Valg af genopladelige batterier

Hvilken type genopladelige batterier, bør jeg købe? Hvilke kriterier
afhænger det af?

Jeg har hidtil troet, at Li-ion-batterier var det "eneste" rigtige, men
i tråden om afladning af AA-batterier, kan jeg se, at der anbefales LSD
NiMH.

Min primære brug er til fjernbetjeninger og temperaturmålere, og så skal
jeg bruge nogle til min kameraflash.

Mvh
Ulrik

Re: Valg af genopladelige batterier

Fjernbetjeninger og teperaturmålere (hvis det ellers er sådan nogen der
findes i normale danske hjem) kan det ikke betale sig at bruge
genopladelige batterier i. Køb nogle billige almindelige baterier. Ved
lavforbrugs udstyr kræves batterier med lang holdbarhed (lav
selvafladning) og den interne modstand i batteriet er nærmest lige
meget. LSD batterierne (panasonic kalder dem Infinium og Sanyo klader
dem eneloop) er en god ide, bare for dyr, hvis du spørger mig - jeg har
selv en lilel håndfuld eneloop batterier og jeg syntes ikke at de er så
gode til hverken mus elelr tastatur som almindelige batterier.

Li-ion batterier fås ikke som "normale" batterier og kræver også
specielle ladere i forhold til NiMh. Ellers vil Li-Po være et bedre
alternativ.

Flashen derimod kræver fuld knald så længe som muligt og så hurtigt som
mulig. Batterier.dk har nogle 2600mAh Panasonic PRO+ batterier - det
ville være min anbefaling til flashen.

Re: Valg af genopladelige batterier
Hmm... Jeg bliver anbefalet at bruge almindelige batterier i
fjernbetjeninger, temperaturmålere etc.

Det er det, jeg gør nu, men det er et irritationsmoment for mig, at
batterierne relativt hurtigt bliver "flade" uden at apparatet holder
helt op med at virke. På et af mine ure oplever jeg det ved, at det
holder op med at vise sekunderne, men ellers fungerer i øvrigt. På
temperaturmålere oplever jeg det ved, at der oftere og oftere kommer
udfald i temperaturvisningen.
Det irriterer mig som sagt. Jeg er nødt til at skifte batterierne,
selvom jeg ved, der stadig er masser af "power" tilbage i dem. Derfor
ønsket om at benytte genopladelige batterier.

Måske bruger jeg en forkert type batterier?

Mvh
Ulrik

Re: Valg af genopladelige batterier

Hvis der er masser af power tilbage i dine batterier, fejler din
sendere/ure noget. Vær opmærksom på at genopladelige batterier kun er på
1,2 volt, mod almindelige batteriers 1,5 volt. Det kan let være at dine
ting opfatter 1,2 volt som et "fladt batteri"

Måske?

Re: Valg af genopladelige batterier

Det er rigtig at alkaline kan have højere spænding end NiMH batterier,
især ved lav last, men NiMH er altså ikke 1.2 volt, mine eneloop er
cirka 1.4 volt fra opladeren og ved lav last er de næsten tomme, når de
er nede på 1.2 volt.

Re: Valg af genopladelige batterier

Hvad står der på dine batterier?

Jeg hev lige et par eneloop, der står der 1,2 volt......et sæt VIPOW
siger 1,2 volt, det samme gør Panasonics genopladelige (alle AA
størrelse).

Duracell Procell (alkaline) siger sjovt nok 1,5 volt.

Re: Valg af genopladelige batterier

Hvad har det med sagen at gøre?

Jeg ved udemærket hvad der står på batterierne, men jeg læser datablade
og måler også sommetider på batterier.

Et batteri der er mærket 1.5 volt kan sagtes svinge mellem 1.7 volt
(frisk lithium) og 0.9 volt (næsten tomt batteri). Et NiMH er nærmer 1.4
volt til 1 volt.

Forøvrigt har jeg også AA størrelse på 4.2 volt (De er mærket 3.6 eller
3.7 volt), dem kalder jeg normalt ikke AA, men 14500 og de bruger LiIon
kemi.

Re: Valg af genopladelige batterier

Jamen måler du under nominel belastning?:-)
Karsten H. (7870)
Re: Valg af genopladelige batterier

Spørgsmålet er hvad nominel belastning er, alkaline skal nærmest være
ubelastet hvis de skal holde 1.5 volt og NiMH kan klare omkring 2 A og
stadig holde 1.2 volt (i hver fald for halvdelen af strømmen).

Re: Valg af genopladelige batterier

Hvis batterierne var på 1,4 volt, stod det uden på batterierne.

Når du hiver dem ud af laderen og måler på dem ubelastet er spændingen
højere - det kommer af den høje ladespænding.

Re: Valg af genopladelige batterier

 > Hvis batterierne var på 1,4 volt, stod det uden på batterierne.

Dette er desværre en vildfarelse som en del folk har, men det har bare
ikke så meget med virkligheden at gøre.

Selvfølgelig er spændingen højere, når de lige kommer ud af laderen, når
de lades kan spændingen nå 1.6 volt uden problemer, men jeg syntes du
skal kigge i dette her datablad:

http://www.eneloop.info/fileadmin/EDITORS/ENELOOP/DATA_SHEETS/Datasheet_-_HR-3UTG.pdf

det viser ret tydeligt at spændingen er over 1.2 volt i mange tilfælde,
f.eks. kan de næste tømmes helt, hvis man "kun" trækker 400mA, før de
falder under 1.2 volt.

Re: Valg af genopladelige batterier [ AA alkaline og NiMH adladekurver ]

Hej Alle

Kig på følgende afladekurver (formentlig ved stuetemperatur) for AA
alkaline og NiMH akkumulatorer:

Testing AA cells:
http://www.powerstream.com/AA-tests.htm

Nederst NiMH ca. 1,2V ved 200mA i lang tid.

Næstnederste AA alkaline ca. 1,5...1,0V ved 100mA - og der er næsten
lige meget ladningskapacitet over som under 1,2V !

Ved 0,5A afladestrøm og derover er alkaline mindre egnede end NiMH - lav
afladespænding grundet større indre modstand end nye NiMH.

-

Energizer Lithium ("E2") slår både NiMH og alkaline, men er ikke
genopladelig.

-

Såvidt jeg husker er alkaline bedre end NiMH ved 0 grader celsius eller
lavere.

Glenn

Re: Valg af genopladelige batterier [ AA alkaline og NiMH afladekurver ]

Hej alle

Elektronik som ikke er designet til at kunne virke godt ned til 0,9-1,0V
per celle, er dårligt designet elektronik.

Hvis elektronikken virker fint ned til 0,9-1,0V, vil (LSD) NiMH også
virke godt - dog undtaget under frysepunktet.

http://da.wikipedia.org/wiki/NiMH-akkumulatorer_med_lav_selvafladning

Glenn

Re: Valg af genopladelige batterier

Hov! Stop! Stans! :)
Dit svar virker som om, du tror, jeg allerede bruger genopladelige
batterier. Det gør jeg ikke, men jeg har ønsket derom, fordi jeg har en
idé om, at de efter at have afladt til et vist niveau, kan genoplades
fra dette udgangspunkt, om man så må sige.
I stedet for, at jeg kasserer batterier, der efter min fornemmelse har
en del tilbage i sig, regner jeg med at kunne oplade batterierne med den
energi, jeg har burgt fra dem (populært sagt). Altså vil der være en
"bund" tilbage i batterierne som jeg lader videre fra, i stedet for at
kassere denne energi.
Måske er jeg ude på dybt vand?*g*

Mvh
Ulrik

Re: Valg af genopladelige batterier

LiIon batterier har en del gode egenskaber, men selvom du kan få dem i
AA og AAA størrelse, duer de ikke i almindeligt udstyr, kun i udstyr
forberedt for LiIon.
Du kan også købe litium batterier i AA og AAA, de er ikke genopladelige,
men har meget lang holdbarhed og virker i stærk frost, prisen er
desværre ret høj.

Så det eneste der bliver tilbage af opladelige er LSD NiMH, f.eks. eneloop.
Selvfølgelig kan du altid bruge alkaline, med deres indbyggede læk risiko.

Du kan se en gennemgang af batterier her, dog mest fokuseret på brug til
lygter: http://www.lygte-info.dk/info/battery.html

Site Timeline