Valg af oscilloscope

Hej,

jeg har gennem årene haft flere forskellige oscilloskoper, alle med et
"rigtigt" rør og med analoge forstærkere. Nu har jeg kigget på et GDS-840C
fra Instek.
http://www.instek.com/GDS-820.htm

-er der nogen, der har generelle erfaringer med Instek ? er det guf eller
skrammel (prisen taget i betragtning)

-er der nogen, der har noget at kommentere om det pågældende apparat ?

BBj //

Re: Valg af oscilloscope
Hej Bo,

Jeg har arbejdet med den model i et halvt år og mit indtryk af scopet er at
det er temmeligt reelt, jeg syntes dog at dets trigger evne kan være noget
mangelfuld og at den har svært ved at "se" hurtige pulstog m.v. men der ud
over er det ganske udemærket til alm. brug.

m.v.h.
lasse

Re: Valg af oscilloscope
On Sun, 19 Dec 2004 10:15:27 +0100, "Bo Bjerre"

Er også glimrende til mange formål.

Jeg har prøvet GDS-810S, dem har vi stående i en af afdelingerne. Jeg
er ikke specielt imponeret, især synes jeg triggeren er under
standard.
GDS-840C kender jeg ikke, men den er åbenlyst i familie med GDS-810S.

Hvad skal det bruges til ?

Til analoge og/eller komplekse signaler er et analogt billigskop ofte
bedre. Hvis det er enkeltstående pulser du vil se er et DSO
selvfølgelig guld. Det erneste digitale skop, jeg har oplevet have
rigtig analog feel, er TEKTRONIX TDS6000B, men det koster en arm og et
ben. Har et stående på mit bord, indtil en eller anden hugger det ;-)

Hvad er prisrammen ?

Re: Valg af oscilloscope

Jeg bruger det til all round. DC, LF, switchmode design, logik design og alt
hvad der nu forekommer i en almindelig "husholdning"

Mit nuværende instrument er et Hameg 1507 (150MHz analog/200Msamples
digitalt) og jeg er egentlig tilfreds med det. Det er lidt bøvlet og
langsomt at bruge det til dataopsamling på PC'en.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg opnår ved at skifte det. Ganske vist har
GDS840'en større analog båndbredde, men samplingen er kun 100Ms/s

Kan nogen fortælle mig hvad det betyder at der så skrives: 25Gs/s
equvivalent ?

Jeg testede et Tektronix indstiks kort til min logikanalysator for ca 1 år
sden. Det var med 2Gs/s rigtige samples og en bufferdybde som herfra til
Hamborg. Triggersystemet var RENT GUF og kunne naturligvis trigge
analysatoren og omvendt. Jeg havde blot noget mod prisen.

ca 15.000 kr og nedefter

Bo //

Re: Valg af oscilloscope
On Sun, 19 Dec 2004 15:16:23 +0100, "Bo Bjerre"

OK. Dvs. dataopsamling er noget du bruger meget?
Hvad så med et "blackbox" scope, hvor hele brugerfladen er på PCen?

Jaeh, men 100Ms/s kan være fint nok. Dog er det ikke "nok" til analog
feel imo.
Jeg har et HP54600A, jeg tror det er noget med 100Ms/s - det er
egentlig glimrende, men falder igennem på videosignaler - medmindre
man finpiller i 5 minutter.

Bah. Gælds kun på repetetive signaler. Marketingsgas.

Det er jo lige det.

Tjah, det er ikke nemt. Jeg ville i hvert tilfælde beholde HAMEGen pga
analogdelen.

Kig også på hvor meget de støjer, "min" TDS6000 lyder som en jetjager.
Re: Valg af oscilloscope

Nej, men jeg kunne godt bruge det mere, hvis det er lettere. En ren PC-box
løsning kan jeg udelukke. Det er et scope, jeg er ude efter. Med rigtige
knapper, og som kan tages med rundt omkring.

OK.

Ja, det anede mig an de ikke har taget Nyquist med på råd :-)

Jeg finder noget andet at bruge pengene til. Men ideen om at supplere mit
nuværende med en data-box lyder som en ide. Nogen erfaring med hvad jeg skal
kigge efter ?

Tek's instrumenter er berømte for at være velkølede. Og de bruger store
blæsere med mange omdrejninger og rigtige kuglelejer. Boltes direkte i
jernpladerne. Høreværn er et MUST..

Bo //

Re: Valg af oscilloscope
On Sun, 19 Dec 2004 16:47:39 +0100, "Bo Bjerre"

Ja, Nyquist har vi ikke været heldige med.
Ikke til at slippe uden om.
;-)

Jeg har forøvrigt stadig mit gamle analoge 20MHz LEADER - det duer til
visse ting som de digitale bare ikke _kan_

Ikke direkte, jeg har ikke indgående kendskab til nogen. Men jeg ved
jeg har et par links på min arbejds-PC. Hitter dem i morgen.

Jotak. Og kollegerne brokker sig : "Hvis du ikke er ved at måle så
sluk dog det l..." - problemet er at det booter i WINDOWS, og inden
DSO er oppe at køre går der næsten 3min.
Re: Valg af oscilloscope

Ikke at Le Croy er meget bedre ;-)

Selvom det ikke er helt så slemt har jeg faktisk overvejet at dæmpe mit
TDS3032 en anelse... Nogen der erfaringer med sådant?

Mvh.
 Anders

Re: Valg af oscilloscope

Hmm.. tja, det er ved repetitive signaler, men jeg tror det er det man
kalder undersampling. Selvom signalet kører ved en meget høj frekvens,
kan man efter gentagne samplinger (hvor signalet ikke er et eksakt
multiplum af samplingsfrekvensen) måle forskellige steder på "samme"
kurve - hvis det nu er en sinus måler man et sted på sinus'en i første
sampling. Og da der ved næste sampling vil være en sinus der igen ser
ens ud med den man målte på første gang, vil man sample et nyt sted på
sinus-kurven anden gang. Egentlig meget smart, men det virker jo kun ved
repetitive signaler - så ikke så anvendeligt til digitale formål.

Generelt om det scop du kigger på, så vil jeg mene du misser nogle
fordele, som du har ved dit analoge fosfor-oscilloskop. Netop din fosfor.
Personligt ville jeg gerne have et digitalt fosfor oscilloslop, som
formår at gengive din analoge fosfor-effekt. Nemlig at kunne gengive
intensiteten af signalet.

Du kan evt. læse meget mere om de forskellige teknologier i dette
glimrende dokument som tektronix har skrevet (udelad at der tages
udgangspunkt i tektronix-oscilloskoper). Det er meget forklarende og
fortæller virkelig tingene så de er til at forstå:
XYZ's of Oscilloscopes:
http://www.tek.com/Measurement/fundamentals/scopes/literature/XYZs_of_Scopes_English.pdf

Med venlig hilsen
Preben Holm