Valg af batteri

Jeg laver engang imellem en såkaldt Bombom box,
sådan noget her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/bombom1.jpg
http://www.sandcastle.dk/artikler/bombom2.jpg

Den næste jeg vil lave er noget mindre og den vil jeg
gerne lave fuld transportabel, altså med både net
forsyning og batteridrift.
Jeg vil nok prøve at bruge en Class-D forstærker,
en billig Tripath eller sådan noget. Så den kommer
nok til at køre på 12 VDC så også tilslutning til bil
vil være en mulighed.

Men hvad batteriteknologi egner sig mest til sådan
et projekt, både set fra en teknologisk og økonomisk
vinkel. Jeg tænker på en gastæt blyakkumulator,
men ved ikke om det er løsningen.

Nogen input omkring emnet ?

Max

Re: Valg af batteri

Først batteriet.
Hvis du går efter høj energitæthed, så er det nok LithiumIon batterier.

Omkring forstærker, kender du så denne her:
41hz.com
Der finder du nogle ganske små og søde klasse-D forstærkere.

--
Uffe

Re: Valg af batteri
Hej Uffe

Ja, men det forekommer mig at være en dyr løsning.

Nej, lige den kendte jeg ikke.

Men jeg tænker på sådan nogle her f.eks.

http://www.ebay.de/itm/270909121610?_trksid=p5197.c0.m619

http://www.ebay.de/itm/260837712783?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

http://www.ebay.de/itm/2-X-25-Watt-6-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-TDA7492-/160807629988?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D1468373116970264799%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D3%26

Max

Re: Valg af batteri

Få fat i et eller to aflagte batterier fra en laptop og pluk cellerne ud
af dem til at eksperimentere med eller gå direkte til LiPo celler fra
modelflyveforretningen. Se på hvad det er for nogle celler der er brugt
i laptoppen da der er flere forskellige slags celler - LiIon, LiPo  og
LiFePO - inden du begynder at eksperimentere.

Den hyppigste grund til at de bliver kasseret er at de enkelte celler i
strengen kommer ud af ballance. Dvs at den celle der først er opladet
stopper ladningen og den der er først afladet stopper forbrugeren.

Det er sådan at LiIon celler ikke må overoplades - NiMh er langt mere
tolerante på det punkt. De må heller ikke aflades for dybt.

Et eksempel på en ballanceret lader:
http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id73%4

Der mangler dog noget i at den gradvist lukker ned for ladestrømmen
efterhånden som de enkelte celler er færdigopladet.

Hvis du ikke allerede har en 12v GEL-accu (Bly-batteri) men vælger at
bruge sådan et, så send lige en mail.

/Lars

Re: Valg af batteri
Hej Lars

Jeg kan se at en 12V/4Ah blyakkumulator koster 77 kr. så den
løsning prøver jeg lige at kikke nærmere på.

Re: Valg af batteri

Hvis vi kan stikke hovederne sammen vil jeg gerne overdrage dig en af de
7,2 Ah accuer fra alarmanlæg jeg har stående.

/Lars

Re: Valg af batteri
Hej Lars

Det er rigtigt pænt af dig, men lige præcis den type har jeg nogle
stående af, men de er lidt store til det næste projekt jeg har kikket
på, det er nemlig en box med 2 stk. 3" fuldtonehøjttalere og en
MP3 afspiller der også har FM radio.

Max

Re: Valg af batteri

Vender du tilbage med resultatet?

Jeg har sådan et åar her:
http://www.whitegadget.com/gadget-matters/45636-altec-lansing-bxr1220-pc-speaker.html
og sådan en (lidt ældre) her:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sansa_clip_plus_8gb_black.jpg

Til det brugte jeg et 7,2V batteri fra en boremaskine, og det virkede fint -
INDTIL jeg satte sansa clip'en på søgning, så 'brændte' FM delen af.

Jeg havde tænkt mig at spørge i en ny tråd hvad jeg gør for det ikke skal
ske igen, men nu lægger jeg den her.

Stig Johansen

Re: Valg af batteri
Hej Stig

Mon ikke Sansa'n skal bruge 5V, og derfor var de 7,2V for meget.
Så skal du til at sætte en spændingsregulator ind i boxen.

Max

Re: Valg af batteri

Jeg skulle nok have uddybet lidt.

De 7,2V er alene sat til højttalerne (med indbygget forstærker), og ikke
Sansa'en.

Mini Jack'et er så koblet til Sansa'en, som kører på eget batteri.

Det virkede fint med at spille radio og musikfiler, INDTIL jeg kom til at
sætte den på søgning.

Dermed aktiveres 'antenneindgangen' - eller hvad vi nu skal kalde det, og
gjorde at Sansa'ens radiodel blev død.

Jeg er ikke klar over om der er nogt spænding på indgangen til
Lanzsing'erne, men det må vel være det der er tilfældet.

Eller måske for lav indgangsimpedans?

Har desværre ikke noget multimeter/oscilloscop, så jeg kan ikke måle.

Skal selvfølgelig have købt mig en ny Sansa, men jeg kvier mig lidt med at
prøve mig frem ;-)

Stig Johansen

Site Timeline