Valg af OP-Amp

Så er det igen tid til opfriskning af den gamle
hukommelse der jo er lidt slidt.

Jeg mangelr et OP-amp kredsløb der kan opfylde
disse krav :

Supply = Single +10V.

DC forstærkning på 5 gange.

Max. indgangssignal = 1V.

Max udgangssignal = 5V.

Indgangsimpedans = større end 100k

Belastning på udgangen = over 1M

Ideer til valg af OP-amp og kredsløb ?

Max

Re: Valg af OP-Amp

Her skal vi nok have fat i en af dem der kan køre 'rail-to-rail'. F.eks.
MAX491 eller MC33201. Så kan den arbejde helt ned til 0 volt, så du kan lave
det så den får 0-1 volt ind, og giver 0-5 volt ud. Sæt en modstand mellem ud
og minus-ind. Og én fra minus-ind til stel. I forholdet 4 til 1. Og brug
plus-ind som indgang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Ja, det var faktisk lige mine tanker, rart at få dem bekræftet.

Så er problemet bare at skaffe OP-ampen :)

Ps: Hedder den ikke noget andet end MAX491 ?

Max

Re: Valg af OP-Amp

Øhh - MAX 491 er da vist ikke en opamp, men en RS-485/RS-422 Transceiver ?.

C. Nielsen

Re: Valg af OP-Amp

Ups...

Der er en dobbelt der hedder MAX492. Og så hedder single'en vel MAX491? Men
nej, den hedder faktisk MAX495. My bad...

Der er også nogle LMV-xxx, f.eks. LMV358, der kan ca. det samme. Den er dog
også dobbelt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Ja, jeg tænkte nok at der var sådan noget lusk i det :)

Men den duer ikke, tåler kun 6V på forsyningen.

Men jeg har fundet MC33201 hos RS, så dem prøver jeg
at bestille nogle af.

Takker for info.

Max

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Jeg har så prøvet at lave med en MC33201, og det virker fint,
forstærkning er fin, men jeg kæmper med 70 mV offset.
Den er der uanset hvad jeg gør, så jeg har noteret at jeg
aldrig vil lave DC-forstærker med single supply OP-amp igen :)

Max

Re: Valg af OP-Amp

Hm, det var lidt mere end det burde være, den er opgivet til +-6mV i
offsetfejl ved 5V. Fejlen bliver ganget op med forstærkningen på 5 gange.
Dine feedback-modstande er vel ikke for store? Der går lidt strøm ind i
indgangene (par hundrede nA), så udgangsimpedancen på spændingsdeleren skal
ikke være alt for høj.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Forsyningsspændingen er 10V. Og jeg har 10k fra -ind til stel og 40k
fra -ind til out.

Max

Re: Valg af OP-Amp

Det kunne godt bidrage med et par ekstra mV i fejl, ud over de +-6mV. Hvad
med udgangsimpedansen på det der driver plus-indgangen? Hvis du driver
plus-indgangen med noget der ligner 100k, kunne det godt bidrage med en fejl
på de 70mV på udgangen.

Måske hjælper det at matche de to impedanser der driver de to indgange.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Jeg har kikket (forsøgt) med varierende muligheder, men det
ændre ikke offset fejlen væsentligt.

Men jeg har lige opdaget at jeg jo bruger en ICL7660 som
spændingedobler, og hvis jeg på ben 5 anbringer en kondensator,
ja så får jeg lige pludselig -5V at gøre godt med, det kan så
bruges til at fjerne offset helt med. Så slipper jeg for at
programmere mig ud af den fejl, det ville jo minske
området i A/D converteren.

Re: Valg af OP-Amp

Kan du ikke hive offset'et på plads med en (stor) modstand op til forsyning,
på en af indgangene? Det er godt nok ikke så pænt, forsyningen skal være ren
og stabil for ikke at indføre støj og varierende offset.

Hvis du vil forsyne opampen med minus 5V i stedet for stel, så husk lige at
sænke den positive forsyning, kredsen kan kun tåle 12V. :-)  Og pas på du
ikke overskrider indgangsstrøm/spænding på A/D'en (protect-dioder), en
seriemodstand mellem opamp og A/D er nok en god ide når opampen er forsynet
med negativ (og positiv der er større en A/D'ens forsyning).

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Valg af OP-Amp
Hej Ulrik

Jeg brugte en anden OP-amp, en bygget til split-supply og med
mulighed for balance regulering, så nu virker det.

Ja, det er rigtigt at der skal tænkes på A/D indgangen, den kan
tåle -0,5 til +5,5 V, så en 5V1 zenerdiode på indgangen vil beskytte
den fint.

Max

Re: Valg af OP-Amp
 prF8%vet at lave med en MC33201, og det virker fint,

hvis du har problem med for stor offset, og 6 mv ved een temperatur
synes jeg er lidt meget.. og x5 gain sE5% er det allerede mindst 30
mv..til sE5%dan en ville jeg vE6%lge en FET input    opamp  disse fE5%s med
meget lave offset spE6%ndinger og I bias problemer ,som ogsE5% indvirker
pE5% offset er vE6%k ogsE5%.
alex

Re: Valg af OP-Amp
Hej Alex

Sådan en er nu valgt.

Max

Re: Valg af OP-Amp
Hej Max,

hvad er din "belastning"? undrer mig over den ekstremt høje modstand...

Rasmus

Re: Valg af OP-Amp
Hej Rasmus

En A/D Converter.

Max

Re: Valg af OP-Amp

Hej Max

Hvor stor båndbredde skal den kunne klare? Samplingfrekvens?

Glenn

Re: Valg af OP-Amp
Hej (glenn)

Er det ikke ligegyldig til DC ?

Og frekvensen er også af lille betydning.

Max

Site Timeline