Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Hej,

Nu har jeg nogle gange set sådan nogle Vacuum Capacitors omtalt. Men
hvad bruger man lige sådan en fætter til?

Mvh
    Jan

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej Jan

Høje spændinger.

Mvh Max

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hehe. Selvfølgelig! Derfor tit set i forbindelse med rør HF trin! Tak
for svaret!

Mvh
    Jan

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Man bruger dem netop i sendere og PA-trin fordi de på lille plads kan
håndtere meget store spændinger og en respektabel kapacitet.

I store PA-trin er der ikke blot flere kilovolt på anoden af
udgangsrøret men på grund af svinghjulseffekten i afstemningsledet i
senderudgangen opstår der nemt spændinger der kan være mere end det
dobbelte af anodespændingen. Og da vaccum-kondensatorer mageligt tåler 6
- 8  kilovolt (alt efter type self.) bruges de ofte frem for store
"æggedeler" kondensatorer med flere mm. imellem pladerne.

/Lars

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej Lars

Nu ved jeg ikke om det lige er det du mener, men drejekondensatore
findes jo også i vacum udgaver, jeg mangler forøvrigt en til at lege
med noget magnetic loop system.

Mvh Max

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Sorry, jeg tænkte for meget i radioamatørbaner underforstået og glemte
at anføre at de netop bruges som *variable* kondensatorer i f.eks
senderes antennetilpasningsled ved høje effekter fordi de er noget mere
håndterlige endluftisolerede variable kondensatorer.

/Lars

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Hej igen Max,

Jeg kommer nok også til at lege med at bygge sådan en antenne når min
bedre halvdel flytter ind i løbet af sommeren. Hun elsker at lege med
PSK31 på 20m. Jeg så forresten en loop bygget specielt til 14,071 MHz
forrige gang jeg var i EDR-Århus afdelingen. En firkant i 3/4" kobberrør
med en kantlængde på ca 120 cm monteret på et trækors. Kondensatoren var
lavet med en halv meter RG213 der var klippet af så loopen havde den
rigtige resonans. Der var iøvrigt en snøvs på få centimeter af
midterlederen med isolering hvor skærmen var klippet af i hver ende for
at forebygge overslag.

Der er en tysker der sælger variable Vaccum-kondensatorer på
www.brugtgrej.dk. Se under sælges og passive komponenter.

/Lars

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej Lars Peter

Du kan se min test model her, den er 63 cm. i diameter og kan køre
fra 40 til 10 meter. Med 15W PSK31 stående her i kontoret, ja der
dækker den hele europa og noget af afrika og asien.

Ok, ja jeg skal jo bruge en tæt model til at sætte en motor på
så jeg kan få min loop op på masten.

Mvh Max

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej

Detr gamle fjols glemte jo linken :)

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Mag.jpg

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Hej Lars - long time no hear

Var det ikke vacuumrelæer, der blev spurgt om? Bortset fra det, er vacuum'et
jo af samme årsag: Lille komponent i  forhold til høje spændinger/effekter.
Karsten H. Jensen

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej Karsten

Kniber det med at læse emnelinien ?

Mvh Max

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Så var derfor, der ingen leverpostej var på maden i dag - det sidder nok på
brillerne - og så kunne jeg så heller ikke se at finde leverpostejen.:-)

Du er nu også så venlig Max.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?
Hej Karsten

Ja, jeg er typen der når folk rækker mig hånden, ja så
sparker jeg lige deres knæskaller af :)

Mvh Max

Re: Vacuum Capacitors... Hvad bruges de lige til?

Jeg trækker lige sokker op over, og de lange underhylere ned over.:-)
Karsten H. Jensen