Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?) - Page 2

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)
spec'et

OK ;-)

Det ville jeg nu ikke sige. Det er da fedt, at det kører selvom køleskabet
starter eller den gamle vaskemaskine kører? Ligesom det er OK at kunne køre
høj hastighed/laaangt, hvis man får brug for den slags. Desuden er RS485
ikke just en dyr standard...
Men det er klart at 1-wire er en let løsning, hvis man kan leve med
begrænsningerne.

/A

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Igen det er lidt overkill, når man vil måle fugtighed, temperatur osv.
Misser en læsning, kann man prøve igen næste sekund (½ minut).

Skal man have mange data, er 485 uden tvivl det bedste, bruger det selv
erhversmæssigt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)
On Sat, 26 Jul 2003 19:09:46 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Godt nok vil jeg have mange sensorer (op til 20-30, men i starten kun
et par stykker). Jeg er ikke klar over hvor lang tid der bruges på
forespørgsel+overførsel af måling, men det kan da ikke være meget...

Mon 1-wire kommunikation gennem serielport-adaptor er meget
CPU-krævende? Jeg bruger nu en 486 som server pga. dens lave
strømforbrug. Ville RS485 kræve mindre CPU-tid ?

Indtil jeg ombestemmer mig vil jeg satse på at trække RJ45 Cat 5
kabler rundt i huset og bruge parene således:
Par 1:  Gnd og 1wire bus
Par 2: Gnd og power
Par 3 og Par 4: evt. fremtidig udvidelse til RS485 (hvor mange ledere
er nødvendige?)

Tak for alle de gode råd !

Nils Emil

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Du får garanteret ingen problemer med CPU-tid med mindre du har nedclocket
din 486'er til under 1MHze eller kører noget andet på den ;-)

Det går i hvert fald ikke helt galt!

1 par (for ½duplex, så 2par for fuld duplex) + GND.

/A

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Fuld duplex er hedder RS 422.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Er du sikker???
Godt nok er RS422 fuld duplex - men i modsætning til RS-485 kan der kun være
een sender. Standarderne ligger imidlertid tæt, og RS485 udstyr virker i
hvert fald i RS422 verdenen. Tilgengæld mener jeg ikke det altid gælder den
anden vej!

'Nuff said. Det er jo let at finde på nettet hvis man er interesseret....
;-)
 /*A

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

være
den
Eller:
RS422 er point to point
RS485 er bus med fleire noder.

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)
On Thu, 24 Jul 2003 18:25:54 +0200, "Henrik Nielsen"

Jeg har kigget på Philips side, men jeg kan ikke helt regne ud hvad
CAN/LIN busserne bruges til ? -- Det er jo ikke som med 1wire eller
I2C at man kan købe termometre, AD-konvertere, LCD-displays etc.

mvh
NE

Site Timeline