Vand og elektronik!

Hejsa

Lige et opklarende spørgsmål: hvad hedder det vand der ikke leder strøm???
Det bliver blandt andet brugt i brandslukningssystemer i IT-rum. Er det
deminiraliseret, destilleret eller ......? Er der andre væsker (ikke ætsende
osv) som ikke får elektronik til at kortslutte??

/Søren

Re: Vand og elektronik!

ætsende

Bruger de ikke CO2 i el rum til branslukning ??

Ved en del olier ikke leder...

Kasper

Re: Vand og elektronik!

strøm???
Ikke på mit arbejde. Tro mig - det er vand - og det er vådt!!! Har set det i
aktion, ganske fornøjeligt at se alle serverne våde og vandet løbende ned
over skærmene. Om ikke andet, så blev støvet da skyllet
af.....(fejludløsning af systemt :-) )

/søren

Re: Vand og elektronik!

Til gengæld brænder de fint :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Excuse me..could you explain what has transpired?

Re: Vand og elektronik!

Ikke alle faktisk. Olien jeg lige tænker på er faktisk ret ikke-ledende
(omkring hvad plastik kan lede) og er ikke brandfarlig. Desværre er
varmelederevnen ret dårlig vilket gør det dårligt til nedkøling.

Hvis det var tiltænkt at blive brugt til nedkøling ved jeg at der i
industrien anvendes 99,9% rent alkohol (ethanol) som afkølingsmiddel -
mener det var micro matic der anbefalede det i sin tid.
Det leder ikke, men er til gengæld ret brandfarligt, så man skal lige
overveje en gang ekstra.

Mvh / Preben Holm

Re: Vand og elektronik!

Hvad hedder sådan noget olie?

Der er jo også forskel på "Ikke brandfarlig" og "Kan ikke brænde".
Selv om den ikke er brandfarlig er den ikke nødvendigvis god at slukke
en brand med.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Last mistake you'll ever make

Re: Vand og elektronik!

Den er nok ikke effektiv at slukke brand med da den er tyktflydende. Jeg
kan ikke huske oliens navn, men jeg vil gerne finde ud af det - bare
ikke før på tirsdag - har travlt med eksamen!

Mvh / Preben Holm

Re: Vand og elektronik!

Jeg tvivler stærkt på at der findes noget olie der ikke kan brænde. Kemisk
set, vil alle olier kunne brænde, når blot de opnår det korrekte tryk
og/eller temperatur samt iltmætningsgrad.
Og endnu være! En varm kogende olie splitter brint og ilt i vandmolekylet
ad, som så straks reagerer igen. Resultatet er at en eksplotion når der
kommer vand på kogende/brændende olie. Så olie er absolut ikke at
foretrække.

Man bør bruge ion-byttet vand i stedet, da det ikke kan lede en elektrisk
strøm.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Vand og elektronik!

Ja, men det lyder meget rigtigt - man kan så spørge sig selv om man til
f.eks. væskebaseret køling ville have problemer med "kogende" olie. tror
der skal lidt mere end en enkelt CPU eller lign. til at få olien til at
koge.

Mvh / Preben Holm

Re: Vand og elektronik!
Hej Preben

Oliebaseret køling er meget udbredt i elektronikverdenen, bl.a. er
alle store transformatore olie kølet.

Mvh Max

Re: Vand og elektronik!

Ikke alle, der har været noget med nogle vindmøller og nogle transformatorer
for nylig.

Re: Vand og elektronik!

På ejendommeligvis fremsatte Max følgende påstand:

Så vidt jeg ved, så er de store afbrydere, som de slukker
højspændingsmasterne med vist også oliekølede. De er i hvert fald
kapslet ind i olie på een eller anden måde...

Hvorfor aner jeg ikke...

Claus

Re: Vand og elektronik!

Olie er en god isolator. Olien forhindrer stående lysbuer ved
afbrydning. Lidt ligesom at en smeltesikring er fyldt med sand
for at dræbe en evt lysbuedannelse hvis sikringstråden brænder
over ved overbelastning eller kortslutning.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: Vand og elektronik!

Et stykke nede på denne side kan man se, en oliekølet
transformator "springe i luften".

http://teslamania.delete.org/frames/longarc.htm#Blowup

(Arcing Substation and Exploding Transformer!)

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: Vand og elektronik!

Kemisk
vandmolekylet

Jeg realaterede til brug ved brandslukning.
Som kølemiddel til daglig drift af el-udstyr er mange olietyper fremragende,
netop også fordi at det ikke er ledende.
Ved en brand kan olien varmes så meget op at den koger, og kogende olier kan
selvantænde, specielt hvis de blandes med andre olietyper.
Prøv f.eks. at blande petrolium og benzin (der i princippet næsten er en
olie). Her har du ændret koge og antændelsespunktet betydeligt.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: Vand og elektronik!
tastaturet og

Jeg tror faktisk det er ret ligegyldigt om vandet er ionbyttet/destilleret i
samme øjeblik det rammer en brændende computer/emne/whatever - så er det
ikke *rent* vand mere men har optager/opløst alskens stoffer og så er det
fint ledende.

Men vandtåge *er* en formidabel god brandslukker, og jo bedre forstøvet jo
bedre

--
/carsten

Re: Vand og elektronik!
Hej Carsten

Det lære man når man skal slukke en olie brand i maskinrummet på et
skib, i sådan et tilfælde gør vandtågen jo også det at det muligør at
man kan komme i nærheden af brandstedet.

Mvh Max

Re: Vand og elektronik!
ætsende

Demineraliseret, jeg ved ikke hvor "dårligt" det leder i praksis, jeg har
ikke turde hælde det ind i min computer endnu!
Men hvis du har tænkt dig at bruge det til at nedsænke en computer i, bør du
nok overveje det igen, da det med tiden kan optage "mineraler" (salte) igen,
f.eks. hvis der er en alu-køleblok, som så korroderer, eller måske via.
støv!

Brian

Re: Vand og elektronik!
ætsende

I dag er det vist forbudt.. men i "gamle dage" brugte man halon (gas) som
simpelthen kvalte ilden..
man skulle så heller ikke selv stå inde i rummet når det gik af, for så blev
man også selv kvalt.

/René

Re: Vand og elektronik!

blev

Ja det er ikke sundt, men vand og elbrande er også en meget uheldig
og farlig ting, til den slags brande skal man bruge pulver.