USB

Er der nogle der ved om USB er galvanisk adskilt fra lysnettet til enhver
tid ved det tilkoblede udstyr ?
Årsagen til at jeg spørger er at mit digital kamera angiveligt er blevet
brændt af fordi der har været en vekselspænding på chassis / stel af min
PC(selv synes jeg det lyder vanvittigt!!! - men serviceværkstedet insisterer
efter at have målt på både PC og kamera)

Re: USB

USB giver ikke galvanisk adskillelse.

Leo Havmøller.

Re: USB
Well checkede specifikationerne for USB og må erkende at der ikke er
adskillelse.... så mit batteridrevne cam kan være "slået ihjel" af min
PC..... troede dog man som minimum diode sikrede indgange på USB
udstyr...men nej ikke i mit cam..... så min garanti er gået fløjten :(

Re: USB

Var det på batteri da du tilsluttede det ?

Re: USB

Ja det var på batteri og det bliver ikke strømforsynet via USB....

Re: USB

Så må/kan/skal det ikka tage skade af at blive sluttet til med strøm
på !

Re: USB

Næh, det syn's jeg heller ikke. Lyder lidt som om de vil løbe fra garantien.
USB stik er udformet så stel/plus får fat først når man sætter stikket i.
Det giver en ganske god beskyttelse. Det er beregnet til at til/frakoble
"hot".

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: USB

... så mit batteridrevne cam kan være "slået ihjel" af min

Hvis din comp. ikke er jordet, ca 97 % af alle, og kameraet "får fat i
jord", kan der gå en fejlstrøm via USB fra comp. :((, ellers er det bare
"svævende". Er det et i alu.case, fx Canon IXUS ?. Hvis du røre ved
"metallet",stel på et USB-stik på comp., og samtidig på noget som ER jordet
kan du mærke en kilden i fingeren, det er den strøm der evt. har dræbt dit
kam. . Hvis du slipper "jord" mærker du ingen ting, du "svæver", m.mindre du
er jordet igennem strømpesokkerne self ;).

Re: USB
Hele PC en er galv. adskilt fra lysnettet, det sker i strømforsyningen.
D.v.s. USB forsyningens 5 volt er dermed også galv. adskilt.

insisterer

Re: USB

Ikke helt, hvis den ikke er tilsluttet en rigtig edb-installation, med jord,
vil nogle små støj-kondensatorer i powersupplyen give en lækstrøm Pc.chassis
til jord, been there :(.

Re: USB
On Fri, 17 Sep 2004 08:38:00 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"

http://www.hut.fi/~then/mytexts/ungrounded_pc.html

Re: USB

Well jeg sidder lige ved siden af en radiator når jeg downloader billeder
fra kameraet til PCén...så der har jeg nok fået fat i jord og så har vi
balladen......

Re: USB

NEJ !

Få den butik til at reparere dit kamera.

Re: USB

Well så bliver jeg nødt til at gå videre med sagen til forbrugerstyrelsen og
de vil ha en plovmand for den ydelse...med risiko for at forretningen skider
på deres endelige afgørelse og så er de penge spildt...nej jeg køber et nyt
kamera og undgår ellers den forretning fremover!!!!

Herudover har jeg nu fundet en løsning på mit ikke jordede udstyr....en
elektriker jeg kender vil jorde udstyret for selvsamme beløb som det koster
at klage til forbrugerstyrrelsen :) ... så mangler jeg bare at undersøge om
det er lovligt...der skal vist være en person med autorisation som
installatør der siger god for en sådan installation ?!

Re: USB
Hej Jan,

Hvis du får medhold får du pengene retur (uanset hvad forretningen gør) !

Det er din afgørelse, men det lyder altså som om du vil få medhold, da der
vel intet står i manualer/brugsanvisninger om at du ikke må røre ved jord
når du overfører billeder - det lyder også sindssygt at det ikke skulle
kunne holde til det.

Hvis du vil købe et andet kamera er der vel ingen grund til at jorde (for
kameraets skyld), da et forbrugerprodukt _skal_ kunne tåle almindeligt
forekommende situationer.

--
Venlig hilsen,
Søren

En radiator må ikke antages for at være jord.

/klaus

Re: USB

Omvendt må den heller ikke antages at være isoleret fra jord.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Frustration is not having anyone to blame but yourself!

Site Timeline