Værdi af kondensatorer ????

Jeg har fået en kasse med en del meget små kondastororer.

De er sorteret i små rum, så de er lige til at går til, MEN ...

der er lidt svær at finde ud af hvilke værdier de enkelte har !

Dels er teksten meget, meget lille - OK, det klares med en lup !

Men jeg synes ikke altid det er lige  nemt at tyde de ting, som står på dem.

F.eks. "1M", ".01Z100V", "330" osv.

Findes der ikke en hjemmeside, hvor der er lidt info at få vedr. aflæsning
af sådanne kondensatorer.

Mvh
KSor

Re: Værdi af kondensatorer ????
RLC målebro!

Re: Værdi af kondensatorer ????

RLC målebro!

Findes den on-line ? ;-))

Mvh
KSor

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]

Ja selvfølgelig - med kildekode - vi er i informationsalderen ;-) :

Digital LC Meter Version 2:
http://sites.google.com/site/vk3bhr/home/index2-html

/Glenn

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]

Improved LC-meter (fra Sverige):
http://www.rfcandy.biz/communication/imp_lc.html
http://www.rfcandy.biz/communication/imp_lc.html#lc_kit

(LC-meter:)
http://hem.passagen.se/communication/lc.html

/Glenn

[...]

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ja, der kan måske blive et projekt engang, men det ejg tænkte på
var en "analog" metode med nogle billeder af diverse caps., med
anvisninger på, hvordan "teksterne" skulle tydes - ligesom vi fik
"i gamle dage" før nettets tid !

... men det er der åbenbart ikke - ærgerligt !

Mvh
KSor

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
Der er flere variationer:

SMD Ceramic Capacitor Coding:
http://www.marsport.org.uk/smd/chipcap.htm

Fundet via:

Welcome to the SMD Codebook!:
http://www.marsport.org.uk/smd /

/Glenn

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
Hej KS

Elektor har faktisk for ikke så længe siden haft et projekt med en
meget billigt software baseret C måler:

http://icom.hsr.ch/fileadmin/user_upload/icom.hsr.ch/publikationen/RLC_Meter_EN.pdf

Max

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
Hej Max

Som så ofte før kommer du med løsninGEN - det ser overkommeligt ud
og tiltaler mig pga. kombinationen HW og SW - fint projekt, som jeg vil
tage til mig !

Mvh
KSor
(svaret i toppen !)

"Max"  skrev i meddelelsen

[...]

En uvane, svar venligst i bunden.

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]

Hej KS

En uvane, svar venligst i bunden.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]

Fordi han har svaret efter en signaturadskiller. Det er Keld Sørensen
også for dum til at finde ud af.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
Hej KS

?? Ikke forstået - du har da tidligere bedt om at det er i toppen ???

Det har jeg bestemt ikke, jeg har bedt dig fjerne signaturadskilleren
inden du svare for at dit indlæg ikke forsvinder når jeg svare dig.

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
KS forklarede den 21-05-2012:

Dit problem er at du bruge Windows Live Mail, der ikke kan finde ud af
at sende i korrekt format i de nyere versioner.

De fleste news-programmer klipper signaturen væk og svaret kan så komme
lige efter spørgsmålet i logisk korrekt rækkefølge ;-)

Jan

Re: Værdi af kondensatorer ???? [ Ja ! ]
http://icom.hsr.ch/fileadmin/user_upload/icom.hsr.ch/publikationen/RLC_Meter_EN.pdf

I virkeligheden anvender de lydkortet som en
LF-vektor-netværksanalysator (LF-VNA) ved udvalgte frekvenser:
http://da.wikipedia.org/wiki/Netv%C3%A6rksanalysator

/Glenn

Re: Værdi af kondensatorer ????

".01Z100V" er sikkert 10nF 100V. Altså 0.01 uF. Og "330" kan være 33pF
aflæst som en modstand, altså 33 med 'ingen nuller' bagved. Det kan også
bare være 330pF. Hvis der er nogle tilsvarende der f.eks. står "331" på, så
skal de aflæses som modstande, to cifre og antal nuller.

"1M" ved jeg ikke lige... kunne måske bare være 1uF. Men de plejer at være
større fysisk.

--
Ulrik Smed
Aarhus

[...]

Hej.
Prøv om denne side kan hjælpe:
http://www.midtkom-forum.dk/phpBB/viewtopic.php?f42%&t65 %
Lars

Re: Værdi af kondensatorer ????
"Lars Graversen"  skrev i meddelelsen

Hej.
Prøv om denne side kan hjælpe:
http://www.midtkom-forum.dk/phpBB/viewtopic.php?f42%&t65 %
Lars

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ja, OK lidt i den retning, men den er dog ret begrænset.

men nu har jeg faktisk fået et link til et fint LC-meter, så
det bliver et projekt til vinter.

Mvh
KSor

Site Timeline