Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Til mit varmestyringsprojekt har jeg brug for en seriel bus, der skal
trækkes rundt i huset. Der skal være mulighed for at tilslutte D/A og
A/D-convertere, samt/eller termometre/luftfugtighedsmålere og
forskellige digitale indgange/udgange.

Jeg har kigget på Maxim's 1-Wire/iButton. Desværre er næsten alle
chips til surface mount, som jeg ikke behersker. Jeg kan desværre ikke
nøjes med de funktioner, der findes som iButtons. 1-wire-bussen er
vist ellers meget nem at have med at gøre (?)

Desuden har jeg kigget på Philips' I2C-bus, som jo egentlig ikke er
udviklet til at trække rundt i et helt hus. Nogen bruger dog denne bus
over lange afstande, men jeg ved ikke om det er smart ?
Der findes flere forskellige chips og mange er i almindeligt DIL-hus -
det er godt.
Desværre ser det ud til, at der skal mere elektronik til - både
PC<-->bus interfacet og ved hver enkelt chip på bussen.

Der er også spørgsmålet om hvilke komponenter, der er nemmest at
skaffe - og hvad de koster. Maxim-produkterne skulle vist være nemme
og billige at få fat på. Jeg har tidligere været heldig med at købe
Philips-chips - er det stadig muligt ?

Det ville være rart med lidt kvalificeret hjælp (som jo findes i store
mængder i denne NG) til mit valg af en seriel bus.

Mange tak
Nils Emil P. Larsen

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)
On Thu, 24 Jul 2003 12:46:34 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Du har ret - før eller siden må jeg lo lære det. Så jeg har postet en
annonce i dk.marked.privat.elektronikloesdele+maalegrej.
Jeg vil følge dit råd og satse på 1Wire.

Tak for hjælpen.

mvh
Nils Emil P. Larsen

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Velbekom

Har du ikke en loddekolbe i forvejen ?

1 eller ½ mm almindeligt loddetin bruges.

Øveprint finder du på gamle harddsiks.

Klaus

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Weller?

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Sidstnævnte er noget skidt!

Jeg har kun brugt Metcal og Weller (har selv en WSP80) i større stil. Begge
mærker er gode.
Men når det er sagt: Hvis du finder en fornuftig temperaturreguleret kolbe
der bruger standard (tilgængelige!) spidser der kan fås i SMD-størrelser
skal du nok klare dig! De skulle kunne fåes til omkring 500,- hvor Weller og
isært Metcal er noget dyrere.
Måske kan du få glæde af http://www.ing.dk/downloaddocs/loddestationer.xls
som jeg har lavet engang. Der er dog ikke (svjh) nogen af de billige noname
med...

SMD-tin (nærmest jo tyndere jo bedre) og noget sugelitze (tinsugetråd) er
nærmest et must. Ligeledes er et par gode pincetter stort set uundværlige.

Mvh.
 Anders

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Begge
og
noname

Ikke glem flus og renseveske (harpix og isopropanol)

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Er det ikke i loddetinnet ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Det gør jeg heller ikke, nok mest derfor det undrer mig.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Der er fluss i loddetinnet, men når du bruker loddelisse, så kan det vera
bra å tilsetta eit tynt strøk fluss på flata både før og etter.

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Har selv god erfaring med Weller, de er rimeligt pebrede, men virker i
_mange_ år og er nem at reparere, hvis uheldet er ude.

Find noget brugt, købte selv en weller loddestation for 50 (100??)kr for
et par år siden. Det var også et rigtigt godt køb, fra en fabrik der
havde overskudsudsalg.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Jeg ved ikke om Maxim/Dallas lover noget, men Application Note 148:
Guidelines for Reliable 1-Wire Networks omtaler netværk på op til 750
meter som mulige, mens 50-100 meter lyder som nemt at få til at virke
"reliable".

Hvor meget elektronik skal der til at koble et enkelt termometer på
RS485 ? Jeg ved, at man kan købe M485-enheder hos Danbit - men de
koster 700-1000 kr pr. styk !

mvh
Nils Emil

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

spec'et

1 stk DS485    TTL til RS485 transciver
1 stk AVR ATiny11    8 pins micro med AD (Microchip har tilsvarande)
1 stk    NTC

Litt småkomponenter

Mail meg etter skjema. ( EAGLE4)

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

OK - så blev jeg også klogere idag!
Jeg synes nu godt nok 100m singleended lyder uhyggeligt! Men det er måske
slet ikke singleended?

Eller een af de utallige tilsvarende...

Eller en anden microcontroller. Jeg er efter at have brugt AVR i noget tid
begyndt at kigge på Ti's MSP430'ere :-D

Eller anden temperaturføler. De kan også fåes integrerede med PWM, seriel
(fx. 1 wire ;-) osv. interfaces for let interface...

!

Go' vind,
 Anders

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Har du ein URL? (Eg har ikkje funne fram i (hos) Texas endå!
Kva protokoll kjører du?
Eg fin LIN lite hensiktsmessig, unødvendige features og for stort
softoverheng.

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)
tid

www.msp430.com :-D

Hjemmebryg - desværre! (Typisk CDMA og ACK på alle pakker... *suk*)
Jeg ville gerne finde en eller anden simpel standardprotokol - men i reglen
der for meget overhead på dem... Jeg er dog meget interesseret i at finde en
go' protokol - den må bare ikke bruge for meget ram!
Er iøvrigt dybt fascineret af CANs addressering: Fedt med prioriteret
access. Men selve bussen er ikke så fed som RS485 - og helt ad H. til når
man har bortsværget al 5V....

Kan ikke huske om jeg har haft fat i LIN. Men den skal måske undersøges!

Mvh.
 Anders

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

udsender

Sjølvsagt, der finnes ørten typer å velga imellom. Mit valg fall på den eg
brukte sist!
den

Eit poeng ved Tiny11 er at den følger med STK500. :-)

Til "husbruk" er alt godt nok. Poenget i ein opplæringsfase er at det skal
vera enkelt; di fleire komponenter, di fleire feilkoplingsmuligheter.

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Hvad der følge med STK500 skifter jævnligt.

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Altså betydeligt mere end en 1 wire ting, med intern måler og bursdriver
(måske endda med parasite power).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Ja, det stemmer, - forsåvidt. Du velger etter dine behov. Men du bør ikkje
sjå deg blind på ein node, altså bare på den eine temperaturmåleren. Det er
heile anlegget som må vurderast, både hardware og software, og så 2prisen"
for heile anlegget. I tillegg bør du vurdera, skal du hekta på "dingser" som
ikkje leverast av "Dallas".

HM

Re: Valg af seriel bus (1 el. 2-wire el. ...?)

Tro om igen..

Ingen tvivl, flere kilometer med høj hastighed i støjfyldt miljø. MEn i
et hjem til diverse målinger er det msåke at skyde fulgle med kanoner ??

det er Modelbane Europas hjemmeside