UV eeprom sletter

Hej gutter

Overvejer at bruge lampen fra en UV EPROM sletter til at hærde limen man
bruger til at fikse stenslag med (optisk lim som hærder ved UV lys).

Men er den kraftig nok sådan en lampe? Det er et 6W rør med en del år på
bagen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: UV eeprom sletter
On Sat, 29 Jan 2011 09:56:48 +0100, Kim Voss Schrader

Hvor mange stenslag skal du fikse, eller er det et helt andent formål
med limen ?

UV lyset fra disse lamper falder med alderen, så hvis du skal noget er
første step nok at købe en ny lampe, vel at mærke en hvor du kan få et
datablad der fortæller noget om forventet UV styrken og forventet
levetid.
Du kan jo ikke med det blotte øje selv se mængden af UV lys.

Vær også opmærksom på at der er flere "varianter" af UV lys, så kik på
din lims datablad og se hvilken type UV lys den fordre for at hærde.

/Hans

Re: UV eeprom sletter
Den 29.01.2011 09:56, skreiv Kim Voss Schrader:

Den første betenkeligheten er at lyset er farlig for øynene.

sterk eller svak? Det er relativt i forhold til flaten som skall varmes
(?) opp.

HM

Re: UV eeprom sletter

UV lys bruges IKKE til at varme noget op med. Men en del moderne
plastmasser hærder ved belysning. Bl.a. det tandlægeren bruger.

Bo //

Re: UV eeprom sletter

 UV lys bruges IKKE til at varme noget op med. Men en del moderne

Ganske rigtigt, og i dag er mange af de lamper lavet med LED.

Mvh. Uffe Ravn

Re: UV eeprom sletter
Hej Bo Bjerre

UV hærdene lakker har også været brugt i mange, mange år,
ligeledes er rigtig meget optik, så noget som acromater og den
slags, limet sammen med UV hærdende lim, noget som man
også har brugt i mange år. Rigtig smart da man kan kollimere
et helt optik system og så tænde UV lyset og det er færdigt.

Max

Re: UV eeprom sletter
Hej Kim

Jeg aner det ikke, men jeg byggede for nylig et UV lysbord til print.

Måske kan sådan noget anvendes, men du skal være opmærksom på
at din lim nok hærder ved 365 nm og det er ikke en almindelig bølge-
længde for de UV leds jeg lige har set. Ligeledes syntes jeg at kunne
huske noget om at der skal være et vidst indhold af bølger omkring
250 nm. Men find et datablad for din lim, der opgives der en værdi
for hvor mange mW pr. cm2 der svare til hvilken tid der går med
hærdningen. Så er problemet bare at omregne det lys man har til
den værdi.

Max

Re: UV eeprom sletter

Jeg har en spritny 3W emitter fra Luxeon, en "Dental" udgave, den har
den bølgelængde tandlægen bruger.

Den kan du få u/b. hvis jeg kan låne dine BGA stencils :-)

Den er heller ikke farlig for øjnene.

// Per.

Re: UV eeprom sletter
Hej Per

Cool. Du må låne hele l..... incl. bga-kugler og ramme :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline