Valg af Peltier-element driver-IC

Hej!

Jeg har flg. Peltier element fra Heibei:

http://www.hebeiltd.com.cn/peltier.datasheet/TEC1-12706.pdf

Dette skal kobles til en µC via en driver IC af en art. Har tidl. brugt
L6201P full bridge driver, men den kan ikke håndtere dette Peltier
element på en 12V forsyning, og switchtabet bliver åbenbart for stort
ved lavere spændinger :-( Kredsen bliver ihvertfald meget varm med dette
element påspændt.

Jeg vil gerne kunne sende ca. 3A igennem Peltier-elementet ved fuld
belastning.

Er der nogen af jer som har en idé til en driver-ic jeg kan bruge? Dem
jeg kan finde specifikt til TECs har forsyningsspænding på 5V og
tilsvarende output :(

Jeg skal varme omkring 50g aluminium (6061) og 100g rustfrit stål
(304SS) op til omkring 55 grader over et 10-15 minutter.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej!

Det jeg søger er faktisk noget i retning af en MAX1968, men til omkring
12V. Håber nogen har en god idé.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej Kim.

Jeg kan desværre ikke give dig et svar, men sig mig venligst: Hvorfor bruge
et Peltier element for at varme noget op? Hvorfor ikke en heater af en art?
--
MVH.
Finni

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej!

Det kan du selvfølgelig ikke vide. Grunden er, at der skal køles ned til 23
grader bagefter, og så er et Peltier element jo snedigt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Valg af Peltier-element driver-IC

SEAS/NVE - sangen :  Så vender vi strømmen ;)

--
Jan_stevns

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
tak for svaret.

--
MVH.
Finni

Er muligheden med en FET som driver og et relæ til at vende polerne HELT
udelukket ?

Det gør jo ikke noget, at et stykke testudstyr klikker lidt, jeg
formoder ikke at det skal ud til kunden.

// Per.

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej!

Nej, det kan godt komme på tale. Jeg får også brug for noget
strømbegrænsning af en art - elementet vil gerne trække ca. 6A v. 15V og
jeg vil køre det med omkring 3A v. 12V.

Det bliver in-house. Ikke at jeg laver det mindre fancy af den grund ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Valg af Peltier-element driver-IC

Du skal strømstyre, ikke spændingsstyre elementet.
Ligesom en LED.  :o)

/Bo.

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej!

Ja. Havde bare svært ved at finde en passende strømkilde :-( Må gerne
være en SMD-pakke og have så lidt effekttab som muligt.

Nogen idéer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Valg af Peltier-element driver-IC

Du stiller godt nok store krav. :o)
Strømkilder er jo næsten pr. definition noget med en skidt virkningsgrad, da
"udgangsimpedansen" skal være høj.
Analog spændingsforstærker, med tilbagekobling via/over en seriemodstand for
at køre strømstyret, er en mulighed
Hvis du "blot" skal have to temperaturer (strømme), er relæ-løsningen, med
faste (konstant)strøm(s)generatorer nok det nemmeste.
Jeg håber at du _ikke_ har brug for PID regulering af temperaturen.

Og så lige hvis du ikke ved det: Du kan købe dig til varme-kulde test hos
mange
printleverandører. De bruger en mekanisk løsning:
En stor kasse med en ovn og en fryser i, med elevator mellem ovn og fryser.
Printca er en af dem.

/Bo.

P.S. Modificeret Gainclone? Ved ikke om den kan give strøm nok.

Re: Valg af Peltier-element driver-IC
Hej gutter!

Tak for jeres forslag. Jeg valgte en lidt utraditionel løsning af flere
årsager. Jeg tager to ens Peltier elementer og laver en sandwich ud af
(og kobler dem i serie). Så trækker de ca. 3A v. 12V og kan samtidigt
varme 250g aluminium op til 60 grader i løbet af 3-4 minutter, hvilket
er fint til mit formål. Jeg skal bruge 12V andet steds på konstruktionen
(og vi har allerede indkøbt en 1500W 12V strømforsyning) så den bliver
ikke ændret :o) Jeg kan yderligere også bruge den h-bro jeg bruger til
en anden lignende konstruktion (en L6201PS).

Til jer økonomiinteresserede kan jeg da lige oplyse, at et
Peltier-element i 40x40x5mm (60W maks) koster ca. 4USD (i Kina), så et
ekstra element vælter ikke budgettet. Ligeledes slipper jeg for
effekttabet i en strømbegrænser.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline