Vactrols

I audiometer konstruktioner anvender man vactrols (har de et dansk navn?)
altså fotokoblere med en lysdiode og en fotomodstand: LDR. Disse anvendes
mellem attenuatoren og udgangsforstærkeren angiveligt for at undgå
pludselige ændringer i signalstyrken. Her var så min idé at anvende en FET i
dens ohmske område istedet. Der vil så opstår det problem at FETén er meget
uliniær i dette område og at der er stor spredning fra FET til FET. Man
kunne så anvende linearisering med en parallelkoblet modstand. Har nogen
anvendt dette princip i kommercielle applikationer (audiometre) eller er
metoden for besværlig pga. behov for kalibrering og udvælgelse af FETs ???

Re: Vactrols
Hej Jan

Hvorfor ikke bare bruge en Vactrol ?

Mvh Max

Re: Vactrols
 Gider du lige forklare mig hvad et audiometer er for en størrelse?

  Flemming

meget

Re: Vactrols

Her er et og andet

http://www.control.auc.dk/~ppm/D5/Projektforslag/Audiometer.html

Ps
hvis du skriver neden under spørgsmålet
sådan som jeg lige har gjort så bliver det meget nemmere
at læse en tråd
og hvis du ligger søvnløs en nat så er der
3000-4000 indlæg i dk.admin.netikette der handler
om netop det emne :)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Google er din ven :-)

På www.google.dk står der, hvis man søger på "define: audiometer", at det er
et instrument/apparat til at måle høre-sensitivitet ved forskellige
frekvenser.

Mvh
Jesper

Re: Vactrols
er
tja idag er begrebet så meget bredt... Synoptik (optiker kæde) er gået ind i
høreapparat branchen og tilbyder folk en test der ikke anvender de toner
ørelægen normalt anvender men derimod musik og snak istedet . Apparatet
kalibrerer sig selv som indledning vha. whitenoise der sendes ind i øret og
en mikrofon opfanger derefter hvad signalstørrelsen i øret. Testen kan vel
med lidt god vilje kaldes Speech Audiometri og har som sådan intet med de
tests at gøre en ørelæge ville foretage som indledning hvilket istedet er
tone audiometri: 11 frekvenser fra 125 Hz til 8 kHz (sinus) sendes ind i
øret og man beder patienten trykke på en knap når han / hun kan høre tonen
(høretærsklen).

Jeg har dog fået svar på mit spørgsmål ved at kigge på diagrammer over
tilgængelige audiometre på markedet og der konstateret at Vactrols er
nemmeste løsning idet FET løsningen nemt bliver dyrere hvis man kræver
frekvens linearitet , en FET har trods alt for stor spredning mellem de
enkelte komponenter i en serie når vi taler dens ohmske område.

Re: Vactrols

Det er et instrument, der bruges til at lave høreprøvelser med.