikke lige hvor den kom fra. Et dårligt bud
det var det i hvert tilfælde :)
Hvad med spindelsvæv, støv o.l.?
(det er rent gætteri det her)

[...]

Ja det var min tanke.

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"You hurt me - i hurt you. Expect i'm a lot more effecient"
Re: Vand sensor

Jeg ved ikke om sådan en "læk detektor" som sidder i  bunden af nogle
vaske/opvaskemaskine er en "one time only" ellers var det måske en mulighed.

mvh
JBH

Re: Vand sensor
Hej Tue,

En simpel udgave af "de to søm" kunne være:

                        +-----+-------+-------O +V
                        |     |       |
                      [1M]    |      _|______
                        |     |     |       |
tråd i rustfrit stål    | b |/ e    | PX-   |
---------------------O--+---| BC557 | Buzzer|
                            |\ c    |_______|
                              |       |
                            [10k]     |
                              +-----| BC547
                              |     |\ e
                            [10k]     |
tråd i rustfrit stål          |       |
---------------------O--------+-------+-------O Gnd (0V)

Læg trådene under hele området evt. i meandermønster, begge tråde
parallelt med lidt afstand imellem - et par cm. er sikkert fint, det skal
bare være nok til at forhindre fugtig luft i at dræne batteriet (hvis fugt
skulle give problemer alligevel kan modstanden på 1M gøres mindre).

Som batteri kan en 3V lithiumcelle bruges (fx. CR2032) hvis piezobuzzeren
kan give lyd nok ved den spænding, ellers et alm. 9V batteri eller 2..3
lithiumceller i serie bruges.

Selve kredsløbet kan være udenfor SPA'en, bare trådene er anbragt under
den (evt. ført ud med et eller andet 2-polet stik - helst forgyldt, så det
overlever den til tider fugtige atmosfære i lang tid.

--
Venlig hilsen,
Søren

Der mangler en strømbegrænse- beskyttelse modstand ud til øverste elektrode, en
10 KOhms vil være det nemmeste.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Vand sensor
Hej Ove,

Kun hvis man planlægger at kortslutte trådene, hvilket netop ikke er
idéen.

Vandet har rigelig modstand i sig selv (måske lige undtagen hvis der bades
i rå svovlsyre, men de færreste går _så_ sjældent i bad at _det_ er
nødvendigt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Trådene kortslutter på et tidspunkt, det kan faktisk ikke undgås ;-)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Vand sensor
Hej Ove,

Sådan helt af sig selv trods fastgørelse ?
Jeg har ret svært ved at se hvordan det "faktisk ikke [kan] undgås" !

--
Venlig hilsen,
Søren