USB til DB25 parallel

Jeg har skaffet mig en brugt laser printer og vil gerne bruge min
bærbare til at printe fra. Problemet er at min bærbare ikke har en
parallel port. Det for vil jeg gerne købe en USB til DB25 parallel
konverter. Det kan man godt men de koster nogle hundrede kroner, hvor i
mod en USB til Centronics koster omkring 150 kr.
Spørgsmålet er nu om jeg ikke bare kan lodde et DB25 stik på?
Praktisk skal jeg nok finde ud af at lodde det, men vil det virke?

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel

Hvorfor ikke bare sætte et printerkabel i mellem ?

Re: USB til DB25 parallel
On Thu, 30 Nov 2006 22:01:23 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Fordi det ikke umiddelbart hænger sammen,
da der er Centronics han stik på både kabel & konverter.

Det kan lade sig gøre med en adapter 36 hun / 36 hun,
alternativt en adapter 25 han / 36 hun,
men de kan være svære at opdrive.

--
Kim

Re: USB til DB25 parallel

Nu er der ikke centronics på konverter.....

En "normal" USB til parallel har 25 pol DB stik på, da det så svarer til
porten på en PC. Printeren har så Centronics (som de fleste
parallelportsprintere har) og man fobinder dem med et normalt
printerkabel.

Det Mikkel søger er en USB port man kan montere direkte på printeren og
så have et USB kabel imellem....

Re: USB til DB25 parallel
On Fri, 01 Dec 2006 15:20:54 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er der bl.a. i dette tilfælde.

Mikkel skriver :
"Det kan man godt men de koster nogle hundrede kroner,
hvor i mod en USB til Centronics koster omkring 150 kr."

Forkert.
De forekommer oftest med 36 polet han centronics.

Ja, det er en mulighed, men det gør det ikke billigere
og der skal anvendes et kabel mere ( med mindre at konverteren
er med et USB han stik til direkte montering på en PC eller hub ).

Det har du formentligt misforstået, siden at han ønsker en
USB / par. konverter med et 25 polet stik.

--
Kim

Re: USB til DB25 parallel

DOH ! (Homer Simpson style)

Du har da ret, efter nærmere gennemlæsning af første indlæg kan jeg se
at jeg tager fejl.....

Men kan han så ikke sætte convereten direkte i printeren ?

Re: USB til DB25 parallel - uddybning
Hej Allesammen

Jeg tror jeg skulder en uddybning.
Printer har en HP mini centoronics stik og en DB25 i den anden ende af
kablet. Derfor vil jeg gerne have en USB til parallel DB25.
Jeg har nu købt en USB til alm centronics, og et DB25 stik til lodning.
Jeg skrive igen når jeg har loddet.

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel - uddybning

Ok.

Du kan evt. slippe for lodningen
ved at købe en adapter C 36 hun / C 36 han mini.

--
Kim

Re: USB til DB25 parallel

Hej,
Jeg ville nok bare bruge de ~100 kr ekstra, der skal til og så købe en USB
til DB25 konverter, men det kommer selvfølgelig ikke spørgsmålet ved.

Som du kan se af
http://www.beyondlogic.org/spp/parallel.htm#3
vil det rent elektrisk godt kunne virke.
Spørgsmålet er så, om det vil virke med den driver, der følger med til USB
til Centronics konverteren. Jeg vil tro, at din printer skal være Centronics
kompatibel (hvilket den sikkert også er), for at det kan komme til at virke.
Så det ville jeg nok undersøge først.

Mvh. Kim

Re: USB til DB25 parallel

Ellers:
http://www.cncdudez.com/usb-par.html

Re: USB til DB25 parallel

Er beregnet til styring af en CNC-maskine. Jeg tvivler på at Windows vil
registrere den som en printer-port ;o)

Re: USB til DB25 parallel

Ja, det vil virke. Det er kun stikkene, der er forskellige på de to typer.
Spørgsmålet er kun om det kan betale sig at rode med, men der er jo op til
dig :o)

Re: USB til DB25 parallel

Svaret på overstående er: Det kan man godt, og det virker rigtigt godt.
Det er måske ikke så kønt med alle de ledninger, men heller det end at
betale 200 kr for et andet stik, det er rent røveri.

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel

Det var da godt, at det virkede. Når du installerer din USB til Centronics
konverter, kommer der så en en ekstra standard parallel port/LPTx i "device
manager" (forudsat at du bruger Windows)?
Det jeg spekulerer på er, om Centronics protokollen er implementeret i USB
til Centronics konverter hardwaren. Ifølge beyondlogic.org er Centronics
protokollen normalt kun implementeret i softwaren.

Med andre ord - får man en ekstra parallel port, der tilbyder de samme
muligheder som en almindelig onboard parallel port?

Mvh. Kim

Re: USB til DB25 parallel

Nej der gør der ikke. Der kommen en USB-Parallel Bridge under USB
controllere.

Ja, det er den. Der sidder en halv stor controller i stikket. På
konverterens hjemmeside går de meget ud af IEEE1284 som er forklaret her
http://ckp.made-it.com/ieee1284.html

Nej men får ikke en lpr port man kan bruge direkte. Om den kan bruges
som en alm parallel ved jeg ikke, men det vil kræve at software er
kompatible.

Konverteren
http://www.prolific.com.tw/eng/Products.asp?ID=6

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel

Da USB til Centronics konverteren opfylder IEEE 1284 standarden, vil den
kunne bruges som en almindelig parallel port på lige fod med onboard porten
(så vidt jeg ved).

Mvh. Kim

Re: USB til DB25 parallel
Kim Therkelsen skrev:
  > Da USB til Centronics konverteren opfylder IEEE 1284 standarden, vil
den

Nej. Jeg mener ikke at man kan bruge den på lige fod, da den ikke bliver
mounted som en lpr port. Hvis det program understøtter usb til parallel,
vil det virke. At den har samme funktioner kan vi god blive enig om.

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel

Ok, der kommer altså ikke en virtuel parallel port ud af det med en adresse,
man bare kan tilgå på samme måde som adressen for en almindelig parallel
port. Jeg er bare så vant til, at det virker sådan med en USB til seriel
konverter.

Skal der så en speciel driver til for at Windows genkender din printer (din
printer har et db25 interface og ikke et USB interface)? Den nye port skal i
hvert fald associeres med printeren, så Windows spooleren kan finde ud af,
hvor den skal sende tingene hen.

Mvh. Kim

Re: USB til DB25 parallel

Hej igen

Når jeg sætter printeren i en af mine andre pcer finder selv printeren
og installere den rigtigt driver. Det samme sker nå den er sat til genne
usb konverteren.

Porten printeren kommunikere gennem hedder USB001 : Virtuel printer port
for USB

Mikkel

Re: USB til DB25 parallel

Ok. Det med den virtuelle printer port er smart. Man skulle måske læse lidt
mere om hvordan Windows inde bagved håndterer disse ting :-) Det skulle
selvfølgelig være en virtuel parallel port (ikke printer port) for at den
kunne bruges på lige fod med en almindelig parallel port. Tak fordi du gad
beskrive, hvordan din løsning virker i praksis.

Mvh. Kim

Site Timeline