UV lamper til printfremstilling

Hejsa

Jeg skal så småt igang med at lave lidt print, og har tænkt mig at prøve med
fotoprint, men kan det virkelig passe man skal ud og give ca 500kr for en UV
pære ?

Hvad bruger i selv, og hvad har i erfaring med ?

Jeg syntes ikke jeg vil ud og ofre 500kr her til at starte med, jeg skal jo
lige se om det er noget jeg gider blive ved med :)

Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling

Næeh, køb en billig 4-rørs ansigtssol, de koster omkring 200-250 kr. og er
med en fin lille timer, der kan bruges som.. tadaaahhh. timer ;o)

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060310191054@smart-tech.dk
Re: UV lamper til printfremstilling

Den kan findes på diverse loppemarkeder til 30-50 kr. måske mindre fra
folk der aldrig får dem brugt.
Bag efter er det værd at tage en tur til glarmesteren og lige få skåret
et stykke glas og lægge over, så har man noget at lægge printene på.
koster en 20-25 kr. Skal det være rigtigt avanceret dobler man op, og
såpå har man et apparat der kan lave dobbeltsiddet i et snuptag.

- Lars

Re: UV lamper til printfremstilling

Brinck har en 4W UV rør til 39kr.

Hilsen Mikkel

Re: UV lamper til printfremstilling

Ok, jeg troede man skulle op i mange flere watt ?

Mvh
Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling

Det afhænger af hvor stort dit print er. Jo stører print des stører afstand
til lampen og dermed lang belysningstid. Jeg bruger selv en 25w UV
sparerpærer. En såkaldt blackligth lampe, nogle steder kan man læse at en
sådan lampe ikke kan bruges, men jeg har aldrig haft problemer med den.
Lampen fås for 100 kr. hos Thansen.  Men mange ting kan bruges, en
ansigtssol med UV-rør. Eller en såkaldt højfjeldsol, der stadig kan findes
på et loppemarked. Jeg har selv i en del år brugt en 250w halogenlampe fra
en gammel overheadprojektor. Mange standard lysstofrør findes i UV udgaver,
det er også en mulighed. Noget man ikke skal bruge er gamle slettelamper
til EPROM's. Strålingen fra dem er ikke til at spøge med. Hvis du søger på
nettet kan du finde adskillige andre fantasifulde forslag på lyskilder.

Ove

Re: UV lamper til printfremstilling

Hvorfor dog ?

Når du nu kan gøre det med en laserprinter
http://www.sandcastle.dk/Artikler/Printfremstilling.pdf

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: UV lamper til printfremstilling

Er der nogen der ved hvor man kan købe EPSON Photo Quality Glossy Paper
type: SO41126, som anbefales i dokumentet? Gerne på nettet.

Hilsen Mikkel

Re: UV lamper til printfremstilling
Hej Mikkel

Jeg har for nylig eksperimenteret med en alternativ type der faktisk ser
ud til at virke. Det drejer sig om Verbatim Glossy Photo Paper 150 g.
Kan købes hos Harald Nyborg til 100 kr. for 100 ark, varenummer 7101

Det skal ligge lidt længere i vandet inden papiret kan pilles og nulles
af, men så vidt jeg kunne se da jeg prøvede bliver resultatet det samme
som med det noget dyre Epson papir.

Mvh Max

Re: UV lamper til printfremstilling

Wow, det må prøves!

Hilsen Mikkel

Re: UV lamper til printfremstilling
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Og det fungerer bare :)

Fantastisk!

Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling
Hej Jacob

 > Og det fungerer bare :)

Undskyld jeg spørger, men har du prøvet metoden med
alternativ papir ?

Mvh Max

Re: UV lamper til printfremstilling

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Nej, skulle det også virke ?

Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Jeg har prøvet med Verbatim, og det virker syntes jeg, jeg skal dog lige
teste lidt med varmen på strygejernet.

Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling
Hej Jacob

Ok, det lyder rigtigt godt, jeg har længe været ked af at jeg kun kendte
Epson papiret, det er jo både dyrt og for de fleste besværligt at skaffe,
så jeg har ledt meget efter alternativer og hvis den Verbatim kan bruges,
som det jo ser ud til, ja så er det jo en rigtig lækker løsning da det papir
både er billig og let tilgængelig. Så jeg tror jeg vil lave en tilføjelse
til
artiklen hvor jeg skriver lidt om Verbatim papiret.

Mvh Max

Re: UV lamper til printfremstilling

Jeg tror jeg har et problem med at mit strygejern ikke bliver varmt nok, jeg
har lidt bøvl med at få det til at sidde fast ude i kanterne af mit print,
men inde på midten er det helt fint.

Mvh
Jacob

Re: UV lamper til printfremstilling

Er der ikke en lige så nem måde for en blækprinter???

--
Per

Re: UV lamper til printfremstilling

Nej

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: UV lamper til printfremstilling

Jeg bruker en Osram Nitraphot 250w, det er en glødelampe, fåes hos
fotofirmaer og elektronikkbutikker med litt utvalg, prisen er rundt 50 kr.

Site Timeline