USA stik

Jeg venter et digitakamera med posten fra USA, hvor der er en lader
med til batteriet. Nu er det så gået op for mig at det vel næppe er et
dansk netstik der sidder på den, og at jeg skal have fat i en adapter.

Hvad kan man forvente at der sidder på af stik, bruger de flere typer
derovre?

Jeg er mest interesseret i om man evt. kan lave en nødløsning hvis
ikke jeg lige kan få fat i en adapter her og nu, men hvis der er mere
end to ben på stikket skal man jo helst have fat i de rigtige to.

--
Rado

Re: USA stik

Kablet er sandsynligvis et løst kabel som du bare skal skifte ud med et
dansk tilsvarende. Typisk er det af typen med et '8-tals stik' i lader-enden
og så netstikket i den anden. Hvis du ikke ligger inde med et sådant dansk
kabel, fås det i enhver radioforretning.
Hvis kablet er fastmonteret på laderen, klipper du bare US-netstikket af
(det har to ben) og monterer et dansk. Det er nemmere end at rode med en
adapter.

Martin

Re: USA stik
lader-enden

Jeg tilføjer lige: ovenstående forudsætter naturligvis at laderen også er
beregnet til 220-240V.

Martin

Re: USA stik

Det kan jeg BESTEMT ikke anbefale. Jeg tror nærmere, du skal have fat i en
anden lader. USA har jo kun 110V på deres net mod vores 230V!

Re: USA stik
On Thu, 22 Jul 2004 12:51:04 +0200, "Tomas Skott"

Den kan klare begge dele, så det er ikke noget problem.

--
Rado

Re: USA stik
On Thu, 22 Jul 2004 12:43:48 +0200, "Martin K. R."

Det er selvfølgelig en mulighed den har løs ledning,. I så fald intet
problem.

Har jeg tænkt på, men mon ikke garantien ryger så?

--
Rado

Re: USA stik

Garantien på stikket ryer nok, men de kan ikke fjerne garantien på kameraet
af den grund... hvis det en dag skal ind til reperation, lader du bare være
med at sinde lade-stikket med, og de ser det aldrig.... så længe det ikke er
det modificerede stik der giver problemerne altså.

Re: USA stik
Hej,

Garantien ? På et kamera der er købt i USA ? Hvor god mon den er ?
Og hvis adapteren går død, hvor meget koster det så at fragte den derover
til rep ?

Kort sagt, jeg ville bare klippe ledningen.

--
Venlig hilsen,
Søren

Amerikaner har et helt andet syn på garanti. End vi har i Dk. Jeg købte
engang en trådløs telefon i USA, der var 30 dages garanti på. Hvilket der
var meget normalt....

Re: USA stik
On Thu, 22 Jul 2004 16:00:28 +0000 (UTC), "Søren"

Der er tegnet en 5-års international garanti på kameraet, der
inkluderer lokal reparation.

--
Rado

Re: USA stik

Meget fornuftigt. Hvilket kamera er der tale om?

Jeg har selv for 1½ år siden købt et kamera i USA (Canon Powershot S30). Der
er netstikket indbygget i laderen, således at laderen sidder i væggen. Da
jeg ville købe en adaptor hos min lokale elektronik-biks (RCE i Aalborg)
bildte manden dernede mig ind, at den slags adaptorer var ulovlige i
Danmark - det var noget med babyfingre og afstanden mellem de to
metalstænger. Derfor skilte jeg laderen af - det var besværligt, pga.
envejsskruer (skrå kærv i det retning man skal skrue for at åbne) og
clicksamlinger, men tilsidst fik jeg monteret en almindlig ledning, og det
fungerer upåklageligt. Du skal dog sikre dig at der virkelig er tale om en
switch-mode lader. Der skal stå noget i retning af:

Voltage: 100-240V DC
Frequency: 50-60Hz

Jeg har så senere fundet ud af at man faktisk kan købe adaptorer mange
steder, f.eks. i lampeforetninger og isenkræmmere - men ikke hos RCE i
Aalborg - der kan man bare få en stor fed løgn som man så kan lide skade af.

-Thomas

Re: USA stik

Der

<snip>

af.

Manden lyver nu ikke, han vil bare ikke sælge dig noget der er ulovligt at
bruge i DK.

At andre så vil sælge dig adaptoren uden vejledning er så en anden sag.

Mvh.

Re: USA stik
On Fri, 23 Jul 2004 15:58:32 +0200, "Thomas Thorsen [9000]"

Et Panasonic DMC-FZ10.

Det står der også på den. Jeg kiggede forgæves efter en omskifter til
110/220 v, og da der ikke var nogen, gik jeg ud fra den skiftede
automatisk. Virkede da også godt nok da jeg prøvede.

Og der var heldigvis løs netledning til den, så det var bare at plugge
en ledning med DK stik i.

--
Rado