UV-rør og spoler

Hej alle

Jeg har lige købt mig en ansigtssol - ja, klart til det formal at lave
print med jo!

Men så ville jeg også have fat i noget scanner-glas og evt. bruge boksen
fra scanneren til at have hele molevitten i. Well, jeg synes det lyder
fornuftigt i hvert fald.

Men nu er det så, at den her ansigtssol er udstyret med fire UV-rør, to
spoler og 4 glimtændere, hvilket vel er meget naturligt. Og så self. en
timer.

Well, for at kunne montere det i en scanner skal spolerne jo sættes over
i scanneren, men det er åbenbart ikke helt så simpelt, for de skide
ledninger er minimale i længde og sidder myrdet fast i et "engangsstik"
på spolerne. Så nu er det lige jeg vil høre hvor og hvorledes jeg finder
den billigste løsning til nogle nye spoler, sokler til glimtændere og
sokler til rørene (15W UV)?

Spolerne er af mærket VOSSLOH SCHWABE L 30.347!

Kan jeg evt. erstatte de to spoler med en så jeg bare tænder fire rør
med en spole eller er det ikke muligt?

Mvh / Preben Holm

Re: UV-rør og spoler
¨
Hey

Jeg gik selv og rodede med din ide med en scanner... men jeg er ikke sikker,
men tror at glasset deri spærrer en del for uv strålerne... vel ligesom alm.
glas.

derfor stoppede jeg.... men undersøg det med nogle der ved noget om det...

Kasper

Re: UV-rør og spoler

Det er så lidt så det har ingen betydning....

Hvis nogen er interesseret har jeg en stor (45x70cm) belysningskasse med 5
rør til salg.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: UV-rør og spoler
Hej igen

 > Hvis nogen er interesseret har jeg en stor (45x70cm) belysningskasse
med 5
 > rør til salg.

Well, det skulle jeg jo have vidst lidt før!!

Btw. jeg har ladet mig fortælle at scanner-glasset ikke skulle sluge
UV-lyset som almindeligt glas gør, men tør dog ikke udtale mig specifikt
om det... Tror faktisk også jeg læste noget a'la det her i gruppen!

Mvh / Preben

Re: UV-rør og spoler

Fandt info her:

http://katalog.vossloh-schwabe.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prmenbr12%51&prrfnbr92%160&smlwlfsmlkz=1&LANG=GB&cgrfnbr14%581

Push-in/IDC terminal - hvad vil det sige? Det sidder sq makket godt
sammen, så jeg vil da ikke rive det istykker! Anybody - fortæl mig
hvordan jeg skal fikse den der, eller er det noget "engangspjat"?

Mvh / Preben

Re: UV-rør og spoler

En måde jeg har brugt en del, går ud på at skrotte ledningerne, altså klippe
dem over, for derefter at rotere dem ud af fatningen/terminalen. Med lidt
forsigtighed lykkes det som regel. Nogle spoler har vinkelret på hvor
ledningen er sat i, en slids hvori en skruetrækker kan trykkes ned, og
ledningen derved udløses. Første metode betyder at Du må finde ny ledning
til erstatning, (0,75 kvadrat PVL ledning), eller slagt et udrangeret
lysstofrørs armatur.

mvh
Orla

Re: UV-rør og spoler

Ok, jeg må hellere være lidt mere forsigtig med den anden, for den
første gik i hvert fald gal!

Så nu skal jeg have fat på en ny spole i hvert fald... lidt noget skidt!

Er der ingen steder man kan købe spoler, hvor det er til at
montere/afmontere ledningerne igen?

Hvad er PVL-ledning?

Mvh / Preben Holm

Re: UV-rør og spoler

Åhh, sikke noget p..  Nu kan jeg kun udtale mig om dem jeg selv har set,
kunne det tænkes at ledningerne er indstøbte i dine spoler ??

Kan næppe svare sig  :-(  Find ud af hvor mange watt spolen er beregnet til
at trække, alternativt se på rørene, (hvis der er to rør i serie er det den
samlede effekt du skal regne med). Med disse data går Du i et byggemarked og
køber et køkkenarmatur med samme effekt, og kanibaliserer det.

NKT's betegnelse for enkeltkoret ledning, altså en stiv ledning i
isoleringen.

mvh
Orla

Re: UV-rør og spoler
Hey igen

Så er det vel næsten billigere at købe en ekstra ansigtssol? For den
koster 199 kr. og til den pris er det vel næppe muligt at finde et
armatur og "kannibalisere" - desuden får jeg jo så 4 ekstra UV-rør oven
i hatten!!!

Btw. jeg får brug for nogle sokler til mine UV-rør, hvor kan man få
nogle ordentlige af den slags henne?

Mvh / Preben Holm

Re: UV-rør og spoler

Klip ledninger over på midten.
Tag noget nyt ledning og noget krympeflex.
Indsæt et passende forlængerstykke.

Site Timeline