vand læk føler

Hej.

Jeg har IHC i huset og kunne godt tænke mig en læk føler, til at lægge under
fks. pumper, på steder man ikke lige umiddelbart kan se. Så IHCén kan lukke
for vandforsyningen.

Indgangene på Input 24 modulet skal ved aktivering lægges til 0V d.c.
Modulet har indbygget pull-up modstand, som holder indgangen på +24V d.c.
når denne ikke er aktiveret. Når indgangen er aktiv løber der en strøm på
3mA.

Jeg har søgt lidt på nettet , og fundet et simpelt kresløb :
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Switching/waterrelay.htm

Mine spørgsmål er så:

1)   Kan jeg bare "fjerne" relæet og lade T1 være open collector ?

1)  Hvilke værdier skal R1 og R2 have når forsynings spændingen er 24V DC.

På forhång tak for enhver hjælp.

Torben Jensen.

Re: vand læk føler

Hej Torben.

1. Ja, for din pullup modstand i IHC'en vil nu være "Rc" for T1 så den
er ikke open collector mere :-)

2. De værdier er ikke så kritiske. hæv R1 til 10K (Iq2 c-e = max (24Vdc
/ 10Kohm = 2.4mA) og R2 kan godt forblive 2.2K.

Men det kan godt være du skal eksperimentere lidt med følsomheden af
hvornår der er vand og hvornår der ikke er. det må komme an på en prøve,
så den ikke trigger på falske signaler :)

En ting man måske skal have i mente, er hvordan den 24V er lavet? jeg
gætter på den er en del af IHC anlæget? Nu er det vil ikke noget der
ligesom i tele-industrien har en fetish med at ligge +'en til jord?
eller minus'en? for så vil du aldrig få et signal hvis du ligger de 2
sense- ledninger "Contacts c c" på et beton-gulv da det nok har en ok
elektriske forbindelse til jord.

/Jan Rasmussen - forkølet af første grad.

Re: vand læk føler
 Hej Jan.

Først tak for svaret.

Egenligt havde jeg regnet med at kunne forsyne kredsen fra input modulet,
med de 24v som er på indgangen, som pull-up modstanden inde i input modulet
hæver indgangen til..

T1´s collector forbundet til forsyning (indgang på input modul)

Når T1 så åbner vil indgangen blive lagt til nul, og indgangen er aktiv. jeg
kan godt se at i samme sekundt indgangen bliver lagt til nul vil der ikke
være forsynings spænding til kredsen, men det er lige meget for jeg skal
bare bruge et skift på indgangen for at aktivere noget i IHC softwaren.

Føleren havde jeg tænkt mig skulle være en lille tynd skumpude med 2
elektroder i. med en afstand mellem elektroderne på 1 cm.

Ledeevnen i postevand skulle være ca. 60mS/m = 0,6mS/cm = 1666,6 ohm/cm

Mvh.  Torben Jensen

Re: vand læk føler
Det tror jeg desvære ikke kommer til at virke. Som du selv siger
forsvider forsyningsspændingen til resten af kredsen, det sker så
hurtigt, at T1 aldrig når at få trukket indgangen rigtig lav, er jeg
bange for.

Det kan *måske* løses ved at sætte en diode mellem indgangen og resten
af kredsen (altså efter Q1's collector) og så en lyt til stell. men det
vil give et falsk signal det første (lange) stykke tid når du tænder din
ihs, fordi udgangen bliver trukket lav mens den skal lade lytten op
gennem dioden.
Når den først er ladt op, vil den være i stand til at holde spænding på
resten af kredsen (Q2 og din fine skum-pude :-) ) længe nok til T1 kan
lede og trække indgangen lav. Ja faktisk vil indgangen kunne blive holdt
  lav i lang tid, for det vil dræne lytten og det medføre at indgangen
skal lade lytten op også :-)

Det lyder som en god ide :)

/Jan Rasmussen

Site Timeline