Vægt med RS232

Jeg kunne godt tænke mig at lave/købe en vægt: 0-10kg i 1-5g interval med
RS232 udlæsning...
Er klar over at der findes vægtindikatorer der kan klare sådan en opgave...
men jeg kunne forestille mig at disse koster en formue.

Kan man ikke ombygge en alm. køkken vægt?
Nogle idéer, links erfaringer?

mvh
Anders Lorentzen

Re: Vægt med RS232
opgave...

Det kan lade sig gøre i teorien hvis det er en elektronisk vægt, hvis du vil
have en opløsning på 1g skal du bruge en adc med en opløsning på 14bit og en
CPU + lidt af det løse.
Det er dog ikke noget man bare laver.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ca 1200 kr for en vægtindikator med de specifikationer (10kg/2g) + en
vejeunderpart.

At bygge den selv er et helvede, hvis den skal være præcis og holdbar.

Klaus (12 år i vægtbranchen)
det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Vægt med RS232

Hvad er en vejeunderpart? Hvad koster den?

ok, fandt selv dette link:
http://www.weight-measurement-scales.com/kitchen-scale.htm
Men hvis en vægtindikator er billigere... havde håbet på at det kunne gøres
lidt billigere :-/

øv..
Kan man købe en  digital-køkkenvægt og sende det output der sendes til
displayet videre over RS232, det havde jeg forestillet mig.
Jeg er ikke så meget inde i praktisk/analog elektronik, men jeg ved en del
om programmering, microprocessorer og sådan. (Er Elektro-ingeniør
studerende)

mvh
Anders

Re: =?iso-8859-1?Q?V=E6gt?= med RS232

Noget mekanik der omgiver en vejecelle.

Det kan man, men en køkkenvægt er hverken god eller præcis.

Prøv da !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Vægt med RS232

Den behøver ikke være super præcis, problemet med køkkenvægten er nok
nærmere at dens kapasitet normalt ikke er større end 5kg.

Det ender det nok også med, ellers er jeg køber til en brugt vægtindikator..

mvh
Anders Lorentzen

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Re: Vægt med RS232
Hej Anders,

Du kan jo "geare" den.

       objekt
      der skal
       vejes

   +-----------+ ("stang")
   |           |
   V           V (trykfødder)
 -----        ---
 Vægt      understøttelse

Hvis måleobjektet placeret midtvejs kan du veje op til 10 kg på vægten,
men opløsningen halveres desværre også.
Det kræver en god konstruktion hvis det skal veje præcist og vægten skal
kunne tarere vægtstangen helt ud af regnskabet.

Om ikke andet kunne det vel danne basis for nogle indledende
eksperimenter.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, takker :)

Hov, det var ikke meningen det skulle have været privat... har lige sendt
svaret til gruppen også..

mvh
Anders

Re: Vægt med RS232

opgave...
Eg byggde ei slik vekt.
Eg brukte ein 555 med eit RL ledd som tidsbase, og ei ferrit kjerne frå ein
gamal horisontaljustering frå ein gamal tv.

Vidare brukte eg ein microkontroller for å telja pulser frå 555. Rssultatet
viste eg på eit gamalt 4 siffers intelegent display frå HP.

Ved å bruka ein kontroller med UART (eller å bruka softUART) + ein MAX232
skulle prinsippet vera klart.

Softwaren var delvis klipp og lim, og delvis eige arbeid. Mi vekt hadde
nokre tilleggsfungsjoner som er irelevante i denne samanhebgen.

Bare starta geniatoren, teikna nokre skisser, gogla i nokre datablad og AN,
finn fram loddebolt og baufil. Du kjem til endes, meir eller mindre hurtig.

HM

Re: Vægt med RS232

Tak for input'et :)
Det lyder som er stort projekt for mig, jeg tror jeg tager udgangspunkt i en
køkkenvægt..

mvh
Anders

Site Timeline