Væddemål (MOSFET)

Jeg sidder lige og disskutere med en kammerat som har bildt sig selv ind at
hvis han kunne regulere strømmen han føder en MOSFET's gate med kunne han
afsætte mindre effekt fordi: (påstand):

Man afsætter kun effekt i stigetids øjeblikket og jo hurtigere stige tid jo
mere effekt afsættes der i gaten, kunne man så kontrollere (strømbegrænse)
strømmen til gaten så man lavede en kontrolleret opladning af gate
kondensatoren ville kan afsætte mindre effekt i fet'en.

Det syntes jeg lyder som noget rigtigt vås ... iom. jeg har forstået det
således at du kun afsætter effekt i selve stige tiden og jo hurtigere denne
laves jo mindre effekt afsætter man i flanken jo derfor får man et bedre
ydelse med en hurtig stige tid.

Er det mig der er påstålig og fatsvag eller er det min kammerat ?

/Madsen

Re: Væddemål (MOSFET)

Hvor meget strøm løber der i gate på en MOSFET ?

Den effekt man afsætter i stigetiden er den tide det tager den for at gå
fra off til on.

Re: Væddemål (MOSFET)

Det kan vel blive til en del ved høje frekvenser....specielt hvis man ønsker
korte stige og falde tider, så skal der hives noget energi ind og ud af
gaten.. ikke sagt der løber en dc strøm...

Kasper

Re: Væddemål (MOSFET)

Men den strøm afsætter jo alligevel ikke effekt, da den går i en kapacitiv
belastning, nemlig FET'ens gate-kapacitet (som iøvrigt kan være ganske stor
for kraftige FET'er).

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Væddemål (MOSFET)

-til tider temmelig meget. Jeg har nogle 300Amp MOSFET'er, som har en meget
stor gatekapacitet (læs: gateladning). Målt med en HF strømprobe ligger jeg
omkring 4.5Amp i den korte tid jeg er om at skifte fra +18 til -8V på gaten.
Til gengæld har jeg on/off tider på ca 70ns for en drainstrøm på 80Amp.

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)

Og den effektafsættelse er meget minimal i forhold til effektafsættelsen
i D-S mens den er på vej "on".

Re: Væddemål (MOSFET)

meget
jeg
gaten.

Tjah.. Jeg futter vel en lille watt af i min gatedriver på grund af den
frekvens jeg skifter ved. Gatekapaciteten ligger lidt over 10nF.

Min store afbrænding kommer fra on modstanden i FET'en. Med 80Amp og en
on-modstand på 5mOhm, sætter jeg ca 20watt (med det pulsbreddeforhold jeg
har) pr transistor. Yderligere ca 15watt kommer fra skiftet, og er
frekvensbestemt.

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)

Men begrænsede du strømmen til gaten, ville stigetiden blive længere,
noget omkring oplandning af gatekapaciteten..

Re: Væddemål (MOSFET)

Den eneste begrænsning sker ved høje frekvenser, idet det er normalt at have
en ferritperle i gaten. Ellers har man en svingningskreds, der består at
gatekapaciteten og de induktanser, der er i transistoren og printet. Det kan
godt give en del svingninger omkring 18MHz, i mit tilfælde. Hurtigt og
effektivt gatedrive er ikke let...

Det generelle svar til Lasse må være, at for at sikre et hurtigt skift, og
dermed små skiftetab, begrænser man IKKE gatestrømmen.

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)

Føj, så vil jeg hellere brænde SKiiP moduler af......
http://www.semikron.com/skcweb/e/products/skiip.html

Jep, han har ret, kammeraten vrøvler !

Re: Væddemål (MOSFET)
Tak for de fyldstgørerende svar...

forhåbentlig kommer han snart til fornuft og indser at jeg skal have en
kasse humle for det :D

/lasse

Re: Væddemål (MOSFET)
meget
jeg
gaten.

Kommer helt an på applikationen. Højspændings flybackforsyninger med lav
effekt er effekten pga gaten tit i størrelsesordenen med DS effekttabet

Cheers

Klaus

Re: Væddemål (MOSFET)
On Sun, 26 Sep 2004 21:55:18 +0200, "Bo Bjerre"

Hm. Type?

Jeg bruger nogle STY34 for øjeblikket de er kun 34A/500V. Jeg drømmer
om nogle 100A/700V, men jeg har ikke fundet andet en IGBT der duer
her.

.
--
[* -dk.admin]
=-50 From {\bJesper G. Poulsen\b} #En støjsender, et brokhoved.

Re: Væddemål (MOSFET)

Jeg har en anden konstruktion, hvor jeg bruger nogle
IXFN70N60Q2 fra IXYS. APT laver noge, der ligener dem.
Det er 70Amp, som jeg parallelkobler to af, og det virker fint. Noget af
problemet er at transistorernes indre forbindelser ikke tåler de store
strømme. Parallelkobling nedsætter også kredsløbets on-modstand.

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)

at
jo
denne

Du har ret, hvis jeg forstår spm. korrekt. Det er strømmen OG spændingen som
giver effektafsættelse. Dvs . mens transistoren befinder sig i det "analoge"
område hvor den ikke er enten helt ON eller helt OFF.
Jo hurtigere stigtid, jo kortere tid er transistoren i den tilstand som
afsætter stor effekt i
den.

Gatestrømmen giver sælf. en smule effek varmeafsættelse i sig selv, men i
forhold til den effekt som transistoren ellers switcher, er den irrelevant.

mvh
JBH

Re: Væddemål (MOSFET)

som
"analoge"

Må jeg komme med tilråb: Det er strøm GANGE spænding, der giver
effektafsætningen.

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)

Ja, ham med Ohm´s lov  har ikke levet forgæves ;-)

(Kunne også have sagt det er strømmen ELLER spændingen som ikke afsætter
effekt ;-)

mvh
JBH

Re: Væddemål (MOSFET)

-jeg ku' bare ikke lade være med at skrive det...

Bo //

Re: Væddemål (MOSFET)
On Sun, 26 Sep 2004 21:00:45 +0200, "Lasse Madsen"

Det er noget optimalt vås.
Se hvordan man driver en FET, søg på SI9910

Mnjah. Det gælder om at få kylet noget ladning i gaten i en fart, især
hvis drain håndterer store strømme. 100-500A som jeg arbejder med p.t.
- så er evt. tab i laddefasen lidt ligegyldige. Udover det er det
"sluk" tiden der er mest spændende når man har 200A gående D_S ;-)

Din kammerat har misforstået noget, du mangler nok også lidt.
--
[* -dk.admin]
=-50 From {\bJesper G. Poulsen\b} #En støjsender, et brokhoved.

Re: Væddemål (MOSFET)
Min kammerat begrunder hans svar med følgende citat fra Fætter BR Audio

Stigetiderne skal helst minimeres for at holde effekttabet nede ved hårde
belastninger, men må gerne sløves lidt ned når der ikke spilles så højt, for
så bliver tomgangstabet nemlig lavere. Derfor har vi (LC Audio) udviklet
PulseField teknologien, hvor stigetiderne kontrolleres præcist i takt med
signal amplituden, for at skabe den højeste effektivitet, med lavest mulig
støjudstråling fra udgangstrinet

I mine ører lyder det som fis fra en horn lygte og salgs gas som man kender
det ... nogen kommentarer ?

/Lasse

Site Timeline