Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Heps,

jeg fik som beskrevet tidligere bakset en IR modtager sammen - testet
med en gammel AT strømforsyning og tildels med en hjemmebygget
switchmode. Det virkede jo fint :-)

Men ak, nu hvor jeg har flyttet IR modtageren hen på den maskine som
skal sniffe IR trafikken, ja, så blinker modtager dioden helt vildt og
det lykkedes ikke at sende IR signalet videre :-/

Jeg indskød min hjemmebyggede switchmode forsyning imellem IR modtageren
og ATX strømforsyningen - og det virkede igen. Men jeg ville gerne undgå
denne ekstra klump elektronik :-)

Kan jeg smide en 1000uF elektrolyt på? Ala:

                 o------------------o-----------------o
                 +5v                |               +5v
                                    | +
                Fra ATX PSU        ###        IR modtager
                                   ---

                 0v                 |                0v
                 o------------------o-----------------o

Med kondensatoren siddende så tæt på IR modtageren som muligt.

Mit håb er at det vil jævne strømmen lidt ud :-)

mvh
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)
Måske lidt off topic, men hvad bruger du IR modtageren til?
--
Calle

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Initielt som repeater fra soveværelse ind til videoen i stuen - men på
sig skal signalet samples via parallelporten (jeg har kodet min sampler,
skal bare have den til at genkende signalerne) for derefter at kunne
styre pc'en (navigere mus rundt m.m.)

--
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Så sæt en 10 ohms modstand på i serie med plus og reducer størrelsen på
lytten til det halve (formoder at din ir modtager bruger mindre end
10mA).

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Uhm bum bum.. en SFH5110, ICM7555 og en LD271 .. jeg tror der bliver
brugt lidt mere end 10mA ;-)

Men! spørgsmålet gik nu også bare på og det ville afhjælpe mit problem :-)

--
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Måske

Måske, det kommer an på, hvad der er galt.

Men en seriemodstand hjælper betydeligt på din støjreduktion. Prøv at
klask 10 ohm i serie med forsyningen samt sæt lytten over (efter
modstanden), så skal du se løjer.

Kalus
Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Det er jo et forsøg værd :)

.. og det vil jeg gøre når jeg kommer hjem :)

--
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

WOHOO! Hail to the king baby! :-)

Efter jeg fandt ud af at jeg ved uheld havde sat en 10k Ohm modstand på
og fik byttet den til 10 Ohm virkede det :-)

Jeg havde heldigvis en 470uF lyt liggende :-)

Takker, hermed fik jeg befriet min lille switchmode forsyning :)

--
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Tak

Hr. Mikkelsens gamle elektroniklærdom er åbenbart ikke sååå langt væk.

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Det er jo fint, for min er long gone :)

--
-jens

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)

Du skal under alle omstændigheder have en load modstand på. AT/ATX
forsyninger kræver mindst load på 5V udgangen på 1A. Ellers bliver de
ustabile

Re: Ustabil spændingsforsyning (ATX)
  > Du skal under alle omstændigheder have en load modstand på. AT/ATX

Se, det var så en god information at have - det kunne også forklare
hvorfor mit LCD display er lidt ustabilt i lysintensitet ;-)

--
-jens

Site Timeline